Текст: Никола Папукчиев

 

Първото поколение списания за iPad не успя да постигне това, което много хора очакваха – революция в печатната индустрия. Статистиката показва, че интересът към iPad списанията сериозно намалява месеци след първоначалния бум.

Първенците

Може би най-успешен е стартът на легендарното списание за наука и технологии – Wired. iPad версията на списанието, създадена в партньорство с Adobe, е продадена 73 000 пъти при дебюта си само за 9 дни при цена от 4.99 USD на списание (сравнено с 10 USD годишен абонамент за хартиеното издание), което е страхотен успех за издателите. Нещо повече – при дебюта си iPad версията на списанието е по-продавана от хартиения еквивалент по сергиите. На всичкото отгоре електронната версия – близо 500-мегабайтов файл, който трябва да изтеглите, предлага повече – интерактивни фото­галерии, видео и аудио, които не могат да бъдат интегрирани в аналоговия еквивалент.

Статистиката

Истината е в числата. Много издателства не обявяват официално тиражите на техните iPad  списания, но при тези, които го правят, тенденцията е еднаква – сериозен спад. Дори легендарното списание Wired, чиято основна аудитория са потребителите на високи технологии, което при iPad дебюта си през юни регистрира над 100 000 iPad продажби, спадна до 30 000 през юли. За сравнение – продажбите на хартие­ните версии в същите месеци са били съответно 77 000 и 67 000. В единия случай спадът е 70%, а в другия – 12%. По-лошото е, че през август, когато продажбите по сергиите достигат 91 000, iPad версията  регистрира едва 28 000 продажби.
И ако Wired е списанието на iPad потребителите, то далеч по-шокиращи са цифрите при масовите списания, като Men’s Health, например: 3602 изтегляния през App Store за май 2010 (хартиената версия регистрира над 435 000 продажби), през юни същата година едва 2912 iPad версии са били прочетени (при 446 000 продадени по старомодния начин).
Като цяло резултатите са сходни – спад от 20% на втория месец, последван от нов спад от 15–20% през третия и четвъртия месец от живота на повечето iPad списания.

 

Почти всички iPad списания бележат спад от 20% на втория месец, последван от нов спад от 15–20% през третия и четвъртия месец.

 

Проблемите

Песимистичните резултати не са плод на някакъв пропуск или особеност на аудиторията. Ако някой издател пожелае да промени тенденцията, той ще се сблъска със сериозни лимитации от страна на Apple. До момента в iPad списанията вие не можете да линквате пълноценно – нещо, което звучи абсурдно за всеки, който чете текстове в интернет. Нямате възможност да споделяте статиите чрез Facebook или Twitter, дори не можете да ги коментирате – социалният елемент, който е силно застъпен навсякъде, тук отсъства напълно. Цената на електронната версия на списанията почти винаги е в пъти по-висока от хартиената, което също е сериозен демотивиращ фактор за читателите, които разбират цената на печатането, производството на хартия, транспорти и всичко останало при списанията, но не проумяват защо нещо, което запазва електронния си вид, в който се подава на печатницата, струва повече, когато отсъстват всички тези допълнителни разходи. Тоест, ако едно списание се продава за 6 лева на сергията, при годишен абонамент цената на бройка би могла да падне до 4 лева например. За да има успех iPad версията, читателите следва да я получат на стойност между 0 и 4 лева, а не за 12 например.

Дори легендарното списание Wired при iPad дебюта си през юни регистрира над 100 000 iPad продажби, които през юли спаднаха до 30 000.

 

Рекламата

Списанията както повечето медии се издържат основно от рекламни приходи. А рекламите в iPad версията и хартие­ният еквивалент са еднакви, което не води до чувствителен ръст на приходите, сравнено с допълнителните разходи за създаване на апликацията. За да генерира допълнителни приходи чрез мултимедийните възможности, електронната версия на списанието трябва да достига до значителен за рекламодателя процент читатели. Това според статистиката все още не се случва, което означава, че издателите не постигат пълната ефективност на интерактивната версия.

Моделът на Apple

Най-вероятно ви е добре известно, че приходите от продажбата на всяко съдържание в App Store се делят в съотношение 70/30. Което означава, че Apple автоматично прибират почти една трета от всяка продажба на списание. Като прибавим към това условие и факта, че за да мигрират към електронни списания, издателите вече са инвестирали сериозни средства, и неудобното условие Apple да разполагат с личните данни на техните клиенти, и завършим с липсата на устойчив абонаментен модел (за разлика от България в САЩ основният тираж списания достига до читателите си чрез абонамент) – картинката се влошава.

Надеждата

Оправдателен е фактът, че iPad е сравнително ново устройство и навиците на неговите потребители все още се сформират. Apple вече продават iPad 2, който е по-тънък, по-лек и по-бърз, а колкото по-масов става таблетът, толкова повече ще бъдат и потенциалните читатели на списания. Едновременно с това разработчиците подобряват апликациите на списанията и вече виждаме възможности за споделяне на съдържание извън тях. От всичко това следва, че темата е актуална и моментната ситуа­ция би могла да се промени динамично.

Издателствата на най-популярните интернационални списания избързаха и представиха различни iPad версии, някои от които (като тази на Wired) по-сполучливи от други. И докато GQ и Vanity Fair дебютираха преди година доста неубедително, големи имена като Playboy и National Geographic изчакват резултатите от първата вълна електронни списания, преди да отделят средства за създаване на нова версия на изданията си под условията на Apple.

Тагове: