Определянето на тенденциите в даден пазар, без значение дали става въпрос за технологии или не, е трудна и невинаги смислена задача. Историята показва, че насоките просто се случват и предположенията на анализаторите обикновено са доста различни от тях, а дори да са ги познали, са доста далече от реалните стойности. Вероятно си спомняте прогнозите, според които iPhone и Android няма да успеят, Symbian и BlackBerry ще продължат да доминират, като основният им конкурент ще бъде Windows Phone. Ако обаче има една прогноза, в която можем да бъдем напълно сигурни, би трябвало да погледнем към глобалната стратегия за "следващия милиард". Ако искате да научите защо осемядреният процесор на бъдещия ви смартфон и Google Glass не са най-интересното, което ще се случи в близките няколко години, продължавайте да четете.

 

Милиард смартфони

По последни данни на повечето големи анализаторски компании общият брой на смартфон потребителите по света е прескочил един милиард, макар да не е ясно дали се включват тези, които притежават повече от един умен телефон. Без да влизаме в подробности, трябва да отбележим, че смартфон революцията се оказва много по-бърза и мащабна, отколкото някога сме предполагали. Една седма от населението на света вече е свързана или има потенциал да бъде свързана, без значение къде се намира - това е впечатляващо. Общият брой на мобилните телефони в употреба пък е около 7 милиарда - стойност, близка до тази на общото население на света. Бихте ли повярвали на подобна прогноза, ако я бяхте чули преди около 15 години, когато мобилните телефони бяха скъпи и присъщи само за по-заможната част от обществото? Замисляйки се малко по-задълбочено, осъзнаваме, че се намираме в сходна ситуация, но по отношение на смартфоните.

 

Презрителните притежатели на флагмани

Като читател на HiComm със сигурност имате поне малко по-силен от средностатистическия интерес към технологиите. Докато вие, читателите, и ние, авторите, се вълнуваме от спецификациите на Samsung Galaxy S IV, дизайна на Google Glass и отворените и затворените екосистеми, в световен мащаб се случва доста по-различна и значима революция. Временно напускайки границите на Северна Америка, Европа, части и Азия и Австралия, ще осъзнаем, че макар и милиард, смартфоните все още не са толкова популярни, колкото мислим, наблюдавайки собственото си общество. Повечето потребители в страните, класифицирани като трети свят, все още нямат умни телефони, а дори да имат, не ги използват по предназначение, нямат мобилна или Wi-Fi свързаност и като цяло разчитат на тях като на обикновени мобилни телефони.

Както от финансова, така и от хуманитарна гледна точка компании като Google и Mozilla се грижат за все по-високите технологични стандарти на първия милиард, но мислят все по-активно за следващия. Именно така се формира терминът "следващият милиард", който, разбира се, е метафоричен и в идеален случай би символизирал много повече от милиард нови потребители на смартфони, таблети и други умни свързани устройства.

Защо следващият милиард е ценен? Прочетете на следващата страница.

Защо следващият милиард е ценен

Следващият милиард смартфон потребители всъщност не се различава по нищо от първия милиард, в който попадаме и ние, но е с няколко десетилетия назад и съществува в рамките на доста различна икономическа реалност. За да достигнат консуматорското (в позитивен смисъл) ниво на първият милиард, мобилните потребители в Африка, Азия, Южна Америка и дори част от Европа трябва да минат през всички етапи на еволюцията на смартфон потребителя, но по възможност най-бързо. Няколко съседни стъпки трябва да се обединят в една, за да може само за няколко години те да започнат да гледат на смартфоните и таблетите като на важна и неизменна част от живота си, да започнат да използват вградения софтуер и накрая да започнат да търсят и купуват приложения от трети страни, превръщайки се в активни и избиращи потребители. В интерес на големите технологични компании е това да се случи възможно най-бързо, за да може характеристиките на първия и втория пазар да се хомогенизират: грижата за един тип потребители на глобално ниво е много по-лесна от постоянната мисъл за първи и втори милиард.

 

Флагманът на втория милиард е евтин

Докато топ-енд устройствата, предназначени за първия милиард, са възможно най-скъпи, обикновено обемисти и включващи всички нови хардуерни и софтуерни особености, флагманът на втория милиард е възможно най-евтин, бърз и лесен за производство, елементарен за употреба и заменяем.

Компаниите, които работят по-активно за втория милиард, както вече споменахме, са Google и Mozilla. До известна степен бихме могли да включим и Microsoft в групата, тъй като партньорите на Редмънд предлагат все по-достъпни Windows Phone устройства (тук може да видите отличен пример от Nokia), докато Apple все още не дава признаци за ориентиране към втория милиард и предпочита да разширява по-скоро елитарния си пазар.

Очакваме следващата версия на Android, Key Lime Pie, да развива платформата в две посоки. Едната, предназначена за първия милиард: нови възможности, поддръжка на още по-мощен хардуер, UI и UX подобрения и по-приветлива среда за разработчици. По-интересна и непредсказуема е втората, която е ориентирана към втория милиард. Тя ще направи платформата значително по-лека и ще разшири спектъра на поддържания хардуер още повече, при това в ниския клас компоненти. По този начин Google най-накрая ще може да предложи софтуер, който да задвижва устройства от ценовия клас на S40 и дори S30 сериите на Nokia. Същото прави и Mozilla с Firefox OS, която се базира на уеб технологии и макар да има ограничени възможности, по дефиниция е лека и стабилна.

Представете си време, в което срещу 20 евро потребителите от следващия милиард ще могат да се сдобият със смартфон, който може повечето основни задачи, с които се справя актуалното ви топ енд устройство. А сега си представете, че това време е съвсем близо. Току-що си представихте единствената възможна реалност.