Текст: Никола Папукчиев

 

Apple е най-скъпият IT бранд и компанията с най-голяма пазарна капитализация сред всички технологични конкуренти. В близко бъдеще никоя компания, която произвежда конкуренти на iPhone и iPad, няма да успее да ги изпревари, защото това е тяхната игра. Шансът на останалите е другаде...

 

Силните оръжия на Apple

Те винаги са първи. А няма как да преследваш неубедително някой, който е измислил iPhone и iPad, с устройства, клонинги на външен вид, които всъщност не дават усещането, което получаваш от Apple. Затворената екосистема на Apple е това, към което се обръщат най-много неодобрителни погледи, но същевременно това е и едно от основните им предимства – техен хардуер и техен софтуер. Магазините са техни, при това са много над всички останали като дизайн, архитектура и отново – усещане. Apple имат чудовищна база данни със своите клиенти – т.е. всеки потребител на iTunes, което означава, че те имат кредитните им карти, мейлите и историята на техните предпочитания. Друг силен коз са ключовите патенти, които Apple притежават, много от тях връзват ръцете на основните им конкуренти. Не на последно място Apple се управляват от Стив Джобс, който вярвам няма нужда да бъде представян.

 

Blue Ocean Strategy

В общи линии вместо класическата Red Ocean атака, където влизаш в битка с едрите риби и който оцелее, е победител, срещу Apple се налага компаниите да потърсят Blue Ocean, или спокойни води, в които да растат и да се развиват. Тогава в един момент те ще могат да се изправят срещу лидера и да се възползват от това, че той не е безгрешен.

 

Каквото и да си мислите, Apple също имат слаби страни, които могат да се използват срещу тях, а именно:

 

Apple не могат да се борят срещу социалните мрежи

Apple все още не разполагат с конкурент на различните социал­ни мрежи, в които ежедневно губят времето си стотици милиони потребители. Дори да извадим от сметките Twitter и Facebook, пак няма услуга, която да предложи нещо дори близко до това. Опитът да се създаде музикална социална мрежа в iTunes, наречена Ping, бе много слаб, чак отчайващ. Game Center все още показва признаци за надежда в неговото бъдеще, но и двете услуги са твърде далече от това, в което Стив Джобс се надяваше да се превърнат. Сериозни последствия за Apple биха имали ексклузивните игри във Facebook, ако бъдат пренесени на мобилно устройство – например Facebook Phone, за какъвто често попадаме на слухове, но реализиран с пълните му възможности все още не съществува.


Cloud услугите на Apple сериозно изостават

Mobile Me е на сцената от 11 години (преди се казваше iTools) и все още не може да се конкурира като услуга с нови хитове като Dropbox. Каквото и да си говорим, iPod-ите, iPhone-ите и iPad-ите все още разчитат на връзката с компютър и iTunes, за да прехвърляте информация на тях и да ги ползвате с пълната им функционалност. Стъпките от страна на Apple в посока cloud services са твърде малко, твърде плахи и неубедителни.



iTunes ни тежи

Аз лично престанах да харесвам iTunes малко след като той престана да бъде аудиоплейър и библиотека за музиката. Ако приемем, че е добра идея това да е софтуерът за синхронизация на музикалните плейъри на компанията, то в момента всичко отдавна е излязло извън граници. iTunes вече е магазинът за приложения, музика, филми и сериали, мениджър на мобилните ви устройства, социал­на мрежа и какво ли още не. Изглежда сякаш през всичките тези години Apple са се чудели къде да добавят това и онова, а отговорът винаги е бил един – iTunes. В момента се сещам за поне пет по-добри музикални плейъра.

 

Цената

Всеки си мисли, че продуктите на Apple са твърде скъпи, или по-точно че надценката им е твърде висока. Това може и да е недостатък, но все още никой не е съумял да се пребори в директна битка. Ако вземем за пример войната на пазара на таблети – никой все още не е създал конкурентно устройство за по-малко от 700 лева например. И ако някой въпреки всичко пожелае да влезе в битка – очаквано Apple ще могат да си позволят да намалят цената на конкретен продукт стратегически – толкова ниско и толкова дълго, че да изкарат конкурента си от играта. От психологическа гледна точка високата цена допълва имиджа на устройствата и компанията като труднопостижими продукти, желани от мнозина.

Затворените платформи

Екосистемата на Apple може и да изглежда красива и съвършена, но истината е, че никой потребител не желае да се чувства лимитиран. А веднъж получили база за сравнение, всеки би предпочел устройството или услугата, които ползва, да бъдат по-отворени и по-съвместими. Най-сериозният удар в тази посока нанасят Google със своята операционна система за смартфони и таблети – Android. А ако Google успеят да надделеят на този фронт, ще започнат да го правят и на други – и е само въпрос на време Apple да претърпят първата загуба на ниво концепции и идеологии от много време насам.

 

Шансът на конкурентите е в Blue Ocean стратегията – да избегнеш директен сблъсък и да търсиш свободна ниша.

 

 

 

Свеж пример

Samsung Galaxy S II е единственият смартфон, който има правото да носи така жадуваната от всички титла „убиец на iPhone”. В момента това е най-съвършеният от технологична гледна точка смартфон, който безспорно превъзхожда iPhone 4 по почти всички ключови показатели – производителност, екран, камера и функционалност. Естествено не може да не отбележим, че корейският гигант предлага Samsung Galaxy S II почти година след появата на iPhone4, а в този свят това е сериозна възраст в полза на последния. Като прибавим към това и слуховете, че ново поколение iPhone ще се появи към края на лятото или най-късно тази есен, можем да очакваме съвсем кратко господство на новия лидер, но в крайна сметка конкуренции като тази правят пазара интересен.

 

 

Тагове: