Интро с леко отклонение от темата
Първият изцяло електрически, построен на специално конструирана за целта платформа и подготвен за масово производство автомобил на Volkswagen, беше представен и в България. Безброй сторита от събитието и материали преди и след това вече са разказали за разпродадените бройки от серията first edition, за пробега, евентуално за забавянето поради проблеми със софтуера, за реновирания завод в Цвикау и т.н. Ето защо този материал няма да се занимава с изреждане на технически данни и повтаряне на информацията, представена на събитието. Ще направя обзор на автомобила и директно ще се насоча към главното - какво е ID. 3 и за какво се бори.
От Volkswagen работят по електрифициране на модели леки автомобили още от “единичката”, по-конкретно от 1976 година. Този път обаче е различно. Компанията има намерение да извади на бял свят няколко модела, които са electrically native, а не поредните фасадни електрички като e-Golf или Mercedes EQC. Те бяха разработени на базата на автомобили с двигатели с вътрешно горене, с набутани батерии на мястото на ДВГ и генерацията. Поставям Mercedes редом с Volkswagen, защото те официално са вторият производител, осъден от американски съд за софтуер, който разпознава, че автомобилът е на тест за емисии и активира “чист” режим, а през всичките останали 99.99999% от неговия живот същият този софтуер позволява на автомобила да си пръска азотен оксид колкото му душа иска и колкото белите дробове на околните хуманоиди могат да поемат. Накратко, вече имаме и Мercedes-Benz Dieselgate.
Големият скок
Volkswagen ID.3 и всички останали ID модели имат за цел не просто да разширят портфолиото на Volkswagen. Те трябва да бъдат наследниците на настоящата моделна гама. Те трябва да направят достъпно електрическото пътуване за масите и, разбира се, да излъскат “окадения” имидж на Volkswagen.
От доста време електрифицирането е fancy. Време беше и от VAG да си кажат тежката дума и да поставят своята интерпретация на масата. Електрическият автомобил е стар почти колкото този с ДВГ, но се конструира по коренно различен начин. Към момента най-популярна е скейтборд платформата, която поставя батериите във формата на скейтборд, а купето се поставя върху него. Това предлага нисък център на тежестта и много вътрешно пространство. Електрическият автомобил дава и повече поле за изява на конкретния бранд. Защото почти всички производители са на едно ниво, ще вземат едни и същи технически решения и ще предложат подобни характеристики. Затова при дизайнерите и маркетолозите остава задачата да оразличат електромобилите на един бранд от тези на друг.
И все пак какво ново? Кои са уникалните неща, с които може да се похвали ID.3 пред обикновения, неизкушен и неплатен потребител?
Колата притежава LED лента над таблото, която с помощта на промяна на цвят, интензитет и честота на светене изпраща на водача съобщения за сигурността, подпомага навигацията и прави други полезни неща. С помощта на тази лента трябва да се преодолеят част от сценариите, в които екраните отнемат опасно много от вниманието на шофьора.
Тази лента може да бъде възприемана с периферното зрение. Уникалност за Volkswagen ID.3 е и head-up дисплеят с ефект на добавена реалност. Т.е. той проектира информацията, сякаш е над предния капак. Лостът за скоростите е уникален за VW. Лично на мен ми напомня на BMW i3, което съвсем не е нещо лошо. Бутонът за стартиране/изключване на електромотора е отстрани на конзолата на волана, подобно на ключа за палене на двигателя в традиционен автомобил. ID.3 се предлага и с бял волан и някои готини на пипане, но не особено издръжливи на надраскване, мазна кожа или сос от дюнер материи. Това ме насочва естествено към следващата тема.
Благословията на Илон Мъск. Какво се крие зад нея?
От Volkswagen разпространиха клипче, в което Мъск тества ID.3 заедно Херберт Диес, CEO на VW. Мъск е приятно впечатлен от автомобила, като прави негативен коментар единствено по отношение на ускорението. Диес парира, че бързото ускорение не е в задачите на автомобила. Нищо от казаното дотук не е толкова важно. Беше само контекст. Колите на Tesla имат много недостатъци, но освен изправящото гънките на мозъка ускорение и трансокеанския пробег те имат и още един feature без конкуренция. Колите на Tesla създават hype, създават си тълпи от фенове. Хора, които въобще не са се интересували от автомобили преди. Хора, които не се интересуват и от здрав разум на моменти. Въпросните ускорение и пробег са част от отварата, която омайва хората, другата част са технологиите, осигуряващи автономно движение, както и безбройните закачки, с които можеш да се забавляваш в автомобила, свежите имена на технологиите в него и т.н.
Големият shift
Подходът на Илон Мъск към производството на автомобили е различен. Той продава ъпгрейдваем софтуерен продукт, който зрее с версиите си. Прекрасен пример е Tesla 3. При нея може да се наблюдава зреенето на производствения процес. От окачване, през сглобка, до нанасяне на боя. E, с ID. 3 от Volkswagen показват, че са си научили урока от Tesla и прилагат наученото, но като голям производител с огромен опит в производството на автомобили.
Какво конкретно означава това? Интериорът и въобще целият автомобил Volkswagen ID.3 е много по-добре сглобен от Model 3. В същото време специално интериорът е направен да прави впечатление на пръв поглед с избора и комбинацията на материали. От Volkswagen са разбрали, че електромобилите не се правят по същия начин като обикновените автомобили. Те са нещо като дизайнерски миксер или пък свръхумен хладилник. При тях wow факторът е ключов. Човек може да не знае всичките им възможности, но трябва да може лесно да се похвали пред съседи и приятели с тях. Всякакви еднодневни трикове и закачки са силно препоръчителни. Те трябва да спечелят потребителя веднага, да го заслепят с всякакви джунджурии, както индианците са били заслепени от стъкълца и огнена вода и така са продали част от земятa си на “белите” нашественици (говоря алегорично, наясно съм, че за индианците земята не е била обект за продаване изначално).
Съвременният потребител на електроавтомобили може и въобще да не се запита: “Абе, това табло удобно ли е за работа? Този интериор ще старее ли достойно, или ще старее като играчка от Илиянци?”. Отдавна наблюдаваме скъсяване на life span-а и заложено изкуствено стареене при колите. Горе-долу нещата се доближават до това автомобилът да се превърне в нещо като бяла техника.
Що се отнася до автомобила като услуга - много автомобилни производители, предполагам и VW, си научават урока и започват да събират и да продават информация. Към момента това би представлявало миниатюрен поток от парички, но потенциалът за печалба е огромен.
Aйди стига философстване за ID.3
Отсега можем да кажем, че ID.3 ще е съвсем компетентен автомобил, който комбинира в себе си опита на традиционен производител и новия подход, с който трябва да се мисли и конструира един успешен електроавтомобил. Ако успее на пазара, то това ще бъде революция, по-голяма по мащаб дори и от Golf.
Снимки: Volkswagen
Виж още: Влиза нейно величество тишината