Вчера медиите избухнаха с новината, че Samsung Electronics и BlackBerry водят преговори за възможнo придобиване на канадската компания от страна на корейския гигант в сделка на стойност 7.5 млрд. щатски долара. И двете компании побръзаха веднага да отрекат слуховете, както са го правили и преди.

Този слух не е нещо ново. Подобна информация многократно се появяваше в мрежата. На 17 януари 2012 година Samsung категорично отрече слуховете със следното изявление:

“Samsung никога не е разглеждала и никога няма да обмисля възможността да поеме RIM” - (тогава BlackBerry все още се казваше Research In Motion - RIM).

През май месец същата година отново се появиха спекулации за евентуалната продажба на канадската компания.

Вчера информационна агенция Ройтерс съобщи ексклузивно, че топ мениджъри на Samsung и BlackBerry са се срещали тайно, за да обсъдят възможностите за продажба. Веднага след публикуването на статията акциите на BlackBerry се поскъпнаха с 30%.

BlackBerry каза, че “не е водила никакви дискусии със Samsung по отношение на оферта за покупка на BlackBerry”, а Samsung беше още по-категорична: “Публикациите в медиите за придобиването са безпочвени.”

В допълнение към това вчера канадските медии съобщиха, че BlackBerry е отказала няколко оферти за придобиване от страна на други компании през последните няколко месеца, тъй като бордът на директорите и най-големият инвеститор са фокусирани върху изграждането на нова стратегия, която ще донесе повече позитиви, отколкото опцията с придобиването.

Бордът вярва, че предлаганите суми (някои до 7 млрд. долара) не са достатъчни за потенциалната стойност на BlackBerry, която ще бъде развита в следващите няколко години, твърди Globe and Mail.

 

Корпоративни възможности

“BlackBerry в момента преминава през такъв период, че всяка инвестиция би била залог в бъдещето, така че към днешна дата Samsung инвестира, преди това бъдеще да е станало реалност”, каза анализаторът от Morningstar Браян Колело.

Силата на Samsung се изразява най-много на консуматорския пазар, който се пренасити през последните години. С покупката на BlackBerry Samsung може да си осигури бърз достъп до корпоративния пазар, където компании като Apple все още имат по-широко проникване.

 

 

През последните години Samsung влага средства предимно в собствената си ентърпрайз система Knox. Но тази система не жъне особен успех. Точно заради това Samsung обяви през ноември сделката с BlackBerry, която позволява на двете компании да предлагат технологиите си за сигурност една на друга.

Корпоративният пазар е основна мишена за BlackBerry, въпреки че през последните години тя се опитва да се наложи и на консуматорския пазар - безуспешно. BlackBerry все още държи огромна част от ентърпрайз сегмента. Медиите често изтъкват факта, че лидерите на редица държави все още използват BlackBerry, включително американския президент Барак Обама и канцлера на Германия Ангела Меркел. Точно заради това редица анализатори смятат, че и двете компании имат дупки по отношение на потребителската база, които могат да бъдат допълнени и запълнени от обединените им ресурси при евентуално приключване на сделка за придобиване.

 

Патентните бонбони

Като друга полза за Samsung от подобна сделка могат да бъдат изтъкнати и патентите, които BlackBerry притежава към момента (около 44 000). Патентните войни са много важни в технологичната индустрия, особено имайки предвид какъв финансов удар могат да бъдат за компаниите при евентуална загуба на дело. Напомняме, че Motorola първо се продаде на Google, а след това на Lenovo, като основният мотив за покупката й беше патентното портфолио, което Motorola има. Благодарение на тази сделка Lenovo например успя да стане третият по големина производител на смартфони в света. Samsung осъзнава това.

 

Регулаторни шансове

За да придобие BlackBerry, Samsung трябва да прескочи няколко сериозни регулаторни пречки както в Отава, така и във Вашингтон. Всяко едно чуждестранно придобиване на BlackBerry ще трябва да получи одобрение от правителството заради спецификата на канадското законодателство, тъй като мрежите на BlackBerry менажират имейл трафика на хиляди корпорации, както и на редица правителства по света. Samsung ще трябва да мине и през изключително сложен процес по одобрение от страна на Комитета по чуждестранни инвестиции на САЩ (CFIUS), който разглежда сделки, засягащи националната сигурност, показват документи, разглеждани от Ройтерс.

 

 

Според тях Samsung мисли, че ако притежава по-малко от 100% от BlackBerry, запазвайки компанията като публично дружество с независим борд, ще успее да получи одобрението CFIUS по-лесно. Но от компанията се съмняват, че ще успеят да постигнат стратегическите си цели, ако притежават по-малко от 100% собственост, сочат документите.

През 2013 година канадското правителство е намекнало на BlackBerry, че всеки опит за продажба на компанията на китайската Lenovo Group ще бъде неуспешен и неодобрен заради съмнения за сигурността, твърдят източници на агенцията. Този път от офиса на премиера на Канада Стивън Харпър са отказали да коментират сделката Samsung-BlackBerry, но вътрешни източници твърдят, че правителството няма проблем с потенциалното придобиване от страна на Samsung.

Не е ясно дали Samsung е готова да мине през цялата гама регулаторни процедури, за да придобие изцяло BlackBerry. Корейският гигант няма навика да купува големи компании и да харчи много пари за подобни придобивки. Последната голяма подобна сделка се състоя през 90-те, когато Samsung придоби производителя на компютри AST Research за 840 млн. щатски долара, като това е най-голямата й презокеанска придобивка. Вътрешни източници обаче твърдят, че сделката е донесла огромни загуби на Samsung, които тежат на мениджърите и до днес.

Прочетете: Служители на Sony използват стари BlackBerry телефони

Тагове: