И все пак да вложим повече реализъм в очакванията.

През 2011 г. бяха продадени около 60 милиона таблети. През настоящата година това число ще се удвои – според Gartner ще бъдат реализирани близо 119 млн. броя, а според NPD DisplaySearch – 121 млн. Прогнозите на NPD сочат, че през 2016 г. броят на реализираните таблети ще се изравни с броя на продадените мобилни компютри, а през 2017 ще го надвиши, достигайки 416 милио­на! От Gartner дават оценка за пазара на таблети до 2016 и числото е 369 милиона...

Да се вгледаме пак в горните бройки: повече от 6-кратен скок за период само от 5 години (2011–2016)... Удвояване на пазара още тази година... Звучи фантастично, нали? Още по-фантастично би било да предположим, че ръстът ще е по силите на един вендор, пък бил той самата поднебесна Apple. Освен това за толкова смели прогнози трябва да е налице тенденция, движение на потребителите, чието търсене да бъде посрещнато от повечето производители. Към това, но с обратен знак трябва да припомним несполучливия опит на НР с webOS-базираните таблети и неотдавнашния отказ на същата (засега) да се включи към групата вендори на Windows 8 RT (ARM-базирани) устройства. И ще спестим на читателя още няколко подобни препъникамъни с гръмки имена. Очевидно се намираме в момент на съзряване на пазара, когато потребителите са все по-наясно какво да очакват, а производителите – какво да им предложат. Ключът е основно в това, за какво ще се използват тези устройства. Анкета на Gartner за начина на използване на таблетите ни дава базовата ориентация – 81% от потребителите са посочили „за електронна поща“, 69% – за четене на новини в интернет, 63% – за прогнози за времето, 62% – за присъствие в социалните мрежи, 60% – за игри...


Половината анкетирани потребители ги използват за четене на електронни издания, една трета за е-книги... При това почти никой не отхвърля другите свои компютърни/електронни джаджи или системи, просто се използва това, което е подръка.

А подръка за бърз преглед на имейл, на важни сайтове и новини действително могат да бъдат таблетите. Със секундна готовност, леки колкото малка книга, с достатъчно голям дисплей, с дълготрайна батерия... И оставени на произволно удобно място – в спалнята, кухнята, дневната, на терасата... Връщайки се към горните данни, трябва да подчертаем ограниченията на това ползване.


Това е преди всичко пасивно ползване на мрежови ресурси, но не и създаване на съдържание. Категорично необосновани са твърденията за „размиване“ на границите между категориите „ноутбуци“ и „таблети“ и оттам изводът, че бъдещият избор ще клони към по-мобилното устройство – таблета. За тези ограничения масовият потребител ще иска да заплати справедливата цена. А тя е възможна при по-малкия формат таблети със 7/8-инчов екран като Kindle Fire на Amazon и Nexus 7 на Google. Много вярно предвиждане прави Майк Елган от Computerworld – до две години малките таблети ще доминират в този сегмент. Те ще осигуряват мобилност навсякъде, подобно на смартфоните, но с удобни дисплеи за достъп до информация. Логично е при тези формати да се постигнат очакваните огром­ни продажби от порядъка на споменатите „умни“ телефони. Цената им ще позволява както по-лесно да се прави покупката, така и по-лесно да се преглъща евентуална загуба или повреда – т.е. да се носят (разбирай – ползват) навсякъде.

 


Таблетът си остава устройство преди всичко за пасивно ползване на мрежови ресурси, но не и за създаване на съдържание.



Справедлива обаче не означава ниска цена.

Твърде евтините таблети, особено тези с некачествени дисплеи и бавни процесори, не насърчават потребителите, а по-скоро ги отказват. Често и не съвсем без право по-опитните ИТ кадри наричат таблетите „глезотии“ или „излишества“, имайки предвид ограниченията им и функционалността на съществуващите лаптопи и десктопи. Надали обаче някой би направил компромис с некачествена „глезотийка“ – та именно излишъците трябва да доставят удоволствие при ползване, да галят егото.

Затова със сигурност скоро ще видим и мини iPad. Твърде много и чести са новините в тази посока. Apple по-скоро ще предпочете нейно собствено чедо да „изяде“ пазарен дял на свещения голям iPad, отколкото да предостави това на конкуренцията.
За разлика от моделите на Amazon и Google, където цените са по-скоро субсидирани и бизнесът е в съпътстващите продажби, малкият iPad ще е по-скъп и все пак ще позволява по-приемлив достъп до екосистемата на компанията.

Предстои пазарна премиера на таблета Microsoft Surface – собствено хардуерно-софтуерно решение на гиганта от Редмънд. Предвижданията са Microsoft-базираните модели сериозно да се включат в общата картина по две основни причини – потребителските навици с Microsoft системите и предпочитанията на корпоративните ИТ отдели. Така подреден, пъзелът на таблетното бъдеще изглежда ясен и логичен. Остава само едно важ­но парченце – волята на потребителя през следващите 5 години...

Да, и да напомним още нещо – това НЕ Е краят на РС епохата. 

 

Тагове: