Хакери. Андроиди. Телесни модификации. Политически конспирации. Неон. От създаването на киберпънка в началото на 80-те години анархистките увлечения на жанра са се вкоренили в поп културата, което води до влиятелни и доста стилни творби на всички носители, включително видеоигрите. Покрай ентусиазма около предстоящата Cyberpunk 2077 на Е3 2018 какво по-добро време от сега да разгледаме най-добрите киберпънк игри от миналото и настоящето? Класирахме тези игри според тяхното влияние, това, как те успяват (или ще) да издържат теста на времето и как използват силните страни на жанра, за да създадат интригуващ и уникален геймплей.

System Shock 2

О, да, герой хакер срещу нарцистичен изкуствен интелект със склонност към геноцид, класическата история в System Shock 2 е толкова стара, колкото времето... поне откакто творците прозират този постапокалиптичен сценарий. System Shock 2 е класическа игра благодарение на своята богата, ужасяваща атмосфера и завладяваща история, като вие служите като пешка във война между две воюващи AI фракции. Въпреки че System Shock 2 може първоначално да изглежда повече хорър, отколкото sci-fi и киберпънк в съответствие с "Пришълецът" и "Нещото", фокусът на играта върху хакерските дейности и модификациите на тялото означава повече от справедлив дял в киберпънк жанра. Феновете на System Shock 2 не трябва да пропускат това, как Night Dive Studios върна играта обратно от прашните страници на историята със своята преработка.

Snatcher

През годините между Metal Gear и Metal Gear Solid Хидео Коджима е работил по две първокласни приключенски игри: Policenauts и Snatcher. Втората е жизненоважна творба за киберпънк културата като цяло, както и за приключенските игри като жанр. Snatcher следва опитите на детектив Джилиън Сийд да открие група андроиди, наречени Snatchers, които убиват хора и заемат местата им. Макар влиянието на "Блейд рънър" да е очевидно и прекалено на моменти, Snatcher е сред най-ранните и най-добрите примери сред видеоигрите за това, което прави жанра толкова привлекателен, със завладяваща футуристична и параноична приказка. Snatcher също беше изненадваща графична игра за своето време, включваща голота, насилие и теми за възрастни, които ѝ помогнаха да изпъкне. Тя също така подсказа манията на Кожима за използването на научнофантастични сюжети за изследване на теми като секса, философията и цената на това да бъдеш човек в поредицата Metal Gear Solid.

Syndicate

Години преди Starbreeze да рестартира тази серия като стилен и брутален шутър от първо лице, Syndicate беше стратегическа игра от Bullfrog, създателите на Dungeon Keeper и Magic Carpet, в която корпорациите се изправят една срещу друга в мрачното бъдеще. Вие контролирате отряд от четирима киборги и ги изпращате в различни бази на конкурентите си, за да откраднат ресурси, да отвлекат техния персонал и да причинят всякакви опустошения, така че да завладеят повече корпорации и да заемат още повече територия. Пълният с насилие, но тактически дълбок геймплей на Syndicate остава свеж и привидно простата история е всъщност е изпреварила времето си, като ви насърчава да играете не като морално по-добър, а като мислещ тактик, готов да направи всичко, за да свърши работата. Почти две десетилетия по-късно Syndicate остава една от най-влиятелните киберпънк игри. Още по-добре е, че тя все още е забавна да се играе.

Observer

Най-скорошната игра от този списък, Observer, е уникална дори и в сферата на киберпънка, защото не използва познатата неоново осветена градска джунгла, за да разкаже история за ужасите на телесните модификации и икономическото отчаяние. Вместо това Observer е клаустрофобична игра, която ни отвежда в "Купчините" - полуразпаднал се апартаментен комплекс, където ви очакват чудовища от плът и кръв, както и изкривяващи реалността ужаси, докато търсите изчезналия си син и разплитате корпоративна конспирация. Изпълнена със страшни моменти, сюжетни обрати и страховити загадки, Observer е най-доброто от двата свята за феновете на ужасите и научнофантастичните филми. Също така в играта присъства и Рутгер Хауър, който играе андроида Рой Бати в "Блейд Рънър", озвучавайки главния герой.

Far Cry 3: Blood Dragon

Изненадващо отклонение от предшественика си, Blood Dragon изостави тропическата лудост на Far Cry 3 за носталгична и лъскава прегръдка на 80-те години. Позовавайки се на всичко от Terminator до 8-битовите игри, това самостоятелно DLC беше страхотна препратка към тогавашната поп култура. Въпреки това Blood Dragon има повече стойност, отколкото само носталгия: това е абсурдно забавна игра, която използва фундаменталния геймплей на Far Cry 3, за да създаде напълно различно преживяване. Влизайки в ролята на главния герой сержант Рекс Колт, актьорът Майкъл Бийн (известен с ролята на Кайл Рийз в "Терминатор"), предлага нелепи и забавни реплики като I'm tucking you into your deathbed, and your blanket is six feet of my shit.

Неповторимата естетика на Blood Dragon я поставя на ръба на киберпънк жанр. Може да не изглежда като класическа история за киберпънк, но нейното възхитително отхвърляне на догмите и манията по неоновата научнофантастична лудост е повече от достатъчно за нас.

Shadowrun Returns

Shadowrun направи огромно впечатление, когато бе пусната за Super Nintendo през 1993 г. Тя стана едно от най-важните RPG-та на своето време, както и основна киберпънк видеоигра. За съжаление лицензът не доведе до още много интересни видеоигри за известно време. Мултиплейър "рестартът" на Microsoft през 2007 г. нямаше толкова много от онова, което направи оригиналната игра и нейния богат свят толкова очарователни. Въпреки това през 2012 г. инди разработчикът Harebrained Schemes постигна през Kickstart правилното възраждане на концепцията. Изометрично RPG, Shadowrun Returns разумно използва света на оригиналната игра, като същевременно тръгва по свой път, с отворена система, която позволява на играчите да разплитат това бъдеще според собствените си желания. Искате ли да бъдете устат орк, който може да се измъкне от всяка трудна ситуация? Или елф хакер, които също може да се бие добре, когато това се налага? Shadowrun Returns има нещо за всеки, но е особено интересно за феновете на D D, които обичат да създават истории и герои с предоставените инструменти.

Поемането на контрол над любимия франчайз е трудна задача, но Harebrained Schemes изпълни обещанието си да донесе успешна комбинация от фентъзи и киберпънк с Shadowrun Returns. Два допълнителни пакета, Dragonfall и Hong Kong, също значително увеличиха съдържанието на базовата игра и заслужават да се изиграят.

Invisible Inc.

Едно нещо може да се каже за разработчик като Klei Entertainment: те никога не правят една и съща игра два пъти. След като накараха играчите да се промъкват по пътя си през Mark of the Ninja и да се опитат да оцелеят толкова дълго, колкото е възможно в Don't Starve, Klei ги пренесе в бъдещето и ги хвърли във футуристичния свят от 2074 г., изпълнен с шпионаж и мръсни номера. Комбинация от стратегията на XCOM и жестоките корпоративни теми на Syndicate, Invisible, Inc. си създаде име като предизвикателна rogue-like стратегия. Като член на частна разузнавателна агенция трябва да изградите екип от шпиони, хакери и други оперативни лица, за да се преборите с алчни корпорации, които са готови на всичко, за да контролират света. Със своя красив артистичен стил и удовлетворяващ тактически геймплей с марката Klei, Invisible Inc. със сигурност ще зарадва феновете на стратегията и sci-fi почитателите.

Transistor

Студиото Supergiant спечели овациите с хита си Bastion, а за неговия наследник Transistor студиото запази изометричната камера на невероятно успешното инди заглавие, но вече замени фентъзито с научна фантастика. Играчите поемат ролята на нямата бивша певица, наречена Red, която размахва гигантски меч, докато се движи във футуристичния град Cloudbank. Загадъчната история на Transistor и нейната тактическа бойна система са еднакво вълнуващи, позволявайки ви да използвате сили, наречени "функции" в битката, за да победите роботизирана армия, контролирана от корумпирани градски чиновници, познати като Camerata. Въпреки че битките могат да станат малко повтарящи се до края, Transistor е в крайна сметка едно пътешествие "в странен и омагьосващ свят", чиято неповторима визия изпъква на фона на десетките пикселизирани инди заглавия, които не си дават много труд във визуално отношение.

Shadowrun

Сложна и впечатляваща ролева игра за Super Nintendo, Shadowrun е първата стъпка на много геймъри в технологичния чар на киберпънка. Пренасяща ни през 2050 г., Shadowrun следва приключенията на човека без памет Джейк Армитаж, когато той се опитва да си възвърне спомените след неуспешен опит за убийство. Базирана на популярната настолна ролева игра със същото име, комбинацията на фентъзи и научнофантастични сюжети в Shadowrun я прави една от най-уникалните ролеви игри за SNES. Макар че вероятно e по-добре да играете Shadowrun Returns, ако искате ъпдейтната версия на това, което направи първата игра толкова специална, е трудно да се отрече колко впечатляващ и влиятелен е оригиналът. Той разгърна успешно много от темите на това, което прави киберпънка завладяващ - депресиращите градски пейзажи, ноар тона и дори расовата политика.

Deus Ex

Големият фаворит. Deus Ex не би могла да бъде повече киберпънк, освен ако не беше неиздаден роман на Уилям Гибсън. Deus Ex има всички функции на запазената марка на жанра, от тъмни градски пейзажи и аугментациите на тялото до сложни политически конспирации и хакерството. Не пречи и това, че оригиналът е една от най-влиятелните игри на всички времена, служейки като пътна карта за бъдещите разработчици, за да направят първокласни екшън/RPG хибриди, които позволяват на играчите гъвкавост в начина, по който играят чрез дървета на уменията и тактически решения. Разбира се, можете да убиете всичко живо и роботизирано по пътя си през цялата игра. Но можете също да се промъкнете и да не елиминирате нито една душа по време на приключението. Това може и да не е голяма работа точно сега, като се има предвид, че игри като Dishonored и Metal Gear Solid V го направиха норма, но през 2000 г. това е революционна концепция за RPG от първо лице.

Оригиналната Deus Ex остави огромен белег по отношение на игрите като цяло със своите иновации за създаване на персонаж и потапяне в атмосферата. Историята и всичките ѝ измъчени, футуристични теми също остава добре развита. Всяко от дузината нива има по минимум 10 поднива, едно от друго по-готини и интересни и всички до едно огромни и със собствена атмосфера.

Тагове: