Бихте ли предположили, че Gangnam Style на неизвестния в световен мащаб корейски изпълнител Psy ще стане най-гледаното видео в YouTube и ще завладее дори българските радиа и телевизии. Почти никой не разбира и не запомня текста на песента, посланието остава неясно, в музикално отношение тя не се отличава особено от масовата електро-поп вълна в САЩ, а самият Psy не е особено атрактивен. Въпреки това химнът на квартала Gangnam бе първото видео в YouTube, достигнало 1 милиард гледания, при това само за няколко месеца. Psy е такава сензация, че Google използва именно най-известна песен, за да оформи резюмето си за 2012 г.

Какво има Gangnam Style, което липсва в стотици хиляди други песни, излезли през 2012 г.? В долния текст ще се опитаме да синтезираме формулата за почти успешно вайръл видео. Защо "почти"? Ако бяхме достигнали до пълната истина за този интернет феномен, бихме се възползвали от нея по малко по-различен начин. Сами се досещате обаче, че не може да очаквате следващия Gangnam Style от екипа на HiComm.

 

Дебилна несвързаност

Или, казано по друг начин, забава. Преобладаващата част от вайръл видеата в YouTube, без значение дали става въпрос за песни, влогове или какъвто друг формат се сетите, са дебилни. Английската дума за това, което се опитваме да опишем, е random. Ако знаете как да създадете няколкоминутно видео, което да е максимално несвързано и да създава усещане за налудничавост, то имате началото на успешната формула за вайръл сензация.

Дебилността е новият секс. Тя продава отлично и кара зрителите да забравят за всички слаби страни на дадено видео, филм или песен. Именно несвързаният характер на Gangnam Style, комбиниран с непопулярния език, на който пее Psy, са основни причини за успеха на парчето.

Отличен пример за напълно несвързани видеа със сериозен успех е поредицата asdfmovie на TomSka.

 

Отлична/ужасна продукция

Идея > реализация. Това продължава да бъде вярно, но имайки предвид все по-сериозната конкуренция в YouTube и борбата за повече гледания, които носят пари на партньорите, авторът на потенциално вайръл видео не може да си позволи да бъде непрофесионалист. Това правило важи често, но макар и по-рядко, обраното може да бъде също толкова вярно.

Видеата, които създават усещане за реалистичност, обикновено изглеждат ужасно. Без значение дали случващото се е истинско или режисирано, професионалното осветление и снимането от стедикам или статив няма да убеди зрителите, че лудият ви брат наистина унищожава новата си кола с бейзболна бухалка. Опитайте да снимате с любителска камера или мобилен телефон, без осветление и без грам стабилност, ако се налага, разклатете кадъра допълнително в монтажа. За препоръчване е обаче монтаж да няма – видео с оригиналното заглавие, генерирано от камерата, фотоапарата или телефона, би свършило отлична работа. 

По подобен начин подхожда потребителят wafflepwn, който снима побеснелия си по-голям брат, когато майка им спира World of Warcraft профила му. Следват десетки видеа от поредицата Greatest freak out, но по-късно става ясно, че тя е режисирана.

Невъзможно!

Ако успеете да заснемете нещо, което е трудно за вярване, може да забравите за горните правила. Достатъчно е да имате няколко секунди видео с животно или дете, които правят невероятни неща, по възможност заедно.

Имате обикновен живот като всички останали и не ви се случват невъзможни неща, които да снимате? Няма проблем – монтирайте ги. Това прави група студенти, чието видео с орел, който грабва бебе, става хит, макар и в по-малък мащаб. Същото се отнася и за говорещи кучета, стряскащо умни котки и деца, които работят с iPad.

FAIL!!!

Няма нужда да криете – всички обичаме да гледаме как някой се проваля. Дебел човек чупи стол с тежестта си? Супер! Скейтбордист върху най-чувствителното си място? Още по-добре! А какво остава за видеа с провали на известни личности.

Тази част от вайръл вселената няма особено висока стойност от гледа точка на идея или реализация, но може да има по-силен краткосрочен ефект от всички останали. Проблемът за автора е, че фейл видеата обикновено не водят до дългосрочна популярност.

 

Бягство от сензацията

Колкото и странно да звучи, единственият път към дългосрочен успех в YouTube или където и да било другаде в мрежата е бягство от сензацията. Сами разбирате, че дори най-креативният автор не може да впечатлява със също толкова шокиращо вайръл съдържание всяка седмица или дори всеки месец, освен ако не подхожда като Ray William Johnson, който прави класации на най-забавните вайръл видеа два пъти в седмицата. Дори неговият канал обаче не спира да губи популярност. Наскоро той бе изместен от първото място на каналите с най-много абонаменти от Smosh, а договорът му с Maker Studios бе преустановен.

Успешен пример за бягство от вайръл територията са канали като Smosh, Epic Meal Time и FPSRussia. Те започват с оригинални идеи, които водят до бързо набиране на потребителска база, но успяват да установят коя е основната съставка на успеха им и да продължат да създават ново съдържание, базирано на нея години по-късно. Историята на Антъни Падия и Иън Хикокс от Smosh е особено впечатляваща. Двамата започват да снимат видеа още в първата година от съществуването на YouTube, държат титлата "Най-много абонати" няколко години и, забележете, си я връщат осем години след създаването на канала си. Осем астрономически години са цяла вечност в интернет време.

Първите няколко видеа на Антъни и Иън са аматьорски пародии на саундтраци на игри и филми. Днес Smosh е цяла вселена от съдържание: основен канал, втори канал с влог видеа, канал с анимационни поредици, канал за геймъри, музикални албуми (които може да си купите в iTunes) и клипове, рекламни партньорства с компании като Ubisoft, тениски и други типове мърчъндайз и изключително посещавания сайт smosh.com. Двамата ентусиасти започват с идеята в първия параграф на статията, но осем години по-късно нямат нужда от сензации. Самите те са сензация.

Повече за 10 от любимите ни YouTube канала може да прочетете тук.