Признавам, че човек е пристрастен към първата си любов, а моята такава по отношение на автомобилите е един стар модел Renault Clio от 1991 г. - малка кола с лоялен характер, която наистина много обичах. Но и без това пристрастие съм убедена, че щях да се влюбя в новото Clio, което тестваме в едно рядко срещано по мащаба си задръстване преди мач на Григор Димитров в Арена Армеец, по повече и по-малко разбити междуградски пътища и по родните магистрали в един студен уикенд с крайна цел смразяващото очарование на зимното море около Тюленово.
Първият поглед доведе до възклицанието „Колко е пораснала!“. Въпреки че Clio официално се позиционира като градски автомобил, той е прекрасно балансирана универсална кола - с достатъчно пространство вътре и в багажника, с отлична пъргавина за бързи маневри и с икономичен разход на гориво. Най-яркото усещане, което оставя, е за удобство. Като се започне от ергономичността на подгряващите се седалки, ниския шум вътре в автомобила, внушителния звук на Bose, адекватната навигация и се стигне до изцяло LED фаровете, които сякаш светват слънцето в тъмна нощ.
Тестовият модел
Автомобилът, който тествах, беше с бензинов двигател Energy TCe 120 к.с. с автоматична 6-степенна скоростна кутия с двоен съединител. Всъщност за този модел Renault предлага 11 различни двигателя, което го прави модела с най-богатата гама двигатели на пазара. Новото Clio изненадва със своята пъргавина, набира изключително бързо благодарение на турбокомпресора и не създава никакъв стрес, че няма да можете да се изнесете и приберете бързо при изпреварване, което ми се е случвало с доста модели от този клас. Това, което впечатлява още след първите няколко пресечки, е плавността при смяна на предавките. Оказа се, че това се дължи на системата с двоен съединител, благодарение на която следващата предавка е вече зацепена още преди смяната й. Трябваше нарочно да се заигравам с газта, за да се уверя, че карам с бензинов двигател, а не електромобил.
Направих този тест драйв веднага след приключването на нашия еко брой (предишния) и режимът Eco Drive искрено ме зарадва. Двигателите с малък обем като този от 1.2 литра принципно са икономични, но този режим добавя още по-зелени нюанси. Работата му става някак по-прибрана и умерена, но разходът видимо намалява. „Видимо“ е съвсем буквално. На таблото постоянно виждаш бензин за колко километра остава и е забавно как те се увеличават, докато караш. Всъщност режимът влияе и върху климатичната система, като натоварва по-малко двигателя. Но най-хубавото е, че това не се отразява нито на комфорта в колата, нито на споменатата пъргавина. За шофьора разликата в двата режима е почти незабележима, поради което подходихме отговорно и изминахме почти 1500 км на градско, извънградско и магистрално каране в този режим. Осредненият разход беше около 7 на сто, като често го сваляхме до 6.1. На магистралата икономичността е перфектна до 125 км/ч, след което разходът леко се вдига. Старт-стоп системата от своя страна се грижи да не се хаби излишно гориво на светофарите.
Още малко за комфорта на шофьора
Автомобилът е вашият партньор на пътя. При включването му виждате съвет/предупреждение за пътната обстановка - в моя случай за опасност от черен лед. Навигацията, изведена на голям тъч панел, е бърза, точна и дружелюбна, отчита вярно местоположението ви и няма риск да ви каже да завиете веднага след като сте отминали завоя. Но това, което истински ме впечатли, бяха фаровете. През нощта се кара удобно и на къси светлини, но с дългите направо включвате слънцето. Всъщност това са Full LED светлини, все още рядко срещани в този сегмент. Освен че осветяват по-добре, те заслепяват по-малко, а огледалото за обратно виждане се грижи да не бъдете заслепявани и от фаровете зад вас. Системата за паркиране включва сензори от всички страни на автомобила и неговото място, посока и близост до застрашаващите го обекти се визуализира чудесно на дисплея.
И за този на пътниците
Нашият отговорен редактор Илия е любимият ми професионален багаж, който се грижи да не се загубя, да не пропусна да видя някой ТИР и най-вече да пуска хубава музика в колата - за последното е ненадминат. Затова и новото Clio стана нашият общ любимец. Оборудвано е с аудио система на Bose със 7 мощни говорителя - два в арматурното табло, два в панелите на предните врати, два - в задните, и субуфер в багажника с ексклузивното за Bose насочване на звуковата вълна за генериране на богат бас съраунд. Каквото и да опиша за звука в автомобила, няма да е достатъчно, просто трябва да го чуете. В допълнение колата сама по себе си е тиха в движение, а когато спрете, няма да искате да спрете музиката.