Google+ е един от най-любопитните социални казуси в мрежата още от анонса си. Платформата работи добре, предлага богата функционалност и има поне едно уникално предложение, но продължава да се представя изключително зле на фона на Facebook. Според вътрешни източници обаче Лари Пейдж, главният изпълнителен директор на Google, има фикс-идея да направи компанията водеща и в социалния сегмент, измествайки Facebook. Някои бивши служители наричат тази амбиция пагубна. Вярвате ли, че това е така? Може ли Google да успее да победи Facebook в собствената й игра?

 

Всички са там

Най-често срещаният аргумент, който вероятно получавате, когато питате свои познати защо не са в Google+, е "Всички вече са във Facebook". Колкото и кратък и прост да звучи той, именно в него се крие и основният проблем на Google+. Най-важната страна на една социална мрежа е общността, а Facebook е единственото място в мрежата, където са всички.

Наистина всички, разбира се, ако не включваме архивите на NSA. Шегувам се. Или пък не. В този ред на мисли Google+ няма да успее, докато няма огромно уникално предложение. Hangouts, по-добрият интерфейс и интеграцията с други услуги не са достатъчни, за да убедят Facebook потребителите да се преместят или дори да опитат.

Истината е, че повечето ви познати със сигурност вече имат Google+ профил, тъй като използват Gmail или друга услуга на Google, изискваща общ Google профил. Странно е, че компанията не успя да се възползва от огромната си потребителска база достатъчно добре.

 

Ниша срещу маса

Не бива да се заблуждаваме — Google+ не е сериозен конкурент на Facebook, но не е и най-непопулярната социална мрежа. + се използва от редица професионалисти като междинно ниво между социален профил и блог. Мрежата е особено популярна сред фотографи и дизайнери, тъй като е известна с по-отбраната си публика.

Google обаче не иска да се задоволи с нишите, а гони масата, която вече е във Facebook. Това вероятно е фундаментално грешна идея, тъй като днешният пазар все по-често доказва, че нишите са новата маса. Обществото в цивилизования свят постепенно губи хомогенността си (в добрия смисъл) и групите от привидно странни хора често са достатъчно големи, за да имат нужда от своя пазарна ниша. В този ред на мисли Google+ би могла да вземе пример от Twitter и да се се позиционира встрани от Facebook.

 

Статията продължава на следващата страница.

 

Не толкова грубо, Google

Причината за написването на този текст е неприятната тенденция Google да форсира Google+ в лицето на потребителите си, без те да искат това. Транзицията започна с Picasa, премина през редица малки услуги, уби Google Reader и преди няколко дни замени системата за коментари на YouTube.

Днес, за да споделите мнението си за дадено видео в най-големия видеопортал, трябва да използвате своята Google+ идентичност. Google твърди, че новата система е много по-добра, скрива спама и извежда на водещо място наистина качественото съдържание, но истината е, че новите коментари са просто начин за избутване на Google+ пред очите на повече обикновени потребители. В даден момент те коментират под видео, а отговорите се появяват като бадж върху малката камбанка в горния десен ъгъл на интерфейсите на всички Google услуги. Социалната връзка с Google+ е започната.

Спорно е дали насилствената концепция на Google ще проработи. По-меката позиция твърди, че компанията не форсира + в лицата на потребителите, а просто интегрира по-тясно своите услуги, което също не звучи твърде абсурдно. Проблем е, че много потребители искат да останат относително анонимни и да не показват истинското си име, което вече не е възможно. Налична е опция мнението да не се публикува в Google+, но по подразбиране тя не е активирана.

Целият сценарий изглежда така, сякаш Google иска да популяризира + на всяка цена.

 

Какво следва?

Трудно е да се ангажираме с прогноза за бъдещето на огромен проект като Google+, но можем да бъдем сигурни, че Google няма да се откаже без борба.

Компанията ще направи и последната възможна крачка, за да промотира колко добра е социалната й мрежа. Истината е, че ако изключим потребителската база, Google+ побеждава Facebook във всеки аспект. Само по себе си това не е достатъчно, но в комбинация с (агресивните) усилия на огромна интернет компания като Google, не би било учудващо, ако поне част от пазарния дял на Facebook бъде асимилирана. Свикнали сме действия като интеграцията на Google+ в коментарите на YouTube да не действа толкова негативно, колкото технологичните ентусиасти очакват.

Вместо да напише негативен коментар в Twitter и Facebook (или да излее гнева си в цяла статия), обикновеният потребител просто ще се усмихне и ще продължи с деня си. Може би Google разчита именно на това.