Министерството на транспорта на САЩ изготви национален план за пътна безопасност, който ще доведе до комуникация на автомобили помежду си. Агенцията се надява, че широкото внедряване на технологията "превозно средство към всичко" (V2X) ще засили нейния "ангажимент да следва цялостен подход за намаляване на броя на смъртните случаи на пътя до нула". Националната администрация за безопасност на движението по пътищата изчислява, че 40 990 души са загинали при катастрофи с моторни превозни средства миналата година.
V2X позволява на превозните средства да поддържат връзка помежду си, както и с пешеходци, велосипедисти, други участници в движението и крайпътна инфраструктура. Позволява им да споделят информация като тяхната позиция и скорост, както и пътни условия. Те биха могли да го направят в ситуации с лоша видимост, като например зад завоите и в гъста мъгла.
Внедряването в САЩ ще изисква набор от мобилни, автомобилни и крайпътни технологии, които могат да комуникират ефективно и сигурно, като същевременно защитават личната информация на хората, заяви DoT в своя Национален план за внедряване на V2X. Агенцията каза, че по-малките внедрявания на V2X в цялата страна са показали ползи за безопасността. Защитниците на безопасността твърдят, че технологията може да предотврати стотици хиляди катастрофи и да смекчи въздействието на сблъсъци, които се случват, като намали скоростта на удара.
Графикът за плана на транспортните власти се простира до 2036 г., до което време се надява да е внедрил напълно V2X в националната магистрална система, за най-големите 75 градове, за да има технологията активирана на 85 процента от сигнализираните кръстовища и да има 20 модела превозни средства, които са V2X способни. В по-краткосрочен план агенцията има за цел да инсталира технология V2X в 20 процента от националната магистрална система и 25 процента от сигнализираните кръстовища в големите градове до 2028 г.
Това няма да е лесна задача, тъй като широк кръг от заинтересовани страни трябва да играят роля, включително Федералната комисия по комуникациите, която според Министерство на транспорта ще трябва да определи правилата за разпределяне на спектъра. Доставчици на автомобилни производители (които ще създават компоненти с активиран V2X), товарни оператори и разработчици на приложения също са участници във визията на транспортното ведомство.
Има някои опасения, особено по отношение на киберсигурността и как да се покрият разходите за внедряване на технологията (въпреки че Федералната магистрална администрация наскоро обяви почти 60 милиона долара субсидии, свързани с V2X), но V2X има потенциала да предотврати хиляди смъртни случаи и сериозни наранявания.
V2X не е нова концепция. Няколко автомобилни производители - включително Audi, Toyota и Volkswagen - отдавна работят върху начини за техните автомобили да комуникират помежду си и градската инфраструктура отчасти защото това е фактор за автономното шофиране.
При администрацията на Обама бяха положени усилия комуникацията между превозни средства (V2V) да стане задължителна характеристика на новите автомобили. Въпреки това Националната администрация за безопасност на движението по пътищата провали този план по време на администрацията на Тръмп и в резултат внедряването на V2X се забави от регулаторната несигурност.
Снимка: Unsplash
Виж още: В САЩ е открит първият вирус вампир, който се прикрепя към други вируси