За повечето от нас автомобилите винаги са били наоколо. Все пак тези индивидуални и изключително удобни превозни средства са родени преди цели 125 години. Тяхната популярност и повсеместно разпространение се обясняват с нещо много просто – те ни дават свобода. Магична думичка, която немалко маркетинг специалисти се опит­ват да обезценят, но за някои тя все още е свещен символ. Така е и за Mazda – чистокръвната японска компания, която въпреки глобализацията и трусовете на съвремието винаги е отстоявала визията и вярванията си по отношение на автомобилите. Всъщност в Mazda стремежът към съвършенство и иновации е толкова силен, че тя е сред единиците, осмелили се да предложат такива изпреварили времето си инженерни разработки като Ванкеловия двигател, дизелов мотор с вълново сгъстяване на въздуха, бензинов двигател с каскадно и струйно пълнене, и то в серийни автомобили! Вероятно тези технологии не ви говорят нищо, но доказват безспорно факта, че в Mazda мислят нетрадиционно, а в много случаи направо революционно.

Още преди повече от пет години японската фирма решава, че близкото бъдеще все пак принадлежи на автомобилите с вътрешно горене и ще се концентрира в мисията да ги направи по-ефективни, по-икономични и още по-приятни за употреба. Дотук нищо ново. Тази мисия официално се нарича Sustainable Zoom-Zoom и съвсем отскоро доби реални измерения в лицето на новата технология SKYACTIV. Ясно е, че в днешно време всичко е active, но защо sky? Отговорът отново е доста прост – защото в Mazda не биха се задоволили с нищо по-малко от това да достигнат небето в техните разработки. Вярно е, че това звучи самоуверено и твърде рекламно, но не бързайте да махвате с ръка, преди да прочетете за какво става дума.


Позицията на Mazda звучи така: „Ще продължим да караме автомобили с вътрешно горене още поне едно десетилетие, затова трябва да ги направим още по-ефективни, направо невероятно добри. Не ни интересува какво правят другите и какви са лимитите на съвременните технологии. Забравяме за традиционните концепции – няма правила, всичко е позволено в търсенето на гениални инженерни решения, които да направят маздите най-съвършените автомобили.” А сега вижте какво са постигнали и сами преценете дали небето е толкова недостижимо.


SKYACTIV – 4 рецепти за пътуване в бъдещето

Толкова са областите на приложение на новата технология, коя­то обхваща и до голяма степен преосмисля всички основни въз­ли на автомобила – двигатели, трансмисии, шаси, окачване. Във всяка от тях се наблюдава много внимание към детайлите и най-чиста есенция от инженерно изкуство.


Двигателите

SKYACTIV-G и SKYACTIV-D са съответно новите бензинови и дизелови мотори, които отговарят на еко нормите Euro 6. И ако това все пак е по силите на съвременните бензинови двигатели, то определено е много сериозно предизвикателство за дизелите, а при Mazda нормите се покриват дори без допълнителна обработка на изгорелите газове.

Започвам с най-интересното: Mazda са повишили степента на сгъстяване в новите си бензинови мотори. Всъщност този параметър е една от най-постоянните величини, устояли на времето и еволюцията на двигателите с вътрешно горене.  За това, разбира се, си има причина. Високата степен на сгъстяване дава редица предимства – по-хомогенна смес, по-лесно протичане на химичните реакции в цилиндрите и по-малки термични загуби. На обратната страна на медала е самоволното възпламеняване или детонациите, които могат да разрушат двигателя. Затова и степенна на сгъстяване при повечето нормални двигатели е в границите 10-11:1.

Революционните подобрения обхващат двигателите, трансмисиите, шаситата и окачването на новите мазди.

В Mazda смело са решили да увеличат този параметър до 14:1 и са противодействали на негативните ефекти чрез промяна на архитектурата и удължаване на изпускателните тръби и промяна на челото на буталото, което вече има полусферична камера за по-бързо горене. Директното впръскване на горивото се осъществява под налягане от 200 бара, и то на два такта през дюзи с 6 отвора. Работата на двигателя се следи от йонни сензори и се настройва според процесите в него. Целият двигател е по-лек с 20% от своя предшественик. Всичко това сериозно повишава ефективността на бензиновото сърце и то дава 166 к.с. и 210 Nm от 2 литра работен обем. Mazda ще предлага 2.0-литрови бензинови двигатели, като ще бъдат разработени и техни версии с турбокомпресори.


Дизеловите двигатели

При дизела подходът също е доста нетрадиционен – степента на сгъстяване е намалена от нормалните 18-22:1 до доста радикалните 14:1. Това позволява по-ранно впръскване на горивото – оттам и по-добра горивна смес и по-равномерно изгаряне плюс по-продължително максимално налягане по време на възпламеняване в цилиндрите. Това допринася за по-равномерно разгръщане на мощността и по-висок въртящ момент. Нещата, разбира се, не са толкова прости. Тук е намесено и доста сложно управление на въздушните потоци в двигателя. Така дизелът с обем 2.2 литра и каскадно турбо пълнене (2 турбо компресора, работещи при различни обороти на двигателя) с налягане 2.55 бара осигурява 175 к.с. и 420 Nm.
Предимството на по-ниската степен на сгъстяване в съчетание с олекотените компоненти на двигателя дават доста приятен ефект върху работния му диапазон. Максималните обороти вече са 5200, което съперничи на бензиновите аналози.

Със Skyactiv Mazda преосмисля основните компоненти на автомобила.

Особеният случай, с който инженерите на Mazda е трябвало да се справят, е студеният старт на дизеловия мотор при толкова ниска степен на сгъстяване. Проблемът е елиминиран с използването на керамични свещи, пиезоинжектори и още едно нетрадиционно решение – задържане на изгорели газове в цилиндрите с цел по-бързо постигане на работна температура на двигателя. Ако последните няколко параграфа ви звучат разбираеми почти като от бюлетин на NASA, то обърнете внимание по-скоро на следното: новите двигатели на Mazda са много „по-живи“ и прият­ни за каране в съчетание със сериозно намаление в разхода – от порядъка на 15–20%.