
Новият Mercedes GLC 2027, който ще бъде пуснат на пазара през втората половина на 2026 г., предлага редица новости за своя клас премиум електрически SUV.
Освен че е първият със сертифициран веган интериор и разполага с най-големия 39.1-инчов Hyperscreen от колона до колона, който Mercedes някога е поставял в някой от своите автомобили, GLC ще бъде оборудван с модулна батерия, която може да се обслужва и ремонтира лесно.
Съвременната архитектура на батериите за електромобили все по-често се предлага в запечатана форма от типа cell-to-pack (CTP), или така наречената структурна батерия, чиито клетки стават неразделна част от носещата конструкция на шасито. Този подход предлага няколко ценови предимства, тъй като шасито на електромобила служи като капак на батерията, а пространството между клетките просто се запълва с големи количества невъзможно за отстраняване лепило, както показа разглобяването на батерията на Model Y 4680.
Използването на структурна батерия е много по-евтино за производителя от самостоятелна модулна батерия, но това също означава, че подмяната или обслужването на батерията е изключително скъпо, ако се повредят само отделни клетки.
Дали поради натиска на новите европейски регулации за производството на сменяеми батерии в електронните устройства или поради вътрешно убеждение, Mercedes реши да предложи новия GLC с модулната архитектура на батерията, въведена за първи път в GLA. Батерията, която е лесна за ремонт или подмяна, ще бъде значително предимство за Mercedes GLC пред новия BMW iX3 и дори SUV моделите на Tesla като Model Y.
Батерията с капацитет 94 kWh, която ще задвижва GLC за повече от 300 мили според оценката на EPA, се предлага в специален корпус, а капакът ѝ е закрепен с винтове, а не е залепен с трудно отлепящо се или сглобяващо се лепило. По този начин, когато гаранцията на батерията изтече, бъдещите собственици на GLC ще могат да заменят само отделни клетки или модули. Този тип сервиз е много по-евтин от подмяната на цялата батерия и ще позволи на новия електрически Mercedes да запази стойността си по-дълго, отколкото е типично за употребяван електромобил.
Освен това електрониката на батерията е поместена в отделен модул, достъпен от долната част на автомобила, вместо да се налага разглобяване на цялата батерия, както при CTP решенията. По този начин диагностиката на батерията може да се извърши бързо, за да се определи кои модули са повредени и да се подменят само необходимите.
Инженерите на Mercedes имат право, тъй като най-големият производител на батерии за електромобили в света CATL наскоро алармира за нарастващия брой електромобили, оборудвани с евтина, но трудна за обслужване батерийна технология от типа cell-to-pack. Според CATL тази архитектура прави подмяната на батерията на електромобила след изтичане на нейния експлоатационен живот толкова скъпа, че остатъчната стойност на автомобила е по-малка от цената на нова батерия, което прави подмяната почти безсмислена.
CATL в момента работи с дъщерно дружество, за да предостави евтини структурни ремонти на батерии, при които се заменят само отделни клетки, които са се повредили, на 10% от цената на цялостна подмяна на батерията с надеждата да се създаде действително жизнеспособен пазар за употребявани електромобили. Решения като модулната архитектура на батерията на новия Mercedes GLC обаче може да са по-подходящи за електромобили от висок клас, които могат да имат висока начална цена и няма да са толкова лесно заменяеми като електромобилите за масовия пазар със запечатани CTP батерии.
Снимка: Unsplash/Mercedes-Benz
Виж още: Днешният слон изглежда невероятно дребен пред най-големият бозайник, ходил някога по Земята