Новият шеф на Porsche беше скептичен по отношение на батерийните двигатели за луксозни автомобили много преди да бъде избран да ръководи възраждането на бензиновия двигател в германската група за спортни автомобили.
„Технологията не е готова“, заяви Майкъл Лайтерс пред Financial Times в края на миналата година, докато все още заемаше старата си длъжност като главен изпълнителен директор на британския производител на суперколи McLaren. Електрическите автомобили не предлагат емоционалното удоволствие от шумните двигатели и по-бързо губят стойността си, каза той.
Лайтерс ще поеме Porsche през януари в критичен момент за компанията със седалище в Щутгарт, която укротява амбициите си в областта на електромобилите и инвестира в модели с бензинови двигатели в опит да обърне съдбата си. Лайтерс натрупа опит като личен асистент на един от главните изпълнителни директори на Porsche в началото на 2000-те години и също така е работил като главен технологичен директор на Ferrari. Той е „един от малкото хора, които отговарят на всички изисквания“, според Скот Шерууд, независим анализатор на луксозни автомобилни марки.
„Предвид предизвикателствата, пред които е изправена Porsche, те се нуждаят от главен изпълнителен директор, който да внесе външна перспектива, но в същото време да разбира Porsche, семейството Porsche, германската култура и оперативната среда на Porsche“, добави той.
Луксозната марка автомобили отдавна е един от най-надеждните източници на печалби в портфолиото на Volkswagen. Въпреки че продажбите на автомобили Porsche са съставлявали средно едва 3.6% от доставките на Volkswagen в световен мащаб през последните три години, марката е генерирала почти 30% от оперативната печалба на групата.
Въпреки това след поредица от предупреждения за спад в печалбите през тази година, предизвикани от спада в Китай, както и от отписвания акциите на марката се сринаха с почти две трети от пиковите си нива през май 2023 г.

През септември групата намали прогнозата си за оперативната маржа за 2025 г. до 0–2% спрямо 14% през предходната година. И макар че определи средносрочната си цел за рентабилност на 10–15%, „ще мине известно време, преди да стигнем дотам“, заяви Стивън Рейтман, автомобилен анализатор в Bernstein.
Лайтерс ще замести Оливер Блуме, който ръководеше Porsche през последното десетилетие, заемайки поста заедно с ролята си на главен изпълнителен директор на групата Volkswagen от 2022 г. VW притежава 75.4% от Porsche и заедно с семейството Porsche-Piëch притежава всички акции с право на глас. Двойната роля на Блум не изглеждаше „скандална“, когато стратегията на Porsche изглеждаше да се движи „по релси“, каза Рейтман. Но с натрупването на проблемите в Porsche компанията се нуждаеше от главен изпълнителен директор, който да може да посвети „25 часа на ден“ на тяхното решаване, каза той.
Porsche е инвестирала милиарди в нови изцяло електрически модели под ръководството на Блум, но търсенето не е оправдало очакванията, като електромобилите съставляват само 12.7% от продадените през миналата година автомобили.
По-слабите от очакваните перспективи са принудили производителя да направи скъпи промени. Миналия месец компанията отложи плановете си за нов електрически SUV, отчитайки загуба от 1.8 млрд. евро, свързана с разходите за разработка. Междувременно компанията се опитва да отмени по-ранното си решение да спре разработването на бензинови или хибридни наследници на най-продаваните си модели Macan и Cayman.
Porsche заложи на електрификацията вследствие на скандала с измамите с емисиите на Volkswagen Group, но беше „твърде оптимистична“, коментира анализаторът от Metzler Research Пал Скирта.
Предизвикателствата пред производителя на спортни автомобили се утежняват от трудностите, с които се сблъсква в Китай и САЩ, които са двата най-важни пазара за него. В Китай, където преди се радваше на силен растеж и солидни печалби, продажбите спаднаха с почти 40% между 2022 и 2024 г. с появата на местни конкуренти. В САЩ новите тарифи, наложени от президента Доналд Тръмп, предвиждано ще се прилагат за всяка продадена единица. За разлика от конкурентите си Porsche няма фабрика на място и внася всички свои автомобили от Европа.
Ефектите от кризата вече се усещат във фабриките на Porsche. По-рано тази година компанията обяви, че до 2029 г. ще съкрати 3900 работни места, което се равнява на 9% от работната ѝ сила, и води преговори със синдикатите за допълнителни икономии.
Снимка: Unsplash
Виж още: Huawei Watch GT 6 41mm - още по-лек, по-издръжлив и по-интересен (РЕВЮ)