На пръв поглед YouTube няма реални конкуренти. Vimeo отдавна съществува в собствена ниша, ориентирана към висококачествено съдържание, Vine се ограничава до шест секунди, а Periscope е платформа за стрийминг в реално време. Разбира се, всяка от изброените отхапва малки части от пазарния дял на YouTube, но водещата роля на платформата на Google не може да бъде отречена. Най-голямата заплаха за YouTube расте с невероятна скорост. Толкова бързо, че е възможно Google да не успее да реагира достатъчно бързо. Според редица анализатори Facebook е следващият YouTube, а съдейки по интервюта и коментари, Марк Закърбърг и екипът му също работят в тази посока.


8 милиарда гледания на ден (не) може да са грешка

Наскоро Facebook обяви, че видео платформата на социалната мрежа се радва на над 8 милиарда гледания дневно. Това е почти безпрецедентен ръст в областта на видеото и отбелязва двоен скок спрямо резултатите от април 2015 г. Още по-впечатляващо е, че скокът е осемкратен в сравнение със септември 2014 г.

Facebook има над 1.55 милиарда потребители, които са активни поне веднъж месечно, и над милиард потребители с ежедневна активност, което означава, че всеки потребител гледа средно около осем видеа дневно във Facebook. Това звучи завидно дори за YouTube, но ключов е начинът, по който социалната мрежа измерва гледанията. Докато YouTube отчита гледане едва след като потребителят кликне върху видеото и стигне поне до 30-тата секунда (или гледа 30 секунди с превъртания), Facebook възпроизвежда видеата автоматично, когато скролнете до тях, а за валидно гледане се брои всичко над три секунди, което работи изключително добре най-вече за генериране на впечатляващи цифри във финансовите отчети. Реалният брой осъзнати гледания (такива, в които потребителят наистина е искал да гледа клипа и е включил звука), разбира се, е в пъти по-нисък.

Не особено коректният начин, по който Facebook брои гледанията си, макар и ключов, не е определящ. Успехът на социалната мрежа като видео платформа се случва само за около година. Дори да използваме методологията за броене на YouTube, не можем да не отчетем, че все повече потребители гледат видео във Facebook, а не в YouTube.

Статията продължава на следващата страница.

Новата роля на видеото

Лесно е да отричаме, че всичко преминава към видео и да съжаляваме за това “колко глупави и податливи са новите поколения”. Като всяко поколение, което вдига пръст и мърмори по дадена тема, не сме прави. Очевидно е, че все повече формати започват да се движат, било под формата на кратки клипове, GIF-ове, хибридни формати като Live Photos, дълго видео и други. Видеото вече не е запазена територия за 5-минутен YouTube клип, върху който кликаме и гледаме в добрия стар плеър — видеото е навсякъде, с всякакви дължини, резолюции, методи на гледане, синхронно, асинхронно, вертикално, хоризонтално, квадратно. Видеото е новата снимка. Страните в първия и втория свят вече разполагат с достатъчно бърза и евтина връзка навсякъде, за да не се притесняват от умерена консумация на видео — същото, което се случи с мобилния уеб и изображенията в него между приблизително 2005 г. и 2008 г.

Facebook има ключово предимство пред всички останали компании, когато се опитва да въведе нов формат — над милиард потребители вече са там, всеки ден, скролвайки през разнообразен поток от съдържание, където промените и новостите не изискват свикване или научване — те просто са там и работят. Ако временно забравим за моралните дилеми, самовъзпроизвеждащото се видео, дори без звук, има много по-голям шанс да привлече вниманието на случайно преглеждащ потребител, отколкото всеки линк към YouTube.

Видеото вече не е допълнително съдържание, което илюстрира текста. Наративът се случва във видеото, а текстът е описание, което четат само част от потребителите. Тед Загат, ключово лице в рекламния отдел на Facebook, твърди, че в близкото бъдеще социалната мрежа ще бъде поток, изпълнен най-вече с видео. Не бива да забравяме още, че Facebook притежава Oculus VR, най-обещаващата компания в областта на виртуалната реалност. Приемайки, че виртуалната реалност е следващото голямо нещо, Facebook има сигурно място във VR революцията. Марк Закърбрърг често коментира, че вижда VR като универсална медиа, която ще се използва за много повече от игри. Дори да звучи дистопично, можем да бъдем сигурни, че експерименталните дивизии на Facebook работят по VR версия на социалната мрежа, която ще позволи на потребителите да общуват по-естествено и по-близо до прийомите, с които сме свикнали от физическата реалност.


А Instagram?

Един от големите въпроси пред Facebook е свързан с Instagram. Също като странната връзка между привидно конкурентните Messenger и WhatsApp, Instagram не се вписва твърде добре в цялостната видео стратегия на Facebook. Според някои компанията ще продължи да функционира относително независимо и ще развива Instagram като самостоятелен продукт. Други обаче вярват, че постепенното сливане на Instagram и Facebook е неизбежно. Какво е вашето мнение?