Гергана Грънчарова е съсобственик и изпълнителен директор на Incineration Productions

Incineration Productions е едно от най-прогресивните млади български студиа. Компанията, която е основана едва през 2018 г., вече има няколко успешни заглавия и работи по свои собствени видеоигри, включително такива за виртуална реалност. Успоредно с това екипът на студиото разработва различни проекти за клиенти от България, Европа и Америка, част от които представляват световни иновации от автомобилната и развлекателната индустрия, Crypto и Metaverse. Срещнахме се с Гергана Грънчарова, съсобственик и изпълнителен директор, която си мечтае един ден да седне в киносалона и да гледа филм, направен по тяхна видеоигра. Ето какво ни разказа тя за новите проекти на компанията и какво е да си инди студио в България.

 

Здравей. Няколко думи за теб?

 

Казвам се Гергана Грънчарова, на 29 години, съсобственик и изпълнителен директор на едно от най-бързо развиващите се студиа за разработка на видеоигри, създавани през последните години в България – Incineration Productions. Бих определила себе си като обикновено момиче с големи мечти, което не се страхува да ги преследва до дупка. Носител съм на редица престижни национални и международни награди, сред които „30 под 30“ на Forbes България, Business Elite’s “Under 30”, „40 под 40“ на Дарик радио, „Топ 100 най-влиятелни ИТ личности в България“ и т.н. Бях сред трите национални финалисти в категория „Най-влиятелна жена в предприемаческата екосистема на България“ – като цяло все признания, които отличават работата ми в посока на предприемачество и бизнес развитие. Благодарна съм за всяка от тези награди, но не се вълнувам от тях.

 

Запознахме се през 2017 г. на Games Made in Bg, част от On!Fest. Къде те намираме в момента?

 

Това е един от най-любимите ми спомени. С Юрий Попов (моя съдружник) бяхме взели решение да създадем Incineration Productions няколко дни по-рано. Нямахме нищо освен идея за игра и приятелството ни с нашия арт директор Георги Цанов. Записах ни за участие на On!Fest, те ме обявиха за луда и Георги рисува две нощи първия ни банер. Аз направих визитките и една бърза анкета, с помощта на която проучвах нагласите на хората към идеите ни за играта. Няма да се лъжем, успяхме да привлечем вниманието им и голяма част от тях се записаха за closed beta-та ни. Бих казала, че така започна всичко. През август 2018 година създадохме официално студиото, привлякохме последователно няколко чуждестранни инвестиции за развитието му и днес сме стабилна компания, която има две издадени игри за виртуална реалност, две необявени IP-та за сериозни видеоигри и работим по световни иновации за клиенти от Америка и Европа.

 

Incineration Productions започна с dark fantasy action-adventure видеоигра, а в момента създавате собствени VR  игри и работите за Crypto и Metaverse света – как се случи тази промяна?

 

Една дума – адаптивност. Startup културата, в която компаниите се издържат от една инвестиция до следващата, ми е изключително далечна. Доколкото това е възможно, предпочитам да изкарвам парите си сама. Third Omen e специална игра за нас и искаме да я направим на световно, ААА ниво. Когато създадохме студиото, не разполагахме нито с финансовия ресурс, нито с екипа, нито с познанията, с които да постигнем тази цел. Разбира се, научихме това по трудния начин. Един ден Юрий сподели с мен идеята си за SpellPunk VR. Останалото просто се случи. Смея да твърдя, че постигнахме много за никому неизвестно българско студио, без особени финансови средства и нито един бизнес контакт в световен план в индустрията. И двете ни игри за виртуална реалност (SpellPunk VR и А Very Bad Christmas Eve) могат да бъдат закупени от Steam и Viveport, както и да бъдат играни в над 700 VR клуба по целия свят. А относно промяната – не бих казала, че такава се е случила. Всеки проект, по който работим, и научените уроци от него са неизменна част от пътя, който трябва да извървим като екип, за да реализираме Third Omen. От известно време сме и официален Sony PlayStation партньор. С малко повече късмет до края на годината ще обявим ново IP за action видеоигра.

 

Кои са най-интересните проекти, по които работите?

 

Благодарна съм, че имаме възможността да избираме проектите, по които да работим. Това е и причината искрено да сме запалени по всеки от тях. Не бих казала, че имаме проект, който да е по-малко или повече интересен от останалите – всеки е уникален по собствен начин. Част от дългосрочните аутсорси, по които работим, са световни иновации от Автомобилна индустрия, Развлекателна индустрия, Metaverse и Crypto. Благодарение на тях срещаме различни предизвикателства и научаваме много.

Разкажи ни повече за екипа – срещаш ли трудности с намирането на професионалисти?

 

Колкото по-внимателно и повече подбираш, толкова по-големи трудности срещаш при намирането на подходящите специалисти, които да се присъединят към екипа ти. Аз избирам доста внимателно, така че – да, определено срещам трудности, но на този етап не са непреодолими – просто понякога отнема една идея повече време, отколкото ми се иска. Екипът, който стои зад Incineration Productions, е съставен предимно от Senior level специалисти. Преди да се присъединят към нас, част от хората са работили по различни филми и ААА видеоигри, разработвали са гейм енджини, имената им стоят в патенти, работили са по чуждестранни правителствени проекти, разработвали са мобилни игри за iOS, Android и Facebook, играни от повече от 8 милиона потребители по целия свят, и т.н. Най-сладкото е, че средната възраст на екипа ни е 34 години. Оценявам високо експертизата на всеки от тези хора и съм благодарна, че имам възможността да градя бъдещето на Incineration Productions с тях.

Какво е да си инди студио в България и какво би казала на всички бъдещи разработчици, които искат да създадат независимо студио в България?

Истината е, че е изключително трудно да бъдеш независимо студио в България, особено ако нямаш изградено име преди стартирането на компанията. Ние сме пример обаче, че каузата не е загубена. Не вярвам, че предприемачеството е за всеки, независимо за коя индустрия става въпрос, но ако някой иска да опита – нека да не се колебае и да го направи. Ако се окаже, че не е за него – да не се обвинява, а да продължи напред. Никой не може да ти вземе натрупания опит.

Снимки: Incineration Productions