Социалната мрежа Facebook достигна 1 милиард потребители, ползващи услугата поне веднъж месечно. Новината бе обявена със скромна церемония на втория етаж в сграда 17 oт Facebook комплекса в Сан Франциско от създателя и мажоритарен собственик Марк Зукърбърг. Когато един сайт се разрасне от колежанска мрежа до компания, чийто брой потребители са повече от населението на цели континенти, логично е да следим с интерес неговото развитие и от време на време отново да си задаваме въпроса, накъде отиват социалните мрежи.

 

Социална мрежа или нещо повече?

Facebook e най-мащабната социална структура, която свързва група от хора по общи показатели. По последни данни всяка секунда 115 души си правят нови регистрации, като в този огромен поток от акаунти са и нашите приятели, колеги, съседи. Днес, в XXI век, далечните връзки са плашещо близки и социалните мрежи не свързват, а директно обвързват хората и техния личен живот. 

Проучване на Mobiledia показва,  че социалните мрежи „крадат“ носталгията, която витае при събиране на стари приятели. Анкетирани граждани признават, че дори и да не отварят Facebook профила си всеки ден, знаят бившите им съученици къде са, с какво се занимават и как се развиват като личности. Но не мисля, че в бъдеще трябва да допускаме това отчуждаване между хората – въпреки близостта, за която допринасят социалните мрежи, трябва да излизаме, да се срещаме лице в лице с хората и на питие или две да споделяме душевните си терзания и радостни моменти,защото преди всичко сме хора с чувства, а не асоциални роботи.

Маркетинг машина

За отрицателно време Facebook смени облика си от забавен сайт, където приятели споделяха интересни неща в маркетинг пазар, с който се съобразяват всички. Социалните мрежи са фактор в ежедневието ни и рекламните специалисти се концентрират в онлайн маркетинга. Facebook вече има 1 млрд. потребители и стандартната реклама трябва да остане в историята. Изследвания на Salesforce показват, че разходите за онлайн реклама са с 2.5 пъти по-ниски от тези за стандартна. 

 

С понижаването на разходите се увеличава конкуренцията на пазара, а с това се повишава и качеството. Така след година-две се надявам, че ще виждаме качествени рекламни кампании, а не просто случайно генерирани текстчета на база нашите бисквитки в браузъра. Само умоляваме както агенциите, така и разработчиците в Менло парк – моля, не превръщайте профилните страници в билборд. Това ще доведе не само до отлив на потребители, но и до огромни загуби за акционерите.

Колко струва Facebook?

Facebook е софтуерна компания, от която се очаква цената й да расте заедно с нарастването на броя потребители. Но не е толкова просто. Когато компанията бе пусната на борсата през май 2012 г., една акция струваше $38, но шест месеца по-късно в NASDAQ книжата се обменят за около $20 на бройка, почти наполовина. Цената се срина, защото мобилната версия на сайта не е толкова натоварена с реклами, въпреки че над 600 млн. потребители проверяват профилите си поне веднъж месечно през смарт устройства.

Анализатори на Forbes обясняват, че за да тръгне кривата на приходите отново нагоре, има два пътя. Първият е по-активно използване на реклами и промотирани постове (една от новите функции на Facebook). Разбира се,с условието, че не искаме билборд на мястото на страницата ни с новини. Другия ще онагледя с два примера: най-новият таблет на Amazon Kindle Fire HD струва $199, но по данни на компанията печалбата от една бройка е около $20. Но пък печелят повече от достатъчно като онлайн аукцион.

Другият пример е Nexus 7 на Google, който се продава на подобна цена. Разходите по 8 GB версия на таблета от фабриката до крайния клиент се равняват на $169 – отново липса на значителна печалба. Общото при Amazon и Google е, че софтуерен бранд стои начело в класации за хардуер. Facebook трябва да решат дали да предприемат този тип маркетинг стратегия с нискобюджетно мобилно устройство, или ще предложат друга, по-иновативна идея, за да се запазят на върха. В противен случай може да последват MySpace. Ако въобще помните този сайт...

 

Накъде отиват социалните мрежи?

Марк Зукърбърг е автор на закона за социално споделяне Y = C*2^x, като х е времето, Y е това, което споделяме, а C е константа. На разбираем език – на всеки две години споделената информация се удвоява. И ако си мислите, че звучи абсурдно, се замислете преди две години дали и половината от сегашните функции като харесване на коментари и отбелязване на места във Facebook бяха достъпни. 

С този темп на развитие съвсем скоро ще може да отидем в непознат град и мобилното ни устройство да ни насочи към хотел по наше желание, а когато сме там, рецепционистката да ни предостави програма за престоя, а на лоби бара да ни чака любимият коктейл. Май бъдещето не изглежда толкова зле. Facebook революционизира думи и действия като „харесване“, „сприятеляване“ и „споделя- не“. Те държат козовете в играта на социално споделяне. Но ако не ги изиграят правилно, ние, потребителите, просто ще станем от масата и ще си тръгнем. 


Текст: Йордан Ангелов