Facebook не е първата социална мрежа. Преди нея се зарибявахме с MySpace, а в България с Impulse.bg, която си беше точно като Facebook, само че ориентирана към запознанствата. Въпреки това си имахме “стени”, снимки, линкове, харесвания и какво ли не. 

През последните години най-голямата социална мрежа претърпя множество промени не само като дизайн, но и като философия и виждания за това какво е социална медия и за какво може да се ползва. 

Ако в началото Facebook е бил един затворен училищен проект за комуникация с колеги, днес говорим за един информационен гигант, който контролира не само личния, но и професионалния живот на всички интернет активни хора.

Да погледнем първо промените на Facebook в дизайна, които отговарят изцяло и на вижданията на Марк Зукърбърг за ролята на социалната мрежа в живота на съвременния човек.

 

 

Facebook дебютира на 4-ти февруари 2004 г. Като университетски проект на създателя в Харвард. Месец по-късно сайтът е достъпен и за Станфорд, Колумбия и Йеил, а до 2005-та година платформата наброява над 800 университета.

 

 

През 2005-та Facebook все още прилича на MySpace - тогава една от най-популярните социални мрежи, чийто фокус е музиката.

 

 

През 2006-та година компанията премахва “the” от името и сайтът вече се достъпва през facebook.com.

 

 

Година по-късно социалната мрежа добавя “мини стената”, която съдържа информация за активността на потребителите - кога са коментирали нещо, какво са коментирали, как са редактирали и допълнили профила си и др.

 

 

През 2008-ма година виждаме първия истински “таймлайн”, където потребителите могат да споделят каквото искат, като Facebook ги кара да отговарят на въпроса “какво правите сега”. През тази година стартира и магазинът за приложения App Store и Facebook добавя своето приложение в него. То веднага става най-сваляната програма в магазина.

 

 

2009-та е годината, в която бива представен лайк бутонът, който става емблематичен за социалната мрежа.

 

 

2010 - Facebook все още експериментира с дизайна, а потребителите вече наброяват 500 млн.

 

 

2011 - Стартира Open Graph системата, която позволява на социалната мрежа да публикува активности извън нея. Така потребителите могат да харесват дадена статия или видео директно от страницата, без да е нужно да влизат във Facebook и да я споделят. Това е голяма новина за рекламодателите и уеб сайтовете, които имат нужда от още популярност. През тази година бива представен и драстичният редизайн на таймлайна, който в началото бива приет много остро от потребителите.

 

 

2012 - Facebook променя начина, по който се разглеждат снимките и представя “спонсорирани истории” - инструмент, който и до ден днешен е полезен за рекламодателите.

 

В следващите години Facebook добавя хаштаговете (вдъхновена от конкуренцията в лицето на Twitter), потвърдените страници и личности, вади Messenger от основното приложение. Компанията предлага и много алтернативи на други популярни приложения, които са със спорен успех.

 

2016

Днес Facebook вече не е просто място за споделяне на снимки, видео преживявания и емоционални статуси, съдържащи информация относно състоянието на духа на потребителите.

Facebook вече е комплексна новинарска услуга. При това във всяко едно отношение. Компанията продължава да редефинира понятията за социални медии и да променя новинарския бизнес.

Сега всяка медия по света, онлайн или офлайн, има Facebook страница, в която споделя кратки и дълги новини под различни форми. Всеки сайт притежава страница, с която информира своите читатели за новостите. Всяка известна личност задължително присъства във Facebook, където качва нова музика, споделя новини, коментира чужди статуси или просто изразява мнение по наболели обществени въпроси.

В същото време потребителите не влизат само, за да разгледат кой колко лайка е събрал на коя снимка. Потребителите очакват при отварянето на Facebook (на телефона, компютъра, таблета, часовника) да получат цялата, и преди всичко, персонализирана за тях, информация. Този новинарски поток се формира от различни фактори, които отново са избрани от крайния потребител. Той може да хареса 10 страници за мода, 5 за футбол, да има 12 известни личности в списъка с приятели и крайният резултат ще е един балансиран микс между неговите интереси. От една страна той остава информиран за всичко, което засяга персоналния му живот - децата, родителите, приятелите и познатите и техните дейности. От друга страна той поддържа едно високо ниво на осведоменост по отношение на интересите си - професионални и лични.

Тук границата между лично и публично се преплита. Въпросният съвременен потребител няма как да определи какво да публикуват неговите приятели във Facebook. Те ще споделят и лични снимки, и статии, свързани с професията им. Дали това съдържание е релевантно за него към този момент не е ясно, но е напълно достатъчно той да го види и да се повлияе от него. 

И въпреки забързаното ежедневие на мобилния потребител, той иска да вижда това, което го интересува и иска да го получи в компресирана форма. Никой няма време да чете дълги статии или безкрайни постове. Поради тази причина блогърски платформи като Medium изписват до статията “2 минути четене”, “20 минути”, “1 час” и т.н.

Поради тази причина започна да се налага и видео съдържанието във Facebook. От една страна с въвеждането и промотирането на видео клипове Facebook отговаря на заплахата на най-популярния сайт за видео споделяне YouTube, а от друга изпълнява желанията на потребителите (до колкото те са техни или са изкуствено създадени от самата социална мрежа е обект на друг разговор), които искат компресирано и най-вече качествено съдържание.

С времето се наложиха кратките информационни видеа. В началото най-добре се справяха BuzzFeed, които започнаха с публикуването на кратки видеа, които съдържат интересна и лесно смилаема информация за крайния потребител. Сега тези страници са много. Кратките видеа често не са с по-голяма продължителност от 1.30 или 2 минути, което осигурява средата на комфорт - хем не е скучно, хем е бързо и хем е зарибяващо. И всеки започва да гледа - минута, две, три, пет, десет… и след 2 часа осъзнаваш, че си изгледал 200 клипа и времето е отлетяло. BuzzFeed натрупва гледания, Facebook краде от YouTube, а потребителите успешно са си загубили времето - цел постигната. 

Възможността за стрийминг на живо, която вече е достъпна за всеки потребител, допълнително разширява възможностите на Facebook. Живото предаване не е запазена марка на Facebook (както и много други функции и екстри като хаштага, потвърдени страници, харесвания, коментари, споделяния), но фактът, че на едно място можеш да получиш целия пакет е достатъчен, за да задържи потребителите за по-продължителен период. Въвеждането на живия стрийминг отваря нови светове, които на този етап са били достъпни само през външни платформи. Сега отразяването на протести, безредици, социални вълнения, лични драми, въпроси и отговори с известни звезди и дори журналистически интервюта придобиват нов смисъл и измерение. 

Възможностите за развитие на Facebook са безкрайни, а увеличаването на потребителската база само спомага бързия прогрес на социалната мрежа. Защото през 2016 г. Facebook сме ние, а животът ни е социален ред (или хаос), който само Facebook контролира. Директно и индиректно.

 

Източници: PcMag, Theultralinx

Прочетете: Facebook стартира тестова функция за създаване на тайни криптирани разговори в Messenger