Сигурни сте, че все повече хора и ваши познати мечтаят да карат електромобили, нали? Затова пазарът за такива превозни средства расте прогресивно, но заедно с него нараства и сериозната нужда от достъпна и качествена инфраструктура за зареждането им. Прогнозите са, че до 2040 година покупките на електромобили ще надминат повече от половината продажби на коли в света, а неминуемото увеличение на нуждата от допълнителна енергия ще изисква по-интелигентни решения, свързани с нея.

 

 

РЕШЕНИЯТА, КОИТО ВСИЧКИ ОЧАКВАМЕ

 

 

Покрай многото въпросителни относно бъдещето на електромобилите обаче се открояват и двата най-важни въпроса – индивидуален и глобален. Индивидуалният включва възможностите за зареждане на електромобила в домашни условия, а глобалният е по-скоро свързан с ефективната употреба на възобновяемите енергийни източници. За да ни помогнат, именно тук на помощ идват компаниите, търсещи решения из всички „фронтове“ на екологично чистата мобилност. Едно от най-ярките и исторически доказани имена в този аспект е AББ. В България тази компания има близо 80 DC бързи зарядни станции и наскоро разшири мрежата си у нас със 120-киловатови зарядни станции! Още по-голямо впечатление обаче прави, че в тяхното портфолио отговор намират и двата големи въпроса, които поставихме току-що.

 

 

КАК ДА ЗАРЕЖДАМЕ ЕЛЕКТРОМОБИЛА У ДОМА СИ?

 

 

Решението на въпроса с индивидуалните нужди и безопасното, сигурно зареждане в гаража, в блока или в офиса се нарича Terra AC Wallbox. Представлява компактно и елегантно минималистично зарядно устройство, което може да се монтира на стената в гаража и да осигури сигурно и висококачествено зареждане на електромобила ви. То е и достатъчно добре осигурено – има вградена защита от късо съединение, претоварване, повишено или понижено напрежение и неправилно заземяване. Terra AC Wallbox притежава умна функционалност, което ще рече, че станцията може да адаптира употребяваната мощност и дългосрочно да осигурява оптимално зареждане. Свързването с нея може да става посредством Wi-Fi и Bluetooth, а с помощта на мобилно приложение се предоставя лесен достъп и контрол на зарядната станция.

Приложението може да служи за конфигурация или удостоверяване на зарядната станция, проверка на статуса на зареждане и информация за изразходваната енергия. Супер, нали? Зарядната станция се предлага в няколко различни варианта – еднофазни, трифазни, със или без дисплей и различни IEC (еднофазни до 7.4 kW/32 A и трифазни до 22 kW/32 A) и UL (до 19 kW/80 A) стойности за входните и изходни мощност, ток и напрежение. Всички варианти са със стандарти IP54 – защита от проникване на прах и водни пръски – и IK10, което е най-високата степен на защита срещу удар (вандалоустойчивост). Ясно е, че Terra AC Wallbox може да се персонализира така, че да отговаря на множество различни изисквания. Именно затова изглежда не само като перфектно, но и като учудващо достъпно решение за персоналните нужди на собствениците на електромобили.

 

 

ПРОДАЙ НАТАТЪК

 

 

Отговорът на по-глобалния втори въпрос отново идва от AББ, но този път под формата на технологията Vehicle-to-Grid, или за по-кратко – V2G. Както подсказва самото име, това е технология, чрез която неизразходваната енергия от батериите на електромобилите може да се връща обратно към мрежата! Това своеобразно енергийно „рециклиране“ помага за балансиране на натоварванията и премахване на затрудненията в мрежата, особено по време на пикова употреба на електроенергия. Затова е толкова интересна, идва точно навреме и ще става все по-полезна, особено като се има предвид нарастващото търсене на електроенергия за нуждата на превозните средства. А и защо да се хаби енергия, когато не ползвате автомобила си? Но как става цялата тази хитрост? Реално, процесът е аналогичен на това, все едно да върнете ненужния ви бензин от традиционния автомобил обратно в бензиновата колонка, а пък бензиностанцията да го плати от своя страна на вас. В случая с електромобилите, когато батерията им е напълно заредена, част от енергията може да се насочва при нужда обратно към ел. мрежата, за което собственикът на автомобила, разбира се, ще получи заплащане. Това решение е много полезно, особено когато електромобилът ви стои напълно зареден, а не планирате да го използвате известно време.

Така, от една страна, ще се намали стресът върху батерията, за която и без това не е добре да стои напълно заредена продължително време, а от друга – за отдадената енергия ще получите възнаграждение от страна на доставчика си на електричество. Или горе-долу… както получават възнаграждение хората, зареждащи публичните електрически тротинетки. V2G технологията е добре дошла за хората, които така или иначе не правят големи пробези със своите автомобили и нямат проблем да продадат част от енергията, събрана в батериите им. В пообщ план пък интелигентните мрежи максимизират използването на възобновяеми енергийни източници, което безспорно е в услуга на околната среда. Именно V2G технологията е един от компонентите в стратегиите за справяне с климатичните промени и намаляването на въглеродните емисии в световен мащаб. Батериите на електромобилите и без това са сравнително неизползван ресурс, но ето, че именно тази технология отваря пътя към употребата им, като създава нови бизнес модели и прави енергията по-пъргава, взаимосвързана и независима от централите за изкопаеми горива.

От тази услуга ще могат да се възползват както частни собственици, така и мениджъри на автопаркове за електромобили. Ползи има и за операторите на комунални услуги, тъй като V2G технологията им осигурява повече независимост, спомага за балансирането на мрежата и дава устойчивост на енергийните системи. Така че енергийното бъдеще е пред всички нас – просто трябва да го… отключим!

Снимки: АББ