Поглеждайки отвъд субективното, няма как да не отбележим, че средното качество на дизайна в технологичния сектор, в най-общата му форма, не спира да расте в последната половина на десетилетието. Индустриалният, графичният, интерфейсният и дори звуковият дизайн, ако изобщо можем да говорим за подобно понятие, изживяват своя ренесанс, сравним само с невероятния подем след края на Втората световна война, който визуалните дисциплини изживяват през 50-те и 60-те години. Основната причина за това, разбира се, е острата намеса на IT гигантите в сегмента с потребителска електроника. Склонни сме да вярваме, че предстоят все по-добри времена.

 

Довиждане, скюоморфизъм

Едно от най-важните подобрения както на визуалното, така и на функционалното изживяване в последните няколко години е относително бързата раздяла със скюоморфизма. Най-видният пример за неговата употреба, разбира се, е Apple, но днес именно Тим Кук и неговият екип налагат крайно дигитални визуални насоки, което е похвално. Повече по темата може да прочетете тук. Разбира се, Microsoft продължава да създава най-дигитално автентичните интерфейси, следвайки принципите на Metro, макар интерфейсът отдавна да не се нарича така. Отпадането на скюоморфизма не е просто крайна визуална прищявка, на която обръщат внимание единствено дизайнерите и хората, вълнуващи се от визуални дисциплини.

 На първо място преминаването към чисто дигитални интерфейси улеснява работата на всички потребители, дава шанс на устройствата да работят оптимизирано, отдавайки нужните ресурси на по-важни процеси. Диференцирането на информация вече не се случва посредством имитация на текстури и прилагане на n брой сенки и отражения, а чрез смислени разлики в типографията, цветовете и размерите на компонентите. Противно на общото схващане това е много по-трудно за дизайнерите.

 

Най-важното и само най-важното

Тенденцията за спартанско опростяване на информационната архитектура е най-ясно изразена в мобилните приложения, водена от ограничените размери на малките дисплеи, но това далеч не е единственото място, където я виждаме. Премахването или скриването на елементи, които не се използват често, се наблюдава и в самите операционни системи и голяма част от съвременния уеб. Примери за дизайн, който минимизира броя нужни елементи до един екран, е Tinder. Приложението за бързи запознанства може да се използва буквално с два жеста и нищо повече. Все повече интерфейси преминават към подобни принципи, което може само да ни радва.

 

Статията продължава на следващата страница.

Единствено между индустриалния и интерфейсния дизайн

Странните и неочаквани индустриални решения, които виждахме всеки месец преди години, особено в мобилния сегмент, вече са минало. Няма да се ангажираме с оценка дали това е добре или зле, но сме склонни да вярваме, че неутралните и на пръв поглед "студени" решения са с поне една идея по-оптимални.

Тенденцията, наложена от Apple и продължена от почти всички съвременни технологични компании, сред които Samsung, Sony, LG и други доказва, че потребителите предпочитат по-тихи и не дотам дръзки концепции. Шегата, че всички съвременни смартфони и таблети са просто черни стъклени правоъгълници, е донякъде вярна, но бърз поглед към продуктовите портфолио на конкурентите показва, че неутралният дизайн без претенции за тенденциозна оригиналност може да изглежда по много различни начини. Поставени един до друг, Sony Xperia Z2, Samsung Galaxy S5 и iPhone 5s, доказват това.

 

Ползваемост, четивност и естетика

Нивото на лекота при употреба на всичко около нас (дори кухненските уреди) расте неимоверно бързо. Приятната промяна към по-добро е вдъхновена най-вече от смартфон революцията, която доказа, че дори по-сложните устройства и софтуер могат да бъдат лесни за използване дори от най-начинаещите потребители. Все пак, не е учудващо, че някои подкатегории на технологичната индустрия се движат с по-ниски скорости. Пералнята и сушилнята ви вероятно все още са по-трудни и неинтуитивни за правилно настройване от смартфона и таблета, макар да изпълняват крайно по-елементарни функции.

Не е нужно да имаме зрителни проблеми, за да осъзнаем, че типографските особености на дизайна за екрани от близкото минало имаха грешни приоритети. За щастие все по-често виждаме по-правилно приложени и уважаващи потребителите комбинации от шрифтове. Платформи като Medium са чудесен пример за уеб дизайн, вдъхновен от наистина добрите печатни медии. Големите снимки и ненатрапчиво вградените медийни елементи в Snowfall дизайна на The New York Times, показани върху все по-детайлните дисплеи на устройствата ни, разбиват догмата, че дигиталното съдържание е по-грозно от печатното.

 

Всички дисплеи са равни

За щастие мобилните сайтове постепенно си отиват, макар и твърде бавно. Мобилните браузъри отдавна могат да се справят с пълното десктоп съдържание, но голямата стъпка напред е налагането на responsive или отзивчив дизайн. Както вероятно знаете, при него не се налага разработка на отделен мобилен сайт, тъй като единственият се подрежда спрямо размера на използваното устройство. Както от гледна точка на ползваемост, така и естетически, бъдещето не принадлежи на отделните мобилни сайтове, които включват малка част от пълната функционалност в обикновено по-неудобен вид.

 

Очаквайте втора част на статията скоро.