Имате уебсайт? Чудесно! Не е достатъчно обаче посетителите да го отворят – те трябва да се застоят в него, да четат и разглеждат… и да вдигат рейтинга му. Да се задържи интересът им обаче не е толкова лесно. Статистики показват, че това да накараш посетителите да влязат и да останат е по-трудно от всичко друго – а по-лошото е, че всъщност доста хора напускат уебсайта в десетте секунди след като са го отворили. Нека видим най-вероятните причини, поради които уеб посетителите напускат вашия сайт – и как да ги премахнем.


Лоша навигация


Едва ли има нещо по-дразнещо за посетителите на уебсайт от трудната и претрупана навигация в него. Това предизвиква раздразнение, безпомощност, объркване и дори гняв – все негативни емоции, които не искате в потенциалните ви „редовни читатели“ или клиенти. Навигацията често пъти бива препъникамъкът, който преобръща и най-добрите намерения с главата надолу – и дори съдържанието да е ценно и интересно, това няма никакво значение, ако читателят не може изобщо да стигне до него или не успява да попадне на статията или раздела, който го интересува.
Как да го избегнем. Важно е навигацията да не е разпръсната – т.е. важните линкове и раздели да не са навсякъде (горе, долу и встрани), а в едно събрано меню, на едно избрано място. Важно е то да е централно и да попада в полезрението още при влизането в сайта. Освен всичко друго навигацията трябва да е точна и ясна: например никой няма да разбере какво имате предвид под „Други“ или „Още линкове“. Като цяло е добре на потребителя да не му се налага да рови много, за да достигне до това, което търси.

 

Озвучаването


Според множество запитани (и според мнението на скромната редакторка на тази статия), автоматичното озвучаване, което се включва още с влизането в някой сайт, е едно от най-дразнещите неща, които може да направи неговият създател. За жалост то се прилага все още масово и така търсещите булчински рокли например, влизайки в някой известен дизайнерски сайт, ще се наложи да слушат около 18 пъти отново и отново сърцераздирателната My heart will go on на Селин Дион и да ронят горчиви сълзи… защото не могат да я спрат. Точно така – освен че много сайтове се озвучават излишно, често пъти е трудно потребителят да намери вградения плейър и да го намали или директно да го спре. Някои сайтове дори изцяло нямат и опция за спиране на автоозвучаването.
Как да го избегнем. Ако много държите в сайта ви да има музика, то нека тя да е лек чилаут, неангажираща и в никакъв случай гърмяща и силна. А опцията за спиране трябва да е на видно и леснодостъпно място. Освен това сайтът ви трябва да е настроен така, че музиката да не тръгва отново с всяко рефрешване или клик вътре в сайта, след като веднъж вече е била спряна.

 

 

Прекалено много реклами


Рекламите са нещо чудесно и със сигурност трябва да ги има. Понякога потребителите дори са благодарни да намерят чрез тях нещо, което им трябва, или да научат интересен факт. Претрупването обаче води до обратния ефект – това дразни и „гони“ хората извън сайта. Особено неприятни са попъп и скритите банери – най-вече когато, след като сме ги видели веднъж, продължават да се натрапват.
Как да го избегнем. Едно от неписаните правила гласи, че рекламата не трябва да е първото нещо, което посетителят вижда, влизайки в сайта ви. Груба грешка е и рекламата да скрива съдържанието на сайта, заради което всъщност човекът е избрал да го посети, или пък фирменото лого. Не трябва да има очеизбождащо приоритизиране на рекламните материали пред статиите например. Рекламата трябва да е дискретна, а попъп банерите да имат опция да се махнат от потребителя, без да става нужда той да клика на тях и да бъде препращан на друго място.

 

Лоша структура на съдържанието


Необичайно построеното съдържание може да ви изглежда нестандарно и забавно, но то обърква посетителите – трябва да се чувстват уверени, докато търсят из менютата накъде да „поемат” в сайта. Направете съдържанието в сайта си – особено информацията „За контакт”, възможно най-видимо и достъпно. Изчислено е, че над 50% продажби биват пропускани, защото клиентът не може да намери това, което търси в даден уебсайт.
Как да го избегнем. Първо, задължително трябва да имате представително съдържание – кои сте и за какво се борите. Второ – няма нужда препращате посетителя през множество страници, за да прочете нещо, което може да се побере на една. Групирайте подобното съдържание заедно и се погрижете заглавните менюта да са в открояващи се цветове и с удебелени букви.

 

„Моля, регистрирайте се, за да четете”


Да си го кажем направо: това е досадно. Много сайтове, особено с авторско съдържание, статии и новини имат изискването потребителите да се регистрират и да се логват, за да влизат в сайта. Обикновено това се извършва чрез попъп форма, която директно подканва желаещите да четат да впишат своята регистрация. Проучванията обаче сочат, че много хора се отказват веднага от сайта, без изобщо да си правят труда да вършат това, което ги кара той – и просто се пренасочват към друг сайт, който може да им предложи същото като вашия, но без подобни досадни изисквания.
Как да го избегнем. Поставянето на подобно нещо е като да поставите бариера между вашия сайт и човека, който иска да влезе в него. Ако все пак държите на това, дайте на потребителя нещо като преглед на сайта – откъси от статии, демо или друго подобно нещо, което би го мотивирало да иска да чете още и съответно – да се регистрира.

 

НЕактуалност


Много често се получава така, че в сайтовете съдържанието не се обновява достатъчно често или се обновява със скучна информация. Освен интересния и изчистен дизайн, съдържанието е това, което привлича хората, както и това, което си кореспондира с търсачките и ви води все повече фенове. А първият признак на неподдържания уебсайт е липсата на обновления в съдържанието.
Как да го избегнем. Просто качвайте съдържание. Ако не можете сами – намерете някой, на когото да делегирате това. Със сигурност има интересни и нови неща, за които да пишете, в която и област да е развит сайтът ви. Ако все пак ви е трудно, добавете и блогърска част към сайта – блогването е свеж начин да обновявате съдържанието.

 


Разбира се, че не е добре сайтът ви да е пълен с проблясващи банери, ярки цикламени и зелени цветове и въобще – да изглежда като зле направена дискотека, нараняваща очите и прогонваща хората. Но е важно да не допускате и обратното – да не правите на сайта си скучен дизайн със сух интериор. Минималистичните уебсайтове могат да бъдат много елегантни и красиви, но те са ефективни само ако са направени правилно. А рискът да създадете нещо скучно, от което посетителят няма търпение да избяга, е голям.
Как да го избегнем. Нека дизайнът на сайта ви не представлява фирменото лого с вашият email адрес отдолу и сухо изброяване на дейността, съдържание със ситни букви и т.н. Добра идея е, ако уебсайтът ви е силно минималистичен, да го направите по-интерактивен: да създадете форум към него, където посетителите могат да общуват и да задават въпроси, да добавите блог секция и др.

Тагове: