Гледах събитието на Apple. Гледах и се маех. Това онази компания, която Стив Джобс ли създаде е… или нещо друго? Или е нова, променена, изключително усложнена, непоследователна, изгубена, хаотична компания?

На събитието видяхме нови каишки за Apple Watch, обновен тригодишен модел iPhone, нов iPad Pro.

 

Продукти, продукти, продукти 

Всеки, който обича Apple, я обича заради философията на изчистеното, опростеното и лесното. Всеки може и знае как да използва iPhone още с първото хващане в ръката. Всеки знае как да навигира в менюто. Всеки знае, че ако искаш iOS - избираш само между най-доброто. Тук трябва да отбележа - ползвам само Apple продукти. 

Философията на Джобс беше ясна - дай на потребителите само това, което смяташ за най-доброто, и не усложнявай нещата. Потребителите не знаят какво искат, трябва да им го покажеш. 

Какво показва Тим Кук обаче? Още и още продукти, още и още версии на версиите, варианти на вариантите. Както обича да казва моя позната - варианти на хипотезата.

 

с

 

Разбирам разделението iPhone - iPhone Plus. Едното предлага по-малък дисплей, другото по-голям. Добре. Истината е, че Кук направи ужасно сложен изборът между продуктите. Вече няма “нашият ПРОДУКТ е най-добър”. Вече сме на “нашите ПРОДУКТИ са най-добрите”. А, сега е време да ИЗБИРАТЕ:

- Искате iPhone. Добре. По-ниска резолюция? Заповядайте при iPhone 6S. По-висока резолюция? Изберете iPhone 6S Plus. Какво ще кажете за най-добрата камера? Извинете, ще трябва да изберете по-големия дисплей, тъй като само там имаме оптична стабилизация.

- Нямате достатъчно пари? Няма проблем - изберете миналогодишния iPhone 6, но не забравяйте, че можете да изберете и iPhone 6 Plus, който между другото има и по-добра батерия. 

Дотук ситуацията беше горе долу окей. Сега обаче Кук и компания искат да ни продадат 3-годишен модел с миналогодишни характеристики. След като бившият оперативен директор на Apple под Джобс видя, че номерът с пластмасов iPhone 5C за 500 долара няма да мине, той отново реши да задоволи нуждите на пазара. Този път обаче ще използваме алуминий, стария дизайн, но с нови компоненти вътре.

Днес можете да избирате между цели пет iPhone. Хайде да сравним и цените на 16 GB моделите:

iPhone SE - 399 долара

iPhone 6 - 549 долара

iPhone 6 Plus - 649 долара

iPhone 6S - 649 долара

iPhone 6S Plus - 749 долара.

iPhone SE има новия Apple A9 процесор от iPhone 6S. Притежава и 12-мегапикселовата камера, Live Photos и другите екстри (без предната подобрена 5-мегапикселова камера). Тоест iPhone SE предлага почти всичко, което има iPhone 6S, но в стара опаковка. На цена от? 399 долара. Моля някой да ми обясни с какъв аргумент точно се иска от мен да платя 549 долара за iPhone 6 за стар хардуер, Apple A8 процесор и 1 GB RAM? Мога да получа и най-новото на цена от 399 долара.

Какво толкова притежават 6S и 6S Plus, че има такава разлика в цената с iPhone SE? 3D Touch или няколко инча повече дисплей струват 250 долара повече?!

Друга екстра, която виждаме в iPhone SE, са живите снимки - Live Photos. Значи може да се гледат Live Photos и без натиск на дисплея, а само със задържане продължително? Тогава моля Кук да обясни по каква причина не пусна Live Photos като ъпдейт за “старите” iPhone 6 и 6 Plus?

 

iPad, iPad, iPad 

Лудостта с вариациите на вариантите продължава и при iPad. Вече имаме iPad Mini 2, iPad Mini 4, iPad Air 2, iPad Pro 12 и iPad Pro 9.7. Искате 12-мегапикселова Pro камера? Няма проблем. Изберете новия iPad 9.7. Искате същото нещо, но Pro таблет? Няма как да го получите при "стария" iPad Pro 12.

 

 

В продължение на няколко минути от Apple обясняваха колко естествено е подписването, чертаенето и рисуването на iPad Pro, защото таблетът усеща кога го натиска ръка и игнорира това, отчитайки само и единствено Apple Pencil. Да, но Apple продължава да блъска изпъкващата камера и тази година в iPad. Как Samsung и HTC изпилиха сериозно изпъкващите камери (Galaxy S7 спрямо S6 и HTC One X спрямо One M9)? Толкова ли не можаха инженерите на Apple да измислят начин да я скрият тази камера? Мразя да използвам израза “Стив Джобс никога не би…”, но този път ще го кажа - Стив Джобс никога не би пуснал на пазара това дизайнерско недоразумение.

 

Mac, Mac, Mac

Лудостта на Apple продължава и с Mac. Въпреки че този път не видяхме нови Mac компютри, лошият вкус остава от миналата година. Тогава Кук реши да представи нов компютър, който нарече просто “MacBook”. Той има 12-инчов Retina дисплей и е по-скъп от MacBook Air. Да, но Air има по-добър процесор и по-добра батерия. Искате Retina? Заповядайте новия MacBook, но не очаквайте бърза графична обработка. Искате по-бърз компютър - откажете се от Retina, защото Air не притежава такова нещо. Всъщност можем да ви предложим Retina и мощност - само дайте още малко пари за тежкия MacBook Pro.

 

Вариант на варианта

Колегите от The Verge извадиха списък с всички размери на дисплеите, които Apple предлага към днешна дата:

38mm Apple Watch: 272x340 (326 ppi)

42mm Apple Watch: 312x390 (326 ppi)

2.5‑инчов iPod Nano: 240x432 (202 ppi)

4-инчов iPod Touch: 1136x640 (326 ppi)

4-инчов iPhone SE: 1136-by-640-pixel (326 ppi)

4.7-инчов iPhone 6 & 6S: 1334-by-750-pixel (326 ppi)

5.5-инчов iPhone 6 Plus & 6S Plus: 1920x1080 (401 ppi)

7.9-инчов iPad Mini 2: 2048x1536 (326 ppi)

7.9-инчов iPad Mini 4: 2048x1536 (326 ppi)

9.7-инчов iPad Air 2: 2048x1536 (264 ppi)

9.7-инчов iPad Pro: 2048x1536 (264 ppi)

12.9-инчов iPad Pro: 2732x2048 (264 ppi)

11.6-инчов MacBook Air: 1366x768 (135 ppi)

12-инчов MacBook with Retina display: 2304x1440 (226 ppi)

13.3-инчов MacBook Air: 1440x900 (127 ppi)

13.3-инчов MacBook Pro: 1280x800 (113 ppi)

13.3-инчов MacBook Pro with Retina display: 2560x1600 (227 ppi)

15.4-инчов MacBook Pro with Retina display: 2880x1800 (220 ppi)

21.5-инчов iMac: 1920x1080 (102 ppi)

21.5-инчов iMac with Retina 4K display: 4096x2304 (219 ppi)

27-инчов iMac with Retina 5K display: 5120x2880 (218 ppi)

27-инчов Apple Thunderbolt display: 2560x1440 (109 ppi)

 

16 GB ограничения и 4K мечти

Другият любим номер на Apple - 16 GB стартов модел. На всеки един здравомислещ човек му е ясна причината за съществуването на 16 GB iPhone през 2016 г. - пари. 16 GB служи, за да убеди потребителите, че следващия път трябва да си купят повече памет. Тази теза се доказва и от факта, че Apple премахна 32 GB изцяло като втори вариант и го замени с 64 GB. Така всеки си казва, че е по-добре да даде 100 долара отгоре и да получи 64 GB. В същото време знаем, че ъпгрейдът от 16 GB на 64 GB струва на Apple точно няколко долара. Да, обаче тук таксуваме 100 долара. Само и единствено, защото можем.

И за да е пълна лудостта - Apple предлага 4K запис, който заема около 300-400 MB на минута памет. 16 GB и 4K в един телефон са просто безумие. И не, не искам бавната microSD. Искам 32 GB да е стандарт, както е при Samsung, HTC и другите. Повтарям - за Apple това е няколко долара разлика. Интересното също е, че Apple TV не поддържа 4K видео. Да, можете да го гледате на MacBook и Mac, но нали идеята на 4K е да се гледа на голям екран.

 

Имената

След събитието се върна и дебатът за имената, които Apple избира за новите продукти. Първо рестартираме iPad серията с името iPad Air. След това предлагаме Plus вариант на iPhone. Да не забравим и iPad Mini, който е по-малък вариант на Air. Защо не се казва iPad Air Mini 232423? Новият MacBook е просто MacBook. Air и Pro са отделни варианти на варианта.

Какво означава iPhone SE? Second/Special Edition, казват от Apple. Втора версия на кое? Защо не се казва iPhone 5S SE? А, да - защото ще признаем, че предлагаме стар дизайн с нови части. Как ще се казва следващата версия на SE - iPhone SE 2? Почти съм убеден обаче, че iPhone 7 ще се предлага в три варианта: Mini, стандартния iPhone 7 и iPhone 7S Plus. И ако това се случи още тази година, то SE ще е морално остарял след половин година.

 

Пари, пари, пари

Всяка една компания работи за пари и печалби. Samsung, HTC, LG, Sony, Apple. Всички. Единствено Apple обаче досега се разминаваше с рекордните печалби с малки трикове като 16 GB iPhone и по-скъп MacBook. Проблемът е, че стратегията започва да прозира. Нека не забравяме, че Тим Кук е бивш оперативен директор на Apple. Той продължава да мисли само как да печели пари и да минимизира разходите. Въпреки че Apple в обозримо бъдеще няма да има финансови проблеми заради манията по марката.

 

Стив Джобс също обичаше парите. Но неговата цел беше да направи технологиите достъпни за всички. Без компромис. Бавно, но славно го направи. Кук обаче връща Apple там, където я завари изгоненият от собствената си компания Джобс - десетки версии на един и същи продукт и постоянно бълване на различни варианти.

Не ме разбирайте погрешно - Apple ще продължи да печели много пари. iPhone SE ще се продава като топъл хляб, защото предлага страхотен хардуер на уникално ниска цена спрямо досегашните. 

Факт е, че Apple иска да угоди на абсолютно всички - бедни, богати, средно бедни, средно богати. Именно това е причината да се пускат толкова много продукти. С този ход Кук ще направи Apple поредната технологична компания, която има всичко за всички

И точно тогава Apple ще спре да е “различна”, защото вече няма да “мисли различно”.

Забележка: Всички коментари и тези в материала отразяват личното мнение на съответния автор, но не задължително това на HiComm.

Прочетете: iPhone SE в Теленор от 6 април, но без обявена цена

Тагове: