М-Тел за втора поредна година оглави класацията за най-силна българска потребителска марка. Първа при световните брандове е Coca-Cola. Резултатите са от третото проучване Superbrands за България, посветено на марките в сферата на потребителските стоки и услуги. Супермарките са обединени в луксозен широкоформатен каталог, проследяващ пътя към успеха и съвременните достижения на 50 от най-силните марки в България. Проектът е част от глобалната програма Superbrands, която оперира в над 80 страни и промотира водещите марки на националния пазар, както и добрите бизнес практики. За първи път новото издание е придружено от специално приложение - Responsible Superbrands, посветено на обществената значимост на социално отговорния бизнес.
Независимото проучване на потребителския сегмент на българския пазар, което бе проведено за втори път, посочи отново M-Тeл за най-силна българска марка. Лидер сред глобалните брандове е Coca-Cola, която спечели и вота на хилядите потребители, гласували в интернет.
Мнозинството от участниците в изследването (76%) посочва, че са запознати с марките на пазара, като всеки трети заявява, че е изключително добре запознат с тях. Решаващо влияние върху избора при покупка на стоки и услуги оказват мнението на приятелите, ползвали тази марка, конкурентните цени и маркетинговите активности - добрата рекламна кампания и положителният образ на марката в медиите. Жените се влияят в по-голяма степен от мнението на приятелите, отколкото мъжете, докато вторите са повлияни повече от известността на марката.
Сред възрастовите групи влиянието на приятелите е най-силно при групата на 18 - 25 г., докато конкурентната цена въздейства в най-голяма степен на хората над 45 г. Известността на марката е показател, който влияе най-силно както на най-младата възрастова група - под 18 г., така и на най-възрастната - над 45 г.
Грижата на бранда за потребителите, както и страната на произход са основните критерии, които мнозинството от участниците в изследването вземат предвид при избора на марка. Всеки трети участник споменава също така следните важни фактори: политика за опазване на околната среда и етика на марката (например поддържа ли тя политика на лоялна търговска конкуренция, или е работодател, който не допуска дискриминация).
Повечето от участниците са склонни да заплатят по-висока цена за любимата си марка, като преобладават посочилите 10% увеличение на цената. Почти всички участници в изследването (91%) асоциират марковата стока с високо качество. Половината от гласувалите смятат, че брандът разкрива в значителна степен тяхната индивидуалност, и заявяват лоялност към марките, които купуват. Сред гласувалите преобладават тези, които биха се доверили на известна марка, ако не са добре запознати със стоката или услугата, която купуват, както и тези, които търсят изгодна цена, но купуват стоката само ако харесват марката.
Методиката на подбор и оценяване на брандовете е универсална за всички страни, реализиращи програмата Superbrands. Селективният процес се осъществява на два етапа: чрез конфиденциално гласуване на членовете на независимото експертно жури - Борда на Superbrands Bulgaria, и чрез национално гласуване на потребителите в интернет. Това дава възможност експертното мнение да се разгледа успоредно с мнението на потребителите. Членовете на Борда не получават материално възнаграждение, те не оценяват марка, с която са свързани, или брандове на свои конкуренти.
Експертното жури на Superbrands се обновява всяка година и се формира от специалисти в следните три области: авторитетни представители на маркетинговата индустрия, мениджъри на ключови компании и бизнес организации, както и водещи журналисти от влиятелни медии. Председател на Борда на Superbrands за този проект е проф. д-р Веселин Благоев, председател на Българската асоциация по маркетинг. Партньор на Superbrands в провеждането на националното гласуване на потребителите в интернет е водещият институт за пазарни проучвания GFK Bulgaria.
В потребителското онлайн проучване взеха участие 10 000 души от цялата страна в съотношение: 68% жени срещу 32% мъже. Най-активна бе групата на младите хора на възраст между 26 и 35 години. По отношение на доходите с най-голям дял (30%) са участниците с доход на домакинството над 1500 лв.
Първият проект на Superbrands за България, реализиран през 2006 г., бе посветен на марките в сферата на потребителските стоки и услуги (business-to-consumers). Вторият проект бе финализиран в началото на 2008 г. и бе посветен на марките в бизнес сегмента (business-to-business).