На всеки се е случвало: намирате се сред редица коли в час пик, които се движат едва-едва и в продължение на близо час пътуването се случва сантиметър по сантиметър. А когато най-после всичко се задвижи, става ясно, че задръстването не е било причинено от ремонти или други проблеми на пътя – просто шофирането на всички наоколо е било бавно. Днес получаваме интересен поглед върху това - защо се случват задръстванията? Отговорът идва от проучване на IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, в което чрез математически изчисления е установено, че хората просто не спазват подходяща дистанция... с колата зад тях.

Като цяло това звучи малко странно, тъй като първо, всички сме учени да спазваме дистанция с колата пред нас, и второ, трудно бихме имали контрол върху колата зад нас и нейната позиция. Според математиката обаче, ако хората спазват еднаква дистанция с колата отпред и с колата отзад, трафикът ще се движи двойно по-бързо. Това откритие може да се окаже прост, но ефективен начин за оптимизиране на полу-автономните автомобили в периода преди да се разпространят напълно автономните такива.

Спазването на еднаква дистанция с колата отпред и колата отзад при шофиране е оптималният начин за шофиране. Това се нарича билатерален контрол. Идеята за в бъдеще ще бъде да се създаде технология, която да оптимизира и контролира въпросната дистанция, тъй като няма как човек сам да прави това. Един от начините ще бъде с обновени круз контроли, автоматично следящи дистанцията и съобщаващи при нужда за регулация; а също чрез сензори, позиционирани на задната част на колата, свързани с автономната система за шофиране, която помага за баланса при дистанция. По-трудно ще бъде тези технологии да се разпространят масово, така че всички коли да са оборудвани с тях – защото това е единственият начин (според математиката) да избягаме от задръстванията завинаги.