Този месец участвах в един нетипичен пролетен тест драйв на новото бижу на Nissan, емблематичния модел за “микро“ автомобил, Micra. Micra е категорично позиционирана като градска кола и логично тестът й беше организиран в града, пресъздавайки един пожелателно хубав ден на градския човек – цветарския магазин, модното ателие, фризьорския салон и една чудесна вечеря с компанията, на която да покажеш новата си прическа и придобивки. Микро скоба – на мода излиза разширеният в раменете силует, жълто-оранжевите тонове при мъжете и розовите при жените и както винаги – детайлите и аксесоарите правят тоалета. В тази връзка новата Micra, т.е. нейното пето поколение, идва в 10 свежи цвята, включително енергично оранжево, и благодарение на допустимите цветови комбинации и детайли реално предлага „гардероб“ от цели 125 тоалета, сред които да изберете този, който най-много подхожда на вашия личен стил. Цветовете обаче са само част от пълната промяна във визията на модела.
Micra Gen5 наистина изглежда различно. Усещането не е просто за ретуш, запазващ стила на емблематичната окръглена като симпатична костенурка кола. Новото издание директно се перчи със стила си, който излъчва спортна агресия, колкото и това да звучи странно за малък градски автомобил. Тя е по-ниска, по-широка и по-дълга, с въздействаща V-образна радиаторна решетка, от която започва острата, характерна линия, минаваща по дължината на автомобила и завършваща в задната част. Линията на покрива също е издължена и завършва със спойлер, който създава визуална и практическа аеродинамичност. Усещането за лекота и динамика се подсилва от оформените като бумеранг задни светлини, като дори задните дръжки на вратите са скрити в С-колоните, за да не нарушават овала на малкия болид.
Неслучайно се заигравам с думата болид. Асоциацията е доста силна още при първото сядане в автомобила, в ниско позиционираната седалка, в която най-естествената поза е да си максимално полегнал назад. Тук е мястото да отбележа, че този модел е истинско доказателство за факта, че дизайнът далеч не се изчерпва с външния вид. Всичко в интериора на новата Micra е обмислено така, че шофьорът/пилотът й да се чувства важен и специален.

Интересни са и персоналните говорители в опората за главата на водача

Да вземем музиката. Подобно на новото Clio, и Micra се радва на аудио професионализма на Bose, като тук аудиосистемата е специално адаптирана за микро габаритите на автомобила и е превърната до голяма степен в едно чудесно персонално аудио. Какво имам предвид? Освен говорителите, които озвучават цялото купе, са налице и персонални говорители в опората за главата на водача и с абсолютна сигурност той е този, който има най-доброто аудио изживяване в него. Нещо повече, посоката на разпространение на звука може лесно да се настройва с въртящ се бутон, подобен на този за силата му. Така можете изрично да поставите себе си в центъра, ако сте сам в изпълнението на градската си програма, или да бъдете гостоприемен домакин и да насочите повече качествен звук в купето, ако возите пътници. Настройването е плавно, не с on-off положение, и е забавно да експериментирате, докато намерите оптималния за вас и тях вариант. Между другото голяма роля за приятното аудио изживяване има и вложеният труд по шумоизолацията на автомобила.

От практическа гледна точка има няколко неща, които първо проверяваме при избор на кола, която ще караме предимно в града – колко лесно се паркира, колко багаж поема и какъв е разходът й на гориво. Тук паркирането определено е лесно. Габаритите са малки, маневрите – бързи и гъвкави, а камерата за задно виждане е наистина полезна, интуитивна и точна. Багажникът е учудващо просторен спрямо размерите на самата кола и със сигурност достатъчен за седмичното посещение в супермаркета или мола. Не съм проверявала, но ми се струва, че лесно би събрал сгъваема детска количка. По спецификации обемът му е 300 литра, което никак не е малко за този клас.
Относно двигателя – той е тих и спокоен, без вибрации, с добра пъргавина и нисък разход. В началото моделът ще се предлага с турбо 0.9-литров 3-цилиндров двигател и 1.5-литров дизел, и двата генериращи по 90 к.с. Скоро след това моторната гама ще се допълни от атмосферен 1.0-литров бензинов двигател със 75 к.с.

Самата скоростна кутия в момента е удобно позиционирана, предавките се сменят с лекота

Предвиждам въпроса ви за автоматична скоростна кутия – в момента няма такава, което наистина е странно решение, но от Nissan обещават да има в рамките на една година. Ако държите на автоматик, ще трябва да изчакате дотогава. От българския офис споделиха, че съотношението на продажбите при предишните издания Micra са 60% за автоматика и 40% - за ръчните скоростни кутии. Самата скоростна кутия в момента е удобно позиционирана, предавките се сменят с лекота и са достатъчно дълги, че да не се налага прекалено често превключване. Лично на мен ми допълват усещането за контрол и специалност в тази кола, а за мен управлението им винаги е било част от удоволствието от шофирането. Наясно съм, че много хора предпочитат да се поглезят с автоматика, особено в градските задръствания, но докато го чакат, нека споменем и някои други изключително полезни глезотии, които са в серийно производство и които принципно са характерни за по-високия клас автомобили.
Всъщност това пето поколение Micra е първият модел на Nissan в сегмент В, който ще предлага толкова богата гама от модерни технологии за безопасност, достъпни във всички нива на оборудване. Те са обединени под общото име Nissan Intelligent Driving и включват Lane Departure Prevention, което означава, че колата ви сигнализира, ако пресечете разделителната линия, без да сте дали мигач, Intelligent Emergency Braking с разпознаване на пешеходци, за пръв път в модел на Nissan за Европа, както и Intelligent Around View Monitor, Traffic Sign Recognition и Blind Spot Warning, които ви помагат както да спазвате пътните знаци, така и да избегнете нежелани ситуации поради наличието на обект в сляпото петно. Nissan вярва, че комбинацията от тези технологии за интелигентна помощ при шофиране са част от пътя, който индустрията има да измине в посока на напълно автономните автомобили. Дотогава обаче има достатъчно време да се порадвате на стила и удобството на Micra Gen5.