Спомняте ли си кога за последно бяхте наистина развълнувани за нов продукт на Nokia? Може би за N95 през 2006 г. - последния наистина конкурентен продукт на компанията. Не си мислете, че само Nokia е в подобна криза. Пазарните дялове на Motorola, Sony Ericsson, LG и др. далеч не са такива, каквито бяха преди няколко години.
Поглеждайки към статистиката на Gartner за пазара на мобилни телефони през втората четвърт на 2011 г., можем да видим, че Nokia все още е на първо място, следвана от Samsung и LG. Вижте обаче тези стойности през 2010 г. (в дясната част на таблицата). И трите компании са преживели спадове, докато Apple и ZTE почти са удвоили дяловете си. Предполагали ли сте някога, че компания, която започна да произвежда мобилни телефони през 2007 г., и друга, доскоро нарицателно за “някаква китайска марка”, ще са на четвърто и пето място в тази класация, а годишният им скок ще е в пъти по-голям от този на Nokia?
Тази статистика не е достатъчно показателна. Сравнявайки информацията за разпределението на мобилните платформи, виждаме, че Android вече (всъщност отдавна) е на първо място, а Symbian ще бъде задминат от iOS след още едно тримесечие. Кое е учудващото тук? Преди четири години iOS и Android не съществуваха, докато Symbian е същински старец. И въпреки немалката си група от лоялни потребители делът му е спаднал наполовина за една година.
Преди да ви е станало скучно, ще ви представим последната таблица, която ще видите в този материал. По данни на IDC най-големият производител на смартфони в света в момента е Apple с 20.3% пазарен дял, последвана от Samsung със 17.3% и Nokia с 16.7%. Информацията на Gartner пък сочи, че Nokia все още е на първо място, но води пред Apple с толкова малко, че през следващото тримесечие със сигурност ще бъде втора. Без значение коя от двете агенции е права, Apple - компания, която има само един актуален смартфон и още един модел от 2010 г., като двата, забележете, са със сравнително високи цени - продава повече от Nokia и нейните десетки модели, някои от които - бюджетни. Защо?
Смартфоните вече са най-важни
Преди представянето на първия iPhone смартфоните бяха незначителна пазарна ниша и техните продажби далеч не бяха определящи за една компания. Те по-скоро бяха инструментите, с които производителите демонстрираха технологичния си напредък и привличаха бизнесмени и ентусиасти. Редовите потребители предпочитаха предимно обикновени телефони. Защо? Защото смартфоните бяха трудни за използване и предимствата им не бяха достатъчно добре изяснени. Нека погледнем Nokia N73 например. На външен вид тя почти не се различава от по-скъп обикновен мобилен телефон, а външният вид и начинът на използване е това, което грабва преобладаващата част от потребителите.
След представянето на iPhone през 2007 г. обаче компаниите постепенно започнаха да разбират, че смартфонът не трябва да привлича с километричен списък от функции, които не работят както трябва, а с начина, по който работи и всичко, което може. А то трябва да бъде лесно, бързо, приятно и впечатляващо за притежателя му.
През 2011 г. смартфоните далеч не са незначителна пазарна ниша. Само през втората четвърт на годината са продадени около 107 милиона, докато през същото тримесечие на 2010 г. тази стойност е с около 74% по-малка. В САЩ смартфоните вече се продават повече от обикновените мобилни телефони, а това е на път да се случи и в Европа.
Важна роля за това има Android. Платформата, създадена от Анди Рубин, използва основните принципи на успеха на iPhone и ги пренася в по-ниските ценови класове.
Компании като HTC показват невероятно големи скокове именно защото разчитат на нея, а единственото, което държи на крака Motorola, Sony Ericsson и др., са Android смартфоните им. Това е сериозен успех по-скоро за Google, отколкото за тях.
Истината е, че потребителите купуват това, което предлага компанията от Маунтин Вю. Те избират Android, а не Motorola, LG, Sony Ericsson или коя да е друга компания.
Единствено HTC има сравнително по-обособен образ сред океана от малки зелени роботи. Напълно разбираемо е - смартфоните и таблетите с Android са толкова подобни, че няма как изборът да е очевиден.
Умните телефони вече са най-важни и за компаниите производители - те имат най-голям марж на печалбите. Ако преди няколко години правилният принцип беше: “Продавай много и евтини устройства”, сега той е: “Продавай по-малко, но скъпи устройства”, а за някои компании думата “много” продължава да е вярна.
Показателно е, че Apple е най-големият производител на мобилни телефони (не само на смартфони) в света по размер на печалбата, защото средният марж е в пъти по-голям от този на Nokia например.
Екосистеми
Когато съобщи, че Nokia се отказва от Symbian, самият Стивън Елоп призна истината за пазара на мобилни устройства. Освен че обяви Nokia за “горяща платформа”, той спомена, че “битката на устройства се е превърнала във война на екосистеми”.
Nokia не успя, защото на практика не предложи екосистема на своите потребители. Да, Ovi Store и останалите услуги трябваше да бъдат такава, но те се провалиха по възможно най-лошия начин. Именно затова Nokia загърби Symbian, повери бавната му смърт на Accenture и се пренасочи към Microsoft и Windows Phone.
Apple и Google от своя страна предлагат самите дефиниции за екосистема. Когато си купите iPhone/iPod touch/iPad или Android смартфон или таблет, вие не си купувате просто комбинация от хардуер и софтуер. Вие не избирате съответния продукт заради вградените му възможности, а заради услугите, които той ви предлага. С покупката на iУстройство вие имате App Store и над 400 000-те приложения в него, както и достъпа до услугите на Apple. Android пък ви осигурява достъп до съдържанието на Android Market и интеграция на услугите на Google.
Nokia от своя страна ви предоставя хардуер от близкото минало, архаична операционна система и носталгия.
По-добър хардуер, повече оферти и иновации
iOS и Android устройствата предлагат не само по-добър хардуер, но и по-приемливи начини да се сдобиете с него. Истинските смартфони (нямаме предвид най-евтините Symbian телефони) продължават да бъдат значително по-скъпи от обикновените мобилни телефони, а цената винаги ще бъде най-определящият фактор за повечето потребители. Именно затова по принцип скъпият iPhone изглежда повече от достъпен, когато го закупите субсидирано. Същото се отнася и за Android, но можете да се сдобиете с наистина евтино устройство с платформата на Google дори и без договор. То наистина ще бъде функционално за разлика от най-евтините Symbian модели, които трудно можем да наречем смартфони.
Не бива да забравяме и иновациите. Apple и Google са компаниите, които представят и интегрират в продуктите си най-много нови и най-вече - интересни технологии и услуги. Нещо повече - всеки от нас използва услуги на Google, което прави Android още по-привлекателна.
Поддръжка
Покупката на смартфон или таблет започва, след като го занесете вкъщи. И iOS, и Android (последната невинаги) ви осигуряват поне година актуализации, които носят много нови функции, оптимизации и като цяло удължават времето, през което все още сте доволни от устройството си и не обмисляте да го смените. Макар на пръв поглед това да ви се струва даденост, замислете се колко добавена стойност получавате с всеки голям ъпдейт на iOS и Android. Ако двете компании нямаха подобна политика, щеше да се наложи да си купувате нов смартфон доста по-често, а сега получавате допълнителна функционалност напълно безплатно.
Ъпдейтите за Symbian пък носят невероятни нови функции - като екранна QWERTY клавиатура в портретен режим. Привлекателно? По-скоро комично.
Опасност за Microsoft
Не само компаниите, производители на мобилни устройства, са заплашени от доминацията на Apple и Google. Постепенно навлизаме в свят, в който десктопите и лаптопите не са основните компютри, които използваме - те постепенно биват заменяни от смартфони и таблети, а потенциално и от нови типове компютри.
Самият Марк Дийн, един от създателите на персоналния компютър, смята, че времето му вече е преминало и макар да съществува, той “върви по пътя на пишещата машина”. Това не са просто думи - през 2010 г. са били продадени повече смартфони отколкото PC-та. Революцията вече не само е започнала, но е и успешна.
Microsoft няма абсолютно никакви позиции в новия свят. Windows Phone засега води само до загуби, но Стийв Балмър се надява партньорството с Nokia да промени това.
Windows 8 би трябва да е оптимизирана за таблети, но това, което сме видели досега, не е особено обнадеждаващо. Нещо повече - когато Microsoft все пак навлезе в пазара на новия тип компютри, Apple и Google вече ще бъдат няколко поколения пред Редмънд.