
Gallery "2725"
Сумарните доставки на компютърен и телекомуникационен хардуер (включително мобилни телефони и базови станции) в България за 2007 година за първи път са преминали историческата граница от един милиард долара и са достигнали $1002,3 милиона, твърдят от независимата агенция за информация, проучвания и анализи CBN - Панов, Стойчев и Ко. Ръстът на приходите в долари е 25 % спрямо 2006 г. Доставките през последното тримесечие в три пазарни сегмента бележат главозамайващ ръст: преносими компютри, монитори и мобилни телефони", добавят от CBN, която следи пазара от 16 години.Според Людмил Стойчев бизнесът с мобилни компютри изживява невероятен бум. Доставките само през четвъртото тримесечие на 2007 г. са надвишили тези през цялата 2006 г., като ръстът за тримесечието е невиждано трицифрено число. Спадът на курса на долара и изнасянето на производствени мощности на големите марки в Китай (все още предимно доларова зона) са едни от важните фактори за този бум", допълва той.
За сметка на преносимите машини, доставките на настолни маркови компютри по отношение на приходите са в зоната на срива. Индексите вървят надолу и този пазарен сегмент върви към много сериозен спад, който застрашава развитието му", съобщават от CBN.
Според агенцията е много вероятно продажбите на настолни асемблирани компютри да запазят в бройки нивата си от над 200 000 годишно, за което говори ръстът в доставките на твърди дискове, оптични устройства и монитори.
Очакваме огромният скок на доставки в Q4 2007 да се отрази негативно на вноса и в някои аспекти на ИКТ бизнеса през първото тримесечие на 2008, защото пазарът не може да поеме такива количества. Много вероятно е продажбите да се запушат" за известен период, което да доведе след себе си до удължаване на срока за продажба на стоката, спад както в средните продажни цени, така и в брутният марж", твърдят от CBN.
Очевидно на пазара са навлезли нови играчи или са вкарани допълнително капитали с цел висока и бърза възвращаемост, но е възможно да се получи обратен ефект. Според CBN много важно за бизнеса е да преформатира плановете за настоящата година и да осмисли пазарната си политика като цяло, за да не настъпят трайни негативни тенденции в пазара.
Коментари (0)