Автомобилните производители от Изтока излизат от кризата, в която бяха попаднали през миналата година основно заради унищожителното земетресение в Япония и поредицата наводнения в тази част на света.

Всичко това вече е минало и японските и корейските компании отново са готови да се борят за по-големи пазарни дялове – от Китай до САЩ. Всъщност миналата година японските и корейските марки реализираха най-голям ръст на пазара в Щатите и се очаква през 2012 да продължават да отнемат „територии” на местните производители.

Европейски амбиции

82-рото автомобилно изложение в Женева ще е доказателството за това. В Детройт азиатските производители демонстрираха апетит за още по-силна година, сега е ред да покажат какво са приготвили и на потенциалните си купувачи на Стария континент. Избрахме пет автомобила за най-показателни за тенденциите в моделите на японските и корейските производители. Естествено тази селекция може да бъде допълнена, тук са важни тенденциите.

Започваме с хита от автосалона в Токио Mazda Takeri. Бъдещият модел 6 на Mazda бързо спечели признанието на специалистите по цял свят и медиите нямат търпение да го видим в сериен вариант. Takeri дебютира на автомобилния салон в Токио преди няколко месеца, а европейската му премиера е на 6 март в Женева, като бъдещият сериен модел обещава интересна битка в средния клас. Предполага се, че следващото поколение Mazda 6 ще се предлага в четири варианта, всички на базата на Takeri: седан, хечбек, комби и купе. Първите три вариан­та трябва да са на пазара през 2013, а година по-късно ще се появи и купето.

И още нещо – Takeri може да даде нов смисъл на понятието „автономност” – една от технологиите на борда на концепта носи името i-ELOOP (Intelligent Energy Loop) – спирачна система, която възвръща кинетичната енергия. Тази система в комбинация с дизеловия 2.2-литров мотор на Mazda с технологиите SKYACTIV плюс новата 6-степенна автоматична трансмисия и системата start/stop ще осигурят на автомобила пробег почти 1500 километ­ра с един резервоар гориво.

Възраждане

Отиваме към възраждащия се клас на спортните купета, където настъпват Subaru BRZ и Toyota GT86 – два автомобила, разработени съвместно от двете компании, но все пак началото е поставено от Subaru. Та става въпрос за реализиране на концепцията „Чистото удоволствие от шофирането” – разположен отпред двигател тип боксер, който за­движва задните колела, а цената ще е около 30 000 евро. Двигателят е поставен максимално ниско в BRZ, което означава нисък център на тежестта и забавления зад волана, осигурени и от задното задвижване. Точно в този сегмент европейските съперници на Toyota и Subaru определено ще са изненадани.

Предполага се, че следващото поколение Mazda 6 ще се предлага в четири варианта: седан, хечбек, комби и купе, базирани на Takeri.

Какво обаче се случва при автомобилите с повишена проходимост. От 11 години насам Mitsubishi има претенциите да е създателят на термина „крос­оувър” с пускането на пазара на първото поколение Outlander. Сега в Женева идва третата генерация – с промени в дизайна, отговарящи на новата стилистика на марката, и форми, напомнящи на Pajero. Продажбите на автомобила, който ще се предлага със задвижване на предния и на двата моста, започват в Русия – веднага след премиерата му Женева, а в Европа новият Outlander ще се появи в края на лятото. Моделът се предлага с 2-литров бензинов и 2.2-литров дизелов мотор (разработка на Mitsubishi), а от 2013 се очаква да се появи и хибридна версия.

Новият Outlander ще се появи в края на лятото. Моделът се предлага с 2-литров бензинов и 2.2-литров дизелов мотор, разработен от Mitsubishi.

Близкото бъдеще

И накрая – най-новите концептуал­ни модели, които ясно указват посоката на развитие на определен модел. За Женева Nissan е подготвил Invitation – това трябва да е базата на следващия масов модел на марката. Серийното му производство ще започне през 2013 и ще се бори за клиенти в сегмент В – заедно с популярните Micra и Juke. Най-вероятно новият модел ще смени добре познатия Note. Прототипът Invitation е разработен в Япония, но европейската версия на модела ще е дело на дизайнерското студио на Nissan във Великобритания. Очаква се при него да се появи и предлагания при Micra 1-литров бензинов мотор с компресор, който отделя под 100 грама въглероден двуокис на километър.

При този модел дебют при компактните автомобили ще направи видео системата Around View Monitor, която осигурява на водача 36-градусов обзор около колата му и неимоверно подпомага маневрирането и паркирането. Корейският гигант Kia пък показа скици на новия си флагман – К9, най-големия седан в моделната гама на марката, който ще дебютира на местния за компанията пазар в средата на годината. Най-вероятно К9 ще е и търговското име на модела, поне за пазара в Корея, а в началото на февруа­ри папараци снимаха един от прототипите да навърта тестови километри.

Корейският гигант Kia показа проекти за новия си флагман К9, най-големия седан в моделната гама на марката.

Засега от компанията не са особено разговорливи по отношение К9, но информацията е интересна – Kia има амбиции на пазара на луксозни седани със задно задвижване и К9 ще излезе на пазара с върховите технологии, които притежава марката – както по отношение на задвижването, така и що се отнася до оборудването и безопасността. Все още обаче не се знае кога К9 ще се появи и на други пазари, обаче чакането едва ли ще е дълго.