Gallery "3761"
Веднъж на всеки три минути типичните обитатели на офис кутийките оставят настрана това, което вършат, и започват нещо друго - каквото и да е. Телефонен разговор, проверяване на електронна поща, отговаряне на лично съобщение, кликване в YouTube или пост на нещо забавно във Facebook. Постоянните прекъсвания са ахилесовата пета на информационната икономика на САЩ. Това разсейване, включително времето за концентрация, поглъща 28% от работния ден и изяжда производителност за порядъчната сума от $650 млрд. годишно според Basex - компания за бизнес проучвания в Ню Йорк.
Изненада: същите изкусителни технологии, използвани при социалните мрежи и виновни за отвличане на вниманието, ще започнат много скоро да ни връщат към конкретните задачи, за които ни плащат. Учени в американските изследователски лаборатории вече разработват инструменти, с които ще използваме само най-важното от потока данни, които получаваме. И с които ще отстраняваме ненужната информация.
Нови режими за получаване на имейл и телефонни съобщения ще изчакват търпеливо подходящ момент. Друга програма ще позволи на изпращачите да "прошепнат" нещо важно чрез изскачащ прозорец на екрана. Тези иновации принадлежат към подразделение на компютърните науки, наричано на професионален жаргон "задържащи вниманието потребителски интерфейси". Целта, казва Скот Хъдсън, професор по специалността в Carnegie Mellon University, e да се пожънат изгодите от лавината данни, без да пострада концентрацията ни.
Нашето поколение не е първото, тормозено от липса на концентрация. "Ние сме движени от постоянни прекъсвания, тъй като трябва да сме нащрек за промени - обяснява Гари Маркъс, автор на "Случайният строеж на човешкия мозък". - Не сме устроени да се концентрираме върху една задача." А и предишните поколения не са били принудени да се справят с толкова пиукане, мигане, бръмчене и звънене. Глория Марк, професор по информатика в University of California в Ървайн, наблюдавала хиляди часове поведения на работното място. Проучванията й показали, че повечето служители превключват на всеки няколко минути и че почти половин час им отнема, за да се съсредоточат върху текущите задачи.
Вариант за решение на проблема е изграждането на работна среда, поддържана от всичковиждащи ултраорганизирани дигитални помощници. Ерик Хорвиц, старши изследовател в Microsoft, е прекарал повече от десетилетие в създаване на системи с изкуствен интелект, които наблюдават хората на работното им място. Тези софтуерни програми гледат, слушат служителя и прилагат математически формули (известни като модели на вероятността на Бейс) за прогнозиране на загубите и ползите от прекъсването му. Хорвиц нарича последното си творение "доверено присъствие". Наскоро той получил спешен e-mail от нов стажант. Програмата му за сортиране на електронни писма, наречена Priorities, дала рейтинг 100 на писмото - най-висок резултат по скалата за навременност от 1 до 100. Същия следобед съобщение за "безплатна храна" получило нищожните 6 точки.
Програмата на Хорвиц още не е новина. Но Priorities вдъхнови Microsoft да създаде продукта Outlook Mobile Manager, който дава възможност на Outlook да разпознава спешните писма и да "прогнозира присъствие." Това означава, че потребители на ОММ 2.0 оставят софтуера да отсява кои съобщения да бъдат насочвани към техните компютри, телефони или други устройства. Бъдещите версии на Windows вероятно ще включват и друга функция, родена в лабораторията на Хорвиц - Bounded Deferral задържа съобщенията, докато получателят е готов за "почивка."
За разлика от стратегията на Хорвиц за управление на вниманието, IBM тества секретарят за лични съобщения IMSawy, позволяващ на съобщенията "да почукат леко на вратата на съзнанието". Изобретението е дело на Гари Хсие, възпитаник на Carnegie Mellon, който е работил като стажант в IBM. Програмата разбира по стила на ползване на клавиатурата и мишката кога не сте пред компютъра или сте заети. Тя защитава концентрацията ви, като информира евентуалните смутители, че не сте на линия. Но им предлага начини да се свържат с вас. Бъдещите версии ще измерват доколко е удобно да бъдете прекъсвани и с аудиосензори. "Нали така ви съветваше и вашата майка - да не прекъсвате човек, който говори", отбелязва Хъдсън.
А как стои въпросът с по-рискованата преценка? Представете си, че телефонът е замлъкнал, пощенските ви кутии са затворени, а вие се реете в творческо мислене. И най-умният дигитален помощник вероятно би заключил, че е безопасно да ви прекъсне, но това е минирана територия. "Ако подходите грешно към изключителните случаи, потребителите ще спрат да използват вашия инструмент", казва лидерът на екип в IBM Дженифър Лай.
Тя е намерила решение в утвърдени обществени отношения. Ако се появите в офиса на колега, докато говори по телефона, той може да ви отпрати, но ще чуе, ако му прошепнете важна новина. IMSawy предлага "прошепване", като текстът мига на екрана ви, дори ако сте наредили задържане на съобщенията. "Вместо да предвиждаме дали прекъсването е добро или лошо, даваме на хората лесни инструменти, за да постъпят правилно," подчертава Дженифър Лай.
Маги Джаксън, BusinessWeek
Коментари (0)