Преди по-малко от ден Google придоби Nest срещу колосалната сума от 3.2 милиарда долара. Впечатляващо е, че компания с два продукта и четиригодишна история струва повече от Tumblr и Instagram, взети заедно. Нещо повече, Nest се оценява на половината стойност на Nokia, която бе придобита от Microsoft миналата година. Сделката със сигурност няма да привлече много внимание сред масовите медии и потребители, което не е проблем за двете страни. Тя обаче е едно от най-важните начинания на Google в последните години и сигурно доказателство, че компанията от Маунтин Вю е готова на всичко, за да влезе в дома ви.

 

Малко история

Nest е компания, за която повечето средностатистически потребители в България дори не са чували. Тя е по-скоро млада и има само два продукта, които са само първите тухли на по-голяма екосистема от свързани домашни уреди. Nest е основана от Тони Фадел, човека зад първия iPod.

 

След като напуска Apple, той продължава да разработва иновативните си идеи с минималистичен и утилитарен дизайн в рамките на Nest Labs. Преди да създаде най-значимия си продукт досега, първия iPod, той работи с Philips и други големи технологични корпорации, но се вълнува и от инвестиции в стартиращи бизнеси. Първият продукт на Nest е умният термостат с простото и ясно име Nest Thermostat. Устройството се свързва към централната климатична система на дома ви, заемайки мястото на допотопния ви стар термостат, а инсталацията може да се извърши за няколко минути от всеки потребител, без да се изискват някакви специфични умения.

С времето термостатът научава навиците на всички членове на домакинството, но може да се управлява и със смартфон приложение от всяка точка на света. Една от основните идеи на устройството е да пести енергия, отоплявайки или охлаждайки дома ви по-интелигентно. Разбира се, едно завъртане на алуминиевия пръстен е достатъчно за ръчен контрол на температурата.

Вторият продукт на Nest се нарича Protect. Детекторът за дим (какъвто задължително трябва да се инсталира във всеки дом в САЩ) решава голяма част от проблемите на класическия си първообраз, позволявайки да изключите алармата с едно махване, вместо да търсите стол или стълба, за да извадите батериите. Повече за продуктите на Nest може да научите на Nest.com.

 

Статията продължава на следващата страница.

Амбициите на Google

Google има намерения да предложи собствено решение за свързан дом от години. Компанията направи плахи опити с първообраза на Android@Home преди няколко години, но както сами (не) забелязвате, резултатите са скромни или дори несъществуващи. Потенциалният център на домашната система на Google, Nexus Q, бе спрян от производство изключително бързо, а комуникационните компоненти на платформата не се използват от устройства на други компании, което я обезсмисля.

 

Свързаните или умни домове са идея, която изглежда и работи добре в промоционални видеа, но е крайно трудна за реализиране, тъй като разчита на силна стандартизация и колаборация между много компании. Последното за съжаление не е приоритет на повечето технологични бизнеси.

Google обаче няма да се откаже толкова лесно. Компанията държи да има участите в максимално голям брой елементи на животите ни, както демонстрира с богатото си портфолио от услуги в последното десетилетие. Както повелява един от основните закони на Силициевата долина, "ако не можеш да го създадеш, купи го". Google има финансов резерв, на който биха завидели редица държави. Инвестирането на 3.2 милиарда долара в Nest няма да се отрази твърде зле на финансите на момчетата от Маунтин Вю, но потенциалът в Тони Фадел и неговия екип е огромен. За разлика от Google, Nest започва правилно с идеята за свързан дом — тухла по тухла. Младият бизнес може и да няма огромен набор от свързани продукти и колосална свързаност, но и двете предложения, които предлага, работят безупречно и подлежат на надграждане. В комбинация с big data опита на Google и не на последно място несравнимата потребителска база Nest може да се превърне в нещо много по-голямо.

 

Защо 3.2 милиарда долара?

Дори следвайки логиката, изложена в горните параграфи, 3.2 милиарда долара все още изглежда като твърде колосална сума за компания като Nest. Можем да бъдем сигурни, че първоначалното предложение на Google е било много, много по-скромно. Тони Фадел и неговите партньори обаче не са 20+ годишни IT гении със скромен финансов опит. Самият Фадел спокойно може да се квалифицира като едно от по-старите кучета на долината. Той е напълно наясно, че Nest все още е топка нереализиран потенциал, но е наясно и колко сериозен е той. По-любопитно е, че в официалното прессъобщение Фадел споделя за участието на Google в Nest през последните три години.

Компанията е само на четири години, но за съжаление не знаем каква точно е била намесата на гиганта в разработката на Thermostat 2.0 и Protect. Едно е сигурно — зад привидно рутинното придобиване с впечатляваща цена се крие огромен план, първите резултати от който вероятно ще видим през 2015 г.