Интензивността, с която се променят тенденциите в света на мобилните технологии, постоянно се променя. Имаме нулеви години като 2015, когато се работи върху стабилността на софтуера, изчистване на бъгове (iOS 9 и Lollipop), а не толкова върху интеграцията на нови функции. Имаме и години на технологични бомби, които раздвижват целия пазар и променят вижданията относно това как трябва да разбираме технологиите.
Подобно нещо се случва и в света на телекомуникациите. Развитието на технологичния свят в лицето на смартфони, компютри, преносими устройства, wearable джаджи и още води до промяна и в практиките при предлагането на мобилни услуги от страна на телекомите.
Няма как да не сте прочели задълбочените ни анализи на плановете на българските мобилни оператори, част от поредицата “Битката за клиента”.
Но ако излезем извън черупката на българската (и европейска) телекомуникационна реалност, ще видим един тотално различен свят. Тази седмица фокусът при анализа ще падне не върху условията и услугите, предлагани от българските телекоми, а върху екстрите, които американските телекомуникационни гиганти предлагат на своите клиенти. Няма да се пропуснат и недостатъците, които ще са основни в тази част. Тук е нужно да направим много важно уточнение: сравненията ще служат само за илюстрация на диференциращите американския от европейския пазар практики, като те не винаги ще бъдат определяни само като положителни. Също така е важно да се знае, че ценообразуването зависи от големината на пазара, пазарния дял на оператора и редица други фактори, следователно тук няма да се фокусираме върху цените на услугите и продуктите, а върху иновативността, екстрите и недостатъците, предлагани от американците. Съществуват и европейски мобилни оператори, които предлагат подобни на долуописаните опции, но те не са масова практика.
Накратко за тях и за нас
Американският пазар се отличава значително от европейския. Там “големите” играчи са няколко, като най-значителни са AT&T, Verizon Wireless, T-Mobile и Sprint. AT&T и Verizon са с най-голям брой абонати, следвани плътно от T-Mobile и Sprint. Интересното е, че именно T-Mobile се определя от анализаторите като най-иновативен заради новите практики, които налага. Същите тези практики са копирани, понякога по принуда, от конкурентите, за да се запазят клиентите.
Голямата промяна на американския пазар идва след представянето на уницифицираната планова стратегия “Un-Carrier” от страна на T-Mobile US. През март 2013 г. телекомът предлага нов подход, с които се надява да привлече нови клиенти (и успява). Un-Carrier премахва договорите, субсидираните телефони, таксите за използване на мобилен интернет и тези за предсрочно прекратяване на отношенията.
Un-Carrier има няколко допълнения и “версии”. С времето T-Mobile премахва таксуването на мобилен интернет след достигане на определени мегабайти. Практиката преди това (и до ден днешен) при другите оператори е - имаш 2 GB, след тях те таксуваме по 10 долара на месец за всеки следващ. T-Mobile променя това и до този момент продължава да не таксува, а просто намалява скоростта след определения лимит в пакета. Други иновативни практики включват възможност за ъпгрейд на телефона два пъти в годината (след връщане на стария), смяна на тарифни планове по всяко време и неограничен стрийминг на определени услуги. Някои от тях ще разискваме в подробности по-надолу.
Страната на неограничените възможности
Българските, а и европейските мобилни оператори, предлагат много възможности, на които американците могат само да завиждат. Например до тази година масова практика при американците беше телефони да се предлагат за 0 долара с договор, но там таксите започват от 70 долара. Всъщност разликата между нашите договори и техните е, че те предлагат една цена за плана, в която е включен и лизингът на телефона, а тук нещата се предлагат отделно. Например вместо да ти кажат, че iPhone 6S ще струва 0 долара с план за 70 долара на месец, европейците казват, че планът е 35 долара, а телефонът струва още 35. Така сумата става същата, но се запазва възможността за по-голям избор по отношение на тарифния план.
Но съществуват и някои практики в САЩ, които тук или не се прилагат, или това се случва само при определени оператори и при определени условия.
А ето и кои са те:
1. Прехвърляне на неизползвания мобилен интернет
Знаете ситуацията. Имате 10 GB мобилен интернет, но понякога използвате по-малко, а другото го губите. Е, чрез инициативата Un-Carrier T-Mobile US решава да даде решение на това. През 2014 г. операторът въвежда екстрата “Data Stash”, с която започва предлагането на опцията за прехвърляне на неизползваните мегабайти за ползване през следващия месец. Така, ако този месец сте използвали само 2 GB от своите 10 GB, които са включени в тарифния план, то следващия ще имате 18 GB. Още по-хубавото е, че неизползваните данни могат да се прехвърлят за период от 12 месеца. Така потребителите могат да натрупат стабилно количество данни, което да използват тогава, когато имат най-голяма нужда от него. Конкурентните оператори веднага копират екстрата, но я развалят. AT&T, например, прехвърля неизползваните данни, но само за един месец, а не за 12, както T-Mobile. Подобна практика в България е въведена от Мтел, но тя важи само за неизползваните минути в плана “Трансфер”.
2. Таксуване на HotSpot функцията
Една от най-често използваните функции в съвременните смартфони се нарича HotSpot. Тя позволява споделяне на мобилния интернет от смартфона към други устройства чрез създаване на виртуална WiFi връзка. За наше щастие повечето европейски оператори не ни таксуват за тази “екстра”. В Щатите обаче нещата не стоят така. Там телекомите или таксуват по 10 долара на месец за споделяне на мобилния интернет от смартфона или определят лимит за ползване от определен брой мегабайти. Например, ако имате 10 GB пакет, то само 2 GB могат да се ползват чрез HotSpot. Разбира се, всички тези ограничения биват избягвани чрез хакване, джейлбрейкване, приложения и руутване.
3. Мама, тати и аз
В Европа мобилните планове най-често са индивидуални. Един клиенти си взима колкото иска карти с каквито иска тарифни планове. Всички те са с отделни договори, отделни условия и срокове. В Щатите обаче индивидуалните планове не са приоритет за операторите. Там се набляга върху фамилните планове - няколко карти, собственост на едно “семейство”. Така родителите включват децата си в “пакета” и всички ползват едни и същи условия на един договор. Това е крайно неудобно и много хитро. Ако искам да сменя оператор, трябва да накарам цялото семейство да го направи.
4. Споделен мобилен интернет - индивидуалност моя нулева
И тъй като всичко е във фамилни планове, то и интернетът е общ. Тоест семейният пакет има определен брой мегабайти, които се ползват от всички карти.
5. Неограничено всичко, без нета
Основна разлика между американците и европейците по отношение на спецификите на тарифните планове е… неограничеността. Американските оператори не наблягат върху минути, SMS, MMS и т.н. При тях всичко е неограничено. Почти всички планове от средния и нагоре клас включват неограничени разговори към всички оператори, неограничени SMS и MMS към всички и неограничени видео разговори. Подобни планове вече навлизат и в България, а в Европа се предлагат отдавна, но с една малка разлика - интернетът е “неограничен”. Американците дават неограничени минути и текст, но интернетът е 10 GB, например, и след него се таксува на гигабайти. При нас (слава Богу) това не е така и интернетът е неограничен, поне по трафик. 10 GB включени, но след това се сърфира неограничено на 64/128 kbps.
6. WiFi Calling
Няма оператор, който има 100% покритие навсякъде. Понякога в сградите обхватът пада. Понякога връзката е слаба. Точно заради това беше измислена технологията WiFi Calling, която вече се интегрира в топ смартфоните и от определени оператори като T-Mobile. Тя позволява провеждане на разговори през WiFi мрежата вкъщи. Така клиентът може да има една черта обхват вкъщи, но да провежда нормални разговори и да сърфира на спокойствие.
Очаквайте част втора на поредицата сравнения на операторите много скоро.
А вие кои практики смятате, че трябва да се заимстват от американците?
Изображение: Karlis Dambrans/Flickr, T-Mobile Newsroom, The Imaginative Conservative
Прочетете: Американски оператор глобен със 100 млн. долара заради "неограничен интернет"