2009-а безспорно беше годината на електронните книги. Никоя друга продуктова категория не успя в годината на икономически застой да отбележи такъв ръст - утроени продажби на устройства за четене на цифрови книги и 176% ръст в продажбите на съдържание. Анализаторите от Forrester прогнозират, че и тази година няма да бъде скучна. Ето и някои от техните прогнози за пазара на електронни четци и дигитално съдържание през 2010 г.

Разчупване на технологичния монопол

Технологията E Ink и корпорацията, носеща същото име, ще загуби почти пълния си монопол на пазара на дисплеи за електронни четци. През тази година ще видим първите устройства, маркетирани като „електронни четци", които не използват ексклузивно E Ink дисплеи.

Нови състезатели от други категории

Мобилните телефони и нетбуците с два екрана ще откраднат от пазарния дял на електронните книги. Това твърдение звучи доста императивно, но има силна причина за него. За повечето потребители четенето не е чак такава страст, че да им се рентира закупуването на отделно устройство, с което могат само и единствено да четат електронни книги, твърдят от Forrester. Повечето потребители така или иначе вече правят това на мобилните си телефони или на компютрите си. Производителите на потребителска електроника също не са проспали тенденцията с нарастващото търсене на електронни книги и планират да извадят нови версии на устройствата си с екрани, оптимизирани за четене.

Нови приложения за е-ридъри

Както показва опитът ни с iPhone, приложенията са тези, които правят магията. iRex Technologies, които имат бизнес с B2B e-четци в Европа, скоро ще извадят SDK (software development kit - комплект за разработка на софтуер), така че софтуерните специалисти да могат да правят собствени приложения за своя iRex DR800SG. Няма да е изненада, ако Amazon направи нещо подобно.

Колко е голяма тортата

Продажбите на съдържание за електронни книги в САЩ през тази година ще стигне $500 млн., прогнозира Forrester. Какво им дава основание? За първите три тримесечия на 2009 (до септември), американският пазар на съдържание за електронни книги се удвоил в сравнение със същия период на миналата година. Продажбите на едро, според AAP, за периода от януари до септември 2009 г. са стигнали $109 млн., в сравнение с $52.4 млн., реализилани за цялата 2008-а.

Е-учебниците все още не са на хоризонта

Ако сте затаили дъх в очакване пазарът на електронни учебници да излети, издишайте бавно, защото това няма да се случи през 2010. Въпреки гюрултията, която Amazon вдигна за Kindle DX, истината е, че устройството не е много подходящо за учебници. СтудентиNorthwestern и Suffolk University, които вече са го тествали за това предназначение, се оплакват не толкова, че самият хардуер не става, колкото, че няма почти никакво съдържание. Ако трябва да сме реалисти, и през тази година не се очаква да се появи.

Електронни вестници и списания

Очаква се през тази година много издатели на списания и вестници да извадят собствени приложения и устройства. Причината е, че те не са напълно удовлетворени от начина, по който изглеждат техните творения на Kindle и Sony Readers. Нормално - издателите искат цвят, видео, интерактивност, възможност да продават реклами и да контролират връзката с абонатите. Въпреки че като стари медии, печатните издания се придвижват бавно напред, се очаква през тази година все пак да излязат някои решения. Time Inc. на Джон Скуайърс например се опитва да привлече и други издателства в съвместно предприятие, което да продава достъп до цифрови версии за портативни устройства на техните списания.

Нови пазари

Китай, Индия, Бразилия и Европейският съюз ще се запишат като двигатели на ръста на глобалния пазар, но Съединените щати ще останат най-големия потребител през тази година. В момента САЩ са най-големият пазар за електронни четци и електронни книги. През тази година се очаква в Китай да бъдат анонсирани поне 5 нови e-четеца, които ще се разпространяват от China Mobile, и два в Индия, която към момента няма местни продукти от тази категория. Голям потенциал демонстрира и Европа. Според скорошно проучване на Forrester сред 14 536 онлайн потребители във Великобритания, Франция, Германия, Испания, Италия, Холандия и Швеция, 4% от потребителите в тези страни съобщават, че през последния месец са си купили е-книги, а 19 на сто имат намерение да го направят в бъдеще.

Всички 10 прогнози на Forrester за пазара на електронни книги, както и пълния текст на статията, можете да прочетете в брой 106 на HiComm

 

Тагове: