През 2008 г. ситуацията при гейм компаниите изглеж­даше идилично спокойна. Индустрията задмина музикалната и догони филмовата. Гейм светът е биполярен – РС и конзоли. World of Warcraft доминира онлайн общността, а Electronic Arts продължават да захранват пазара с ежегодни издания на спортни игри. В същото време една малка компания започва да прилага плана си за световна доминация в среда, която всички „големи” подминават с пренебрежение – MySpace и Facebook. Zyngа използва всеки мръсен трик от учебниците, за да за­владее геймърите в социалните мрежи.

Рецепта за успех

От самото си създаване Zynga използва една и съща стратегия – копира добрите идеи, представя ги за свои и ги продава. Това, което наистина ги отличава от конкурентите им, е невероят­ният пазарен нюх за нишата, към коя­то са се насочили – „кежуъл” игрите в социалните мрежи. Аудиторията на милионите умрели от скука офис служители им гарантира не просто огромна популярност, а милиони потенциални клиенти. Купувачи на виртуално съдържание, хора, склонни да отделят част от джобните си, за да получат ексклузивни предмети в игрите, които играят за леко надмощие над останалите играчи.

Само от директните продажби на дигитално съдържание Zynga отчита приход от 850 млн. USD за изминалата година. Впечатляваща сума, при положение че в нея не са отчетени плащаните на Facebook 30% от всяка транс­акция. Наистина компанията все още не може да се мери с гиганти като ЕА и техните 4.5 млрд. USD, но за разлика от тях Zynga поддържа в пъти по-малък персонал, а инвестициите в създаването на нови продукти и поддръжката на готовите е по-малък от средния бюджет за създаването на една игра от ранга на Dragon Age 2.

 

Удар под кръста

Zynga краде идеи – факт, признат дори от нейния изпълнителен директор Марк Пинкус. Най-успешните игри на компанията са директен copy-paste на други заглавия, пренасящи едно към едно геймплея и дори графиката им (с леко подобрение). FarmVille е копие на FarmTown, Mafia Wars – на Mob Wars (което от своя страна доведе до съдебна битка със създателите й и Zynga беше принудена да изплати 9 млн. USD обезщетения). Въпреки че в последната една година Zynga започна да купува игрите, които според нея ще са успешни, в случай че не се стигне до сделка, тя се връща към доброто старо плагиатство.

Най-силното оръжие на Zynga е вирусността на заглавията й. Методът, използван от компанията, е спорен, но ефективен – той се изразява във вграждане в самите игри опции за спам в социалната мрежа, в която играта е базирана. За всяко незначително действие потребителят е поощряван да спамва своите приятели, независимо дали те играят същата игра.

 

В желанието си да вдигне печалбите си, компанията не се ограничава само до досадния, но сравнително безвреден спам. Най-фрапиращ е случаят с тулбара Zwinky. Компанията Zynga поощрява играчите да го инсталират, пропускайки да спомене факта, че веднъж сложена, програмата не може да бъде премахната от системата и в общи линии действа като троянски кон. След тази наглост последваха няколко десетки дела срещу Zynga от потребители, чиито кредитни карти са били таксувани без тяхно знание и желание. А Facebook дори забрани достъпа до FishVille заради грубо нарушение на правилата на сайта за рекламно позициониране.

Бъдеще

Въпреки всички нечестни по­хвати, използвани от компания­та, не може да се отрече, че в морето от Facebook-базирани игри тя винаги е намирала най-добрите и успя да привлече интереса (както и инвестиции) от гигантите SoftBank и Google. Прогнозира се лек спад на интереса към игрите й и вълните от нови потребители, но в същото време сегментът на неангажиращите игри продължава да расте с безпрецедентни темпове. Напълно възможно е Zynga да се обяви за IPO през 2013 г., което ще я бетонира като най-големия и най-богатия уеб гейм разработчик в световен мащаб.


 

Механиките, прокарани от нея за директна продажба на дигитално съдържание, доказаха, че потребителят е склонен и с радост плаща малки суми за виртуални екстри. Това пък доведе до тласък при подобните услуги за сваляне на пакети с допълнително съдържание за конзоли и софтуер за Windows. Единственият проблем пред компанията е, че вече няма от кого да плагиатства – всичките й конкуренти копират нейните игри, което се усеща и в мудното темпо, с което се създават нови игри. Но ако успее да преодолее тази спънка, Zynga ще е водещ фактор в развитието на масовите и евтини за разработка заглавия и Facebook като гейм платформа. От което потребителите само печелят.




ZYNGA

Създадена: януари 2007
СЕО: Марк Пинкус
Централа: Сан Франсиско
Приход: 850 млн. USD
Служители: 1500
Клиенти: ~250 млн.


 

 

Тагове: