Над 1 млрд. души по света ще използват мобилен интернет до края на 2011 г. Цифрата е двойно по-висока спрямо края на миналата година, а ръстът ще бъде катализиран от непрекъснато увеличаващата се употреба на смартфони, таблети и преносими компютри. Това са прогнозите за развитието на мобилния интернет по света през настоящата година. А те са доста песимистични, в сравнение с очакванията на българските мобилни оператори за бъдещето на мобилния интернет у нас, които са за експлозивен ръст, започнал през миналата година.

Според Ericsson броят на потребителите на мобилен интернет ще продължи да расте с все по-бързи темпове. Тази прогноза е обоснована с все по-важната роля, която играят мобилните устройства в ежедневния живот на потребителите и все по-масовото им навлизане във всички негови сфери - както в бизнеса, така и в свободното време. Първо ултрапреносимите компютри, а впоследствие смартфоните и таблетите доведоха до огромни ръстове в използването на мобилен интернет. И към края на миналата година са отчетени над 500 млн. потребителя от цял свят. Очакванията за 2011 г. са, че увеличението в употребата на този тип комуникации ще скочи двойно - до над 1 млрд. потребителя.

Подобни са прогнозите и за движението на пазара на смартфони и таблети, които растат с огромни темпове. Всъщност, те все още не са показали пълния си потенциал, защото заемат твърде малка част от пазара. Така например продажбите на смартфони са се увеличили с над 60% за първите 9 месеца на миналата година, според данните на анализаторите от IDC. Въпреки това, общото количество продажби е около 200.6 млн. устройства или приблизително 20% от целия пазар. Друг е въпросът, че масовизацията на "умните" телефони започна едва през последните 3 години, когато Apple представи своя iPhone и разби клишето, че смартфоните са само за платежоспособните бизнес-потребители.

Подобна е ситуацията и при таблетите, пазар, при който производителите тепърва ще показват на какво са способни. Защото през миналата година така и не видяхме пълните възможности на Android  (от Google) на този пазар. Над 95% от него останаха отново за Apple и нейния iPad, от които за 6 месеца са продадени 7.46 млн. броя според официалните отчети на компанията. А в тази статистика не влиза последното тримесечие на годината, което по традиция е най-силното за потребителската електроника. Знае се само, че за ноември и декември от единствения конкурент на iPad - Galaxy Tab на Samsung - са продадени над 1 млн. броя. Новата 2011 г. обаче започна повече от силно за конкурентите на компанията и по-специално Google, като в рамките на изложението Consumer Electronics Show бяха представени общо 75 таблета, повечето от които с Android. Което показва накъде ще се движи този пазар - към таблетите, чиято основна функционалност е поддръжката на 3G мрежи.

Това обуславя и оптимистичната прогноза на Ericsson за ръст на потреблението на мобилен интернет през следващите години. Защото ако през 2011 г. броят на ползващите услугата ще се удвои до 1 млрд. души,. то до 2015 г. се очаква ръст от 280% или над 3.8 млрд. души. Само за сравнение, към края на миналата година броят на ползващите "обикновен" интернет е около 1.96 млрд. души или 28.7% от населението на света. За последните 10 години ръстът е над 440%, но тенденцията е в забавянето на разширяването на глобалната мрежа на стационарни компютри. Не такова е положението при мобилния интернет, който буквално ще избуи през следващите 4 години.

Водещ катализатор на ръста ще бъдат Азия, САЩ и Европа. Така към края на годината в Азиатско-тихоокеанския регион потребителите, използващи мобилен интернет, ще достигнат 400 млн. души. Този регион ще бъде и лидер по използването на мобилен интернет, което не е изненада. Причината - тази услуга отдавна е ежедневие в държави като Япония и Южна Корея. Пример: в Япония Nokia се принуди да се изтегли от пазара, просто защото не можеше да смогва на иновациите на местните производители. Очакванията са, че САЩ и Европа ще си поделят второ място по брой интернет потребители към края на 2011 г., а услугата ще бъде използвана от по 200 млн. души в двата региона.

Що се касае до малка България, тук прогнозите на мобилните оператори също са повече от положителни. През миналата година и трите телекома у нас - М-Тел, Глобул и Виваком - отчетоха трицифрени ръстове на потреблението на услугата. Да, в България таблетите все още не са толкова масово явление, но пък смартфоните започнаха да се превръщат в такова. Защото предварителните резултати показват с около 100% повече продадени такива устройства и пазарен дял между 15 и 18% в мрежите на различните телекома. А употребата на мобилен интернет расте "експоненциално" (според Глобул) както заради смартфоните, така и заради непрекъснато увеличение на продажбите на устройства за достъп до интернет през мобилни мрежи за преносими компютри. Което доведе и трите телекома до трицифрени ръст в трафика на данни за миналата година. И Глобул отчетоха, че 10% от приходите им се дължат именно на мобилен интернет.

И М-Тел, и Виваком са убедени, че мобилният интернет ще бъде все по-важен източник на приходи за телекомите. На такова мнение са и много от анализаторските компании по света. Ръстът обаче има и своята тъмна страна. А именно - част от мобилните оператори по света не могат да смогнат на ръста на трафика. Пример е американската AT&T, чиято мрежа буквално се "задави" с огромното количество трафик, който генерират потребителите на iPhone отвъд Океана. Подобна е ситуацията и в други държави, но за сега телекомите успяват да удържат фронта и да предоставят търсеното от потребителите качество на услугата. А техните очаквания са все по-големи - иска се по-висока скорост на все по-вече места.



Тук решението е LTE и/или WiMAX, и двете сочени за конкуренти за наследници на 3G мрежите или иначе казано - четвърто поколение мобилни услуги. Които според Ericsson ще наберат инерция през 2011 г. Въпреки че засега не се радват на особено голям интерес. И към края на 2011 г. WiMAX абонатите ще са едва 18.5 млн., а LTE - 6.5 млн. души. На глобално ниво. И все пак, дори и 2011 г. да не се превърне в година на мрежите от четвърто поколение, то тя със сигурност ще бъде годината на мобилния интернет.

 

Тагове: