HTC определено изпитва сериозни затруднения с всеки следващ финансов период. Тайванската компания отчете 64% спад в приходите и 78% по-ниски печалби спрямо същия период миналата година.
Проблемите на HTC не са от днес, но този път резултатите само помагат на инвеститорите и потребителите да си зададат въпроса дали има въобще възможност за излизане от катастрофата, в която компанията се намира.
Хубавата новина е, че новите устройства на компанията - смартфонът HTC 10 и системата Vive VR - още не бяха пуснати на пазара през въпросното тримесечие (януари-март). Все още не е ясно дали продажбите на двете устройства ще помогнат на компанията да излезе от блатото.
Резултатите
HTC докладва 460 млн. щатски долара приходи за първото тримесечие на 2016 г., което е огромен спад спрямо същия период миналата година, когато бяха отчетени 1.29 млрд. долара.
Оперативната печалба също пада драстично - от 250 млн. долара в началото на 2015 г. до 60 млн. долара през сегашното.
Прогнозите
В доклада си HTC акцентира върху няколко аспекта от стратегията си, с която ще бори финансовите си неволи.
“През първото тримесечие на 2016 г. HTC получи много позитивни оценки за цялото портфолио - системата за виртуална реалност HTC Vive, UA Healthbox, HTC One X9 и новите модели HTC Desire”, пишат от компанията. И още: “HTC отчита силен старт в началото на второто тримесечие както на новия флагман HTC 10, така и на системата HTC Vive, като очакваме и добър моментум през цялата година”.
От друга страна тайванците признават, че ще “оптимизират процесите и ресурсите, за да се разработват продуктите по най-ефективния начин”, което само потвърждава, че бъдещето на компанията е несигурно.
Бившият лидер при смартфоните вече продаде някои от недвижимите си имоти и заяви, че ще инвестира 100 млн. щатски долара в развитието и съдържанието на Vive.
“Медийното и потребителското внимание към HTC, включително дългоочакваните премиери на флагманския ни смартфон и системата за виртуална реалност Vive, ясно демонстрират лидерството ни в иновациите и подпомагат бранда на HTC”, коментира в изявление Шер Уанг, председател на борда на директорите и изпълнителен директно на HTC.
Цялата картинка
Не само HTC изпитва проблеми с продажбата на новите си предложения. Според предварителния доклад на International Data Corporation (IDC), публикуван през април, вендорите са доставили общо 334.9 млн. смартфона в световен мащаб през първото тримесечие на тази година. Това е много скромно увеличение спрямо същия период миналата година, когато бяха реализирани доставки от 334.3 млн. бройки. Всъщност това е най-слабият ръст на продажбите на смартфони по света на годишна база.
Като основна причина за слабия ръст се изтъква наситеността от смартфони на развиващите се пазари, както и на годишния спад в продажбите на глобалните лидери Samsung и Apple.
Най-голямата изненада този път са китайските производители Oppo и Vivo, които елиминираха от топ 5 играчи като Lenovo и Xiaomi. Интересен факт е, че апетитът на китайския пазар (смятан за изключително важен за Apple) е спаднал драстично на годишна база. През 2013 г. ръстът на годишна база беше 62.5%, а до 2015 г. падна до 2.5%. Именно този спад е сочен за виновник и за спада на продажбите на iPhone.
По принцип най-голям ръст отчитат компании като Lenovo, които през 2013 спечелиха много с устройства в диапазона под 150 долара, следвани от Xiaomi, грабнали пазарен дял в областта на 200-доларовите телефони през 2014 и 2015. Тази година обаче играчи като Huawei, OPPO и Vivo (които разчитат най-много на категорията до 250 долара) набират скорост.
“Тези вендори обаче трябва много да внимават и да не се отпускат, защото динамичният пазар на смартфони показа многократно, че дори култови марки като Xiaomi изпитват трудности при запазването на лоялността към бранда”, предупреждава главният анализатор в IDC Worldwite Quarterly Mobile Phone Tracker Мелиса Чау.
“Тези брандове са напълно непознати извън Китай и използването на възможността да навлязат на европейския и американския пазар ще е ключов елемент, ако имат амбиции да настигнат Apple и Samsung в битката за върха”, каза анализаторът Антъни Скарсела.
Въпреки собствените си проблеми Samsung продължава да води с 81.8 млн. доставени смартфона и 24.5% пазарен дял (спрямо 24.6% през същия период миналата година). Водещ двигател на добрите резултати са продажбите на Galaxy S7 и S7 Edge, които предложиха премахнати през миналата година екстри като microSD карти и водоустойчивост. На развиващите се пазари Samsung също се справя добре със серията смартфони Galaxy J и други бюджетни устройства.
Имена като HTC, Sony и LG дори не присъстват в списъка на най-продаваните смартфони през това тримесечие.
Apple обяви 51.2 млн. продадени iPhone през първото тримесечие на 2016 г., което е спад спрямо същия период миналата година, когато компанията продаде 61.2 млн. телефона и имаше 18.3% пазарен дял. Компанията отчита 50.6 млрд. долара приходи и 10.5 млрд. нетна печалба за периода спрямо 58.01 млрд. долара приходи и 13.57 млрд. долара печалба през същия период миналата година. Тогава Apple се похвали с 61 млн. продадени iPhone.
И докато Apple се опитва да компенсира с пускане на 4-инчов iPhone (който стана голям хит, а неочаквания интерес забави доставките), а Samsung се връща към корените си с екстри, обичани от милиони потребители по света, то сега не е ясно какво точно ще задържи HTC на повърхността. На този етап, а и през последните няколко години, компанията говори единствено за иновации, които така и не биват оценени с портфейлите на клиентите, намаляване на разходите, “оптимизиране” на процесите и постигане на по-голяма ефективност. Как и дали HTC ще изплува от дъното - предстои да видим.
Забележка: Показаните графики от финансовите резултати на HTC описват печалби и приходи в нови тайвански долари, докато текстът ги представя в щатски долари за по-лесно разбиране. Източник: HTC;
Прочетете: Умните часовници са нерелевантни