Годишните прогнози на IDC България имат за цел да разкрият ключовите тенденции и евентуално удобни възможности, пред които е изправен българския ИТ пазар. Прогнозите се базират на съществуващите изследвания на IDC за местния пазар, взети са под внимание и глобалните прогнози, но фокусът е изцяло върху българския пазар.
Прогнозите са направени за българския пазар като цяло, засягат определени технологии и нямат нищо общо с бизнеса на отделни компании.
Прогнозите трябва да подпомогнат българските ИТ фирми и ИТ професионалистите в останалите компании да вземат предварително необходимите мерки, за да посрещнат бъдещите промени подготвени, вместо да бъдат неприятно изненадани от тях.
Списъкът с най-важните 10 прогнози на IDC
1. Парламентарните избори ще предизвикат известни сътресения в ИТ инвестициите от страна на държавната власт и бюджетните организации. Евентуалните промени в законодателната и изпълнителната власт, както и в ръководството на отделните бизнес звена на държавата ще доведат най-малкото до забавяне, а в някои случаи и до промяна на досегашната ИТ стратегия.
Сегашната власт ще се опита да ускори развитието на отделните ИТ проекти и свързаното с тях усвояване на средства преди изборите. Това ще доведе до пик в ИТ разходите през първите шест месеца, но през втората половина на годината той ще бъде последван от спад, докато новата власт поеме ръководството.
2. Българският ИТ бизнес ще бъде повлиян негативно от финансовата криза, но основните ИТ проекти ще продължат.
Текущата криза със сигурност ще доведе до забавяне на много ИТ проекти в почти всички сектори от икономиката, което означава забавяне на ръста на ИТ бизнеса в страната.
Не всички сектори, обаче, ще бъдат засегнати еднакво: сред най-пострадалите ще са финансите, промишлеността, строителството. От друга страна, телекомуникациите, комуналните услуги, в някаква степен и търговията на дребно няма да са толкова потърпевши.
3. Бизнесът с малки и средни предприятия ще става все по-изгоден.
Водещите ИТ доставчици доскоро игнорираха малките и средни предприятия като клиенти. През 2008 г. те промениха стратегията си, но едва през 2009 г. осезаем дял от техните приходи ще бъде генериран от бизнес с малки и средни предприятия.
4. Преносимите компютри ще продължат да заемат от дела на настолните и няма да бъдат засегнати от ръста в продажбите на ултраевтините субноутбуци. Преносимите компютри ще продължат да бъдат мотора на РС бизнеса у нас, като делът им в общия РС пазар ще продължи да нараства и по този показател България ще остане на едно от първите места в Европа.
Търсенето на ултраевтини лаптопи ще продължи да нараства през 2009 г., но за разлика от други страни в Източна Европа, в България то почти няма да засегне бизнеса с традиционни ноутбуци. Единствено ще намалеят продажбите на скъпите субноутбуци, чийто относителен дял в общите продажби и досега беше незначителен.
5. Виртуализацията ще се превърне в масов продукт през 2009 г. и ще бъде причина x86 сървърни платформи да поемат все по-голямо натоварване и дори да изместят някои Unix сървъри.
Наличието на многоядрени многопроцесорни х86 сървърни системи, както и ценовата чувствителност на българския пазар ще доведе до по-голямо натоварване на новите и настоящи х86 сървъри и дори се очаква те да поемат нетипични за тях роли, които до този момент са изпълнявани от друг тип сървъри.
И през 2009 г. самостоятелните продукти за виртуализация ще останат по-популярни от вградените в някои операционни системи.
6. Падащите цени ще ускорят прехода от монохромни към цветни принтери и от еднофункционални към многофункционални устройства; ще се появи и пазар за аутсорсинг на печатни услуги (managed print services).
И през 2009 г. монохромните лазерни принтери ще останат най-голямата продуктова група, но разликата в продажбите между тях и цветните устройства ще намалее значително.
Поведението на много доставчици ще стане по-агресивно, доколкото цветните модели са последния шанс да заемат по-голям дял от пазара на принтери, още повече, че някои световноизвестни марки не се представят добре в България.
7. Проблемите със сигурността ще повишат търсенето на решения за сигурност през 2009 г.
До неотдавна корпоративната ИТ защита беше последна в списъка за ИТ разходи и само местните поделения на чужди фирми инвестираха в решения за сигурност на световно ниво.
През 2009 г. не само големите, но и малките и средни фирми в страната ще бъдат принудени да отделят средства за ИТ сигурността, като дори сред по-малките фирми се налага разбирането, че това не може да бъде еднократна инвестиция.
8. Софтуерът като услуга и други клауд компютинг услуги ще станат по-популярни, но с относително малък пазарен дял.
Въпреки че приходите от софтуера като услуга ще останат относително скромни, броят на клиентите през 2009 г. ще се увеличи осезаемо.
Ще се появят и други иновативни ИТ оферти, гарантиращи снижаване на разходите, с цел да бъдат привлечени и компании с намалени ИТ бюджети.
9. Много ИТ услуги ще бъдат превърнати в "продукт", за да бъдат стандартизирани, да се снижи цената им и да се повиши печалбата от тях.
Основната цел на тези услуги ще е да се привлекат малките и средните предприятия, които изискват бързо внедряване и възвръщаемост на инвестициите.
Така доставчиците ще могат да предлагат стандартизираната услуга многократно и на по-ниска цена, но ще запазят инструменти за контролиране на печалбата.
Тази тенденция започна през 2008 г. но ще даде истински резултати през 2009 г.
10. Системните интегратори ще разширят портфолиото си от услуги.
Тъй като повечето потенциални клиенти ще бъдат с намалени ИТ бюджети, системните интегратори ще се стремят да усвоят по-голяма част от тях, вместо да търсят подизпълнители.
Част от тях ще търсят нов тип партньорство с водещите вендори, за да допълнят портфолиото си.
Коментари (0)