Представата на повечето хора за родителството е, меко казано, обобщена: възрастният държи за ръка детето, което слуша истории, запомня ги и редом с това следва предначертаните му пътеки. Тази визия е повтаряна толкова много пъти в изобразителното изкуство, киното и литературата, че се е наложила като отправен ориентир за ролите в обществото. Мнозина я харесват, а и изглежда, че няма причина тя да бъде дискутирана.
Но оглеждайки се наоколо, забелязваме нещо съвсем различно: същите тези възрастни са вперили поглед в екрана на устройствата си, водят разговор по телефона, дистанцирали са се от околната среда, защото са в поредната онлайн среща или пък са намерили време да преслушат епизод от любимия им подкаст. През последните години потребителите избират за любими приложения месинджъри и социални мрежи, стрийминг услугите се развиват с темп, който им позволява да задават музикалните и филмовите тенденции, а поколението Z избира да потърси отговор на въпроса си първо в TikTok и чак след това в Google. И в точно този момент откриваме, че същата онази визия за историята е валидна - но трябва да бъде разказана по различен начин.
Последните няколко години в действителност подложиха обществото на големи промени: училищните класни стаи за известно време станаха виртуални, ежеседмичните оперативки се провеждаха от уюта на собствения дом, а по-находчивите дори отвориха съоръженията си за дигитални обиколки на няколко клика разстояние. Мнозина се опитаха да се противопоставят на този подход - в крайна сметка близкият контакт наистина не може да бъде заменен от виртуалните срещи. Но това, което убягна, е, че светът отдавна беше започнал да променя начина за възприемане на съдържание. Когато се появят нови начини, целящи да спестят време и усилия, които от своя страна да бъдат вложени в постигането на по-високи резултати, тогава вече трябва да погледнем на промяната по-глобално и да обсъдим нейния адаптационен курсив.
Преминаването от етапа на приемане към този на адаптация винаги е свързан с обучение. Въпреки че множество проучвания сочат, че виртуалното обучение не е на етап от развитието си, в който да може да замени класическите методи, то специалистите приемат съвсем нов подход по интеграция, който може да обобщим като хибриден. Това създава потенциална възможност за обогатяване на знанията и съответните умения, без да се налага да бъде правен избор между вече утвърдили се подходи и онези, които са се появили съвсем наскоро и търсят своето призвание.
Но трябва да признаем, че овладяването и прилагането на нови познания за иновациите в сферата на образованието изисква доста усилия, които могат да бъдат сведени до минимум, ако се разполага с най-удачната формула. За късмет, благодарение на натрупания с годините опит АЛФЗОНА.БГ са успели да я открият и вече са утвърдили процедура, по която предаването на опита им става възможно.
Проектът започва да функционира преди повече от четири години. Социалната и образователна иновация на консултантска агенция АртВИЗА ПРО първоначално започва да предлага услугите на детегледачи за най-малките. Интересът към тази сфера довежда до създаването на Образователен център АЛФ, който всъщност е един вид „училище“ за детегледачи. В него се разглеждат всички аспекти на ценностите, зад които застава акронимът АЛФ - а именно Алтернативно личностно формиране. Системата се разглежда като структуриран процес за генериране на рационално мислене и поведение в новата глобализирана среда. Образователният център на АЛФ се е ориентирал към покриването на абсолютния норматив за добиване на квалификации за помощник-възпитатели, помощник-учители и социални асистенти. Обучението е организирано в дигитални модули и предоставя възможност за ползване на педагогическа литература, синтезирана в два авторски учебника, разработени от екипа на Образователен център АЛФ - наръчник на съвременния детегледач, както и авторски сборник с методика за работа с деца, правила и световни педагогически практики. Учебното съдържание покрива Държавните образователни изисквания за двете професии и дава възможност за придобиване на професионални умения, които да бъдат оценени подобаващо.
От създаването си АЛФЗОНА.БГ са се обединили около комплекс от няколко системи. Първата от тях е позната в Япония като GAKKEN и при нея децата се възпитават на устойчив характер и търпение, добродетели и традиции. Специалистите откриват, че именно тези качества остават на заден план при забързаната глобална дигитализация, защото подрастващото поколение приема прекалено голямо количество съдържание за ограничен период от време. Чрез методиката децата от ранна възраст се учат да спазват нормите на обществено поведение, както и да изказват благодарност, извинение, уважение. В центъра се поставят основни ценности като разбиране и съпричастност - както към околната среда, така и към техните близки и приятели.
В допълнение на GAKKEN, АЛФ избират да прилагат и принципите на Реджо-педагогиката, която датира от 90-те години на миналия век. Ролята на учителите при нея е да послужат като вдъхновение за децата, така че малчуганите да могат да постигнат своя пълен потенциал през откриване на талантите си колкото е възможно по-рано.
Не са подминати и доказани похвати като музикални и смехотерапии, приложни изкуства, терапевтичен театър, приказно творчество и др., които допринасят за емоционалното израстване на децата. В детският център на АЛФ работят арттерапевт, логопед и психолог, които да спомагат за протичане на заниманията по оптимален начин дори когато става въпрос за деца със специални потребности.
От 2022 година АЛФ дава възможност за ползване на уникален пакет социални и педагогически услуги: неформално образование в съчетание с помощни дейности в областта на образованието + социалните услуги: „Терапия и рехабилитация“ в специализирана и мобилна среда, „Информиране и консултиране“ - общодостъпна услуга, „Обучение за придобиване на умения“ - в специализирана и мобилна среда, „Дневен център“ - за деца с увреждания с приоритет от аутистичния спектър), обединени в система Алтернативно личностно формиране (АЛФ) и касае квалифицирана социална, педагогическа, психологическа и други видове терапевтична подкрепа в дигитална и реална среда.
Педагозите могат да открият талантите на подрастващите, като в същото време това се случва в една напълно безопасна и креативна среда.
Корпоративна занималня АЛФ можете да откриете като в базата им, помещаваща се в Търговски център „Европа“ в София, на бул. „Искърско шосе“ 7, така и да подадете индивидуална заявка за провеждане на ежеседмични занимания директно във вашата корпоративна среда.
Ако пък сте открили, че работата с деца е вашето призвание, то Образователен център АЛФ ще ви ориентира за стъпките, които трябва да предприемете.
Повече информация можете да откриете тук.
Снимки: shutterstock; АЛФ