Всяка година щатът Калифорния изисква от производителите на автономни автомобили да докладват данни за тестовете, проведени на обществени пътища. Въпросният репорт се изисква, за да бъде издаден лиценз на разработчиците да продължат тестовете. С най-голяма важност е броят пъти, в които се е наложило тестовият пилот на автономния автомобил да се намеси в работата на машината. Иначе казано, колко пъти самоуправляващата се кола не е успяла да се справи сама със създалата се ситуация.

Най-интересни са докладите на две от най-известните компании автопроизводители – Waymo и Tesla. Говорител на Waymo сподели, че компанията е постигнала впечатляващи резултати благодарение на изминатите близо 6.5 милиона километра с тестови коли в 25 града. Правят се проби с автомобилите и на частни полигони, както и чрез симулатори. Цифрите показват, че само 63 пъти се е наложила намеса от човек при изминати 352 544 мили (567 365 километра) на територията на щата Калифорния. Иначе казано, това са средно 0.18 намеси за 1000 мили (1600 км). За сравнение General Motors имат близо двойно повече намеси за почти тройно по-малък пробег – 105 намеси за 125 000 мили (202 000 км).

Към цифрите производителите добавят и информация за причината, поради която се е наложила намеса от страна на пилота. По-голямата част от случаите при Waymo са вследствие нежелана или неочаквана маневра. Както става ясно, само 6 от тези случаи са били на магистрала, а останалата част – в градска среда. Нещо, което може да се сметне за изненадващо, е, че само една от намесите е била наложена от безразсъдно поведение на друг шофьор на пътя. При почти всички случаи тестовият пилот успява да поеме контрол за по-малко от секунда.

В доклада на Tesla няма нито една отбелязана намеса. Как е постигнато това? Tesla не е провела нито един тест на автомобил в автономен режим на обществен път в Калифорния. Обяснението на говорителя на компанията е, че Tesla провежда тестовете си на територията на други щати и също така прави по-голямата част от пробите в изкуствена среда – симулатори и лаборатории. Tesla използва и т.нар. режим “сянка” (shadow mode), в който камерите и сензорите на автомобила улавят данните и симулират реакциите при движение, без това да се отразява в реалния свят. Компанията твърди, че в този режим са изминати милиони мили. Все пак звучи странно, че от Tesla са решили да не правят тестове на обществени пътища в Калифорния. Дали не се страхуват от публикуването на резултатите? За сравнение по това време на миналата година докладът на Tesla показва 1 намеса на всеки 5 километра. Както вече разбрахме, при Waymo в момента се налага една намеса на всеки 8000 километра. Не точно оспорвано съревнование, нали?

В крайна сметка подобен тип данни ни показва, че всяка година се изминава огромен път и все повече се усъвършенстват технологиите, вложени в автономните автомобили. Все пак обаче виждаме и че ще мине много време, докато можем да се доверим и да се оставим изцяло “в ръцете” на колата си.