В последните няколко години сме свикнали да разглеждаме Apple и Google като основните конкуренти в мобилния сегмент. Въпреки наличието на други играчи, основната конкуренция при смартфоните и таблетите остава iOS – Android. В този ред на мисли логично е да разглеждаме компаниите зад двете платформи като директни конкуренти. С всяка изминала година от представянето на iOS и Android обаче това схващане става все по-погрешно. За да осъзнаем истинската същност на взаимоотношенията между компаниите от Маунтин Вю и Купертино, трябва да погледнем в миналото им. Именно тогава виждаме, че за Google Android е просто една от платформите, които трябва да поддържа, докато за Apple iOS е интегрирана част от хардуера.
Класическият характер на Apple
Apple определено е иновативна компания, която има основна роля за съвременното състояние на някои от най-важните технологични и медийни пазари. Това обаче не й пречи да е класическа, сравнително консервативна компания със сравнително тясно портфолио и относителен бавен ход.
Въпреки че Тим Кук и компания се промъкват сред уеб услугите все по-усилено, особено след представянето на iOS, основните им успехи в областта остават iTunes и App Store, с което все по-усилено се превръщат в едно цяло. Действителният характер на Apple е на цялостна технологична компания, която поставя съвкупността от хардуер и софутер в основата си, но спрямо класическите дефиниции е по-скоро хардуерна компания, чиито софтуерни услуги са част от общата концепция на продукта. Повечето платформи на Apple не са достъпни в рамките на конкурентни платформи, ако изключим наложителната версия на iTunes за PC и уеб версията на App Store.
Обобщено: Apple не е интернет компания, макар да има сериозни стремежи в тази област.
Платформите не са от значение за Google
Още от самото си основаване Google е най-класическият пример за интернет компания, фокусирана около услуги, достъпни за всички. Повечето предложения на Лари Пейдж и неговия екип могат да е използват във всеки браузър, макар Chrome да дава известни предимства в някои случаи. За разлика от Apple, която се стреми да ви предложи цялостния пакет на всяка цена, за Google е важно възможно най-много потребители да използват нейните услуги. Най-добрият начин за постигане на това е осигуряване на поддръжка за всички или поне максимално голямо количество платформи. Компанията от Маунтин Вю доказва това все по-често.
Тези от вас, които са гледали пълната пресконференция от първия ден на Google I/O 2013, няма как да не са забелязали, че Google демонстрира новите си услуги с всевъзможни устройства. Сред смартфоните и таблетите с Android имаше iPhone-и и iPad mini, които работят също толкова добре с Chrome, Maps и Google+. Кулминацията бе нареждането на Android и iOS устройства за бързо Racer състезание. В него всички продукти бяха равностойни.
Надали е останал потребител, който не знае, че Google печели най-вече от реклами. Ограничаването на потребителите да Android, колкото и популярна да е платформата, не е добра идея за осигуряване на максимално количество потребители. Предоставянето на третокласно изживяване за конкурентните платформи също би алиенирало някои от тях. Нещо повече, Google приложенията в App Store и невероятните уеб изживявания, работещи под iOS, са портал към света на Google, който би накарал много потребители да обмислят Android като алтернатива. Преди известно време Google дори призна, че версията на Maps за iOS е по-добра от тази за Android. Новият дизайн на Gmail приложението също дебютира в App Store. Голяма част от служителите на Google използват Mac-ове и iPhone-и, а не Chromebook Pixel.
Обобщено: в своята основа Google е компания от по-нов тип, която е (почти) платформено независима. Android е малко изключение от пътя й. Съществуването на десетки скинове и модификации обаче доказва, че Google не предоставя продукт, а портал към своите услуги.
Скоростта на развитие
Много пъти сме отбелязвали, че Apple има стабилен, но бавен ход на развитие в сравнение с Google. Тим Кук и компания се стремят да изпипват всяка подробност от изживяванията, които предоставят (с малки изключения), докато Google не се страхува да експериментира със своеобразни бети на повечето си разработки, както и да представя откровено футуристични изживявания като Glass. Мащабът на Google и безплатният характер на услугите й дават огромно предимство на Лари Пейдж и неговия екип: компанията може да прави грешки относително безнаказано.
Дори най-отявлените Apple фенове трябва да признаят, че Google се развива с много по-висока скорост. Компанията успя да създаде изцяло нов дизайн за почти всички свои продукти и услуги в рамките на година, докато iOS носи някои елементи, които не са се променили от 2007 г. Apple обикновено започва от значително по-високо ниво на съвършенство, нo Google работи като по-млад бизнес, който е склонен да експериментира и да се проваля.
Духът на Apple вече живее в Google
Най-голямото притеснение за Apple в момента би трябвало да е, че Google постепенно достига нейното ниво на внимание към детайла и дизайнерско вдъхновение, запазвайки основната си сила на уеб компания с огромно портфолио и безпрецедентно стабилни, функционални и най-вече безплатни услуги. Портфолиото от услуги на Apple не може да се сравнява с това на Google. Още по-притеснително е за Тим Кук е, че нарастващ брой iOS потребители имат повече Google, отколкото Apple икони на началния си екран.
Няма как да не завършим с невероятния цитат на Патрик Гибсън, който обобщава идеята на цялата статия в едно изречение.
"Google is getting better at design faster than Apple is getting better at web services."
"Google става по-добра в дизайна по-бързо, отколкото Apple – в уеб услугите."
Какво е вашето мнение по темата?