За минута чрез мобилния телефон ще можем да плащаме месечните си задължения, да правим парични преводи, да си купим билет за метрото и дори да си платим сметката в ресторант.
Първи стъпки в мобилното разплащане
В началото на следващата година и българските потребители ще могат да заплащат сметки чрез мобилния си телефон. Услугата е разработена от банковия оператор "СЕП България" АД в сътрудничество с "Алианц банк България" АД, Пощенска банка и Globul. Клиентите на тези три компании ще могат първи да използват мобилното разплащане, но мрежата за електронни услуги на CEП е отворена за всички български банки и мобилни оператори. Първите търговци, които ще внедрят модерната услуга в своите обекти, са KFC и книжарница Пингвините. Към тях до няколко месеца ще се присъедини и Софийски градски транспорт, която в момента е в процес на интеграция с инфраструктурата на СЕП в метростанциите.
Всъщност услугата вече работи - тя е в последен тестов етап, при който в рамките на три месеца триста служители от компаниите участници ще изпробват различни методи на плащане на територията на град София, след което предстои масовото лансиране на услугите за клиенти.
Kak работи?
Мобилното разплащане е съвсем нова за България услуга. Още в началото ще отбележим, че тя няма нищо общо с SMS паркирането и заплащането чрез SMS като цяло. Тук говорим за далеч по-сложни електронни услуги като банкиране, изискващи изключително високо ниво на защита. В случая тя се гарантира чрез електронен подпис, който получавате безплатно, вграден в специална SIM карта. Затова и първата стъпка, която трябва да направите, за да ползвате мобилно плащане, е да посетите център на вашия мобилен оператор и да подмените своята SIM карта със "смарт" чип карта с личен електронен подпис. Единственото условие, за да активирате услугата, е да сте клиент на абонаментен план. Няма изисквания към мобилното устройство, от което ще правите плащанията - може да бъде и Java телефон от нисък клас и хайенд смартфон с Windows Mobile, Symbian и Android.
Мобилен портфейл
След активиране на услугата в менюто на оператора ще забележите допълнително приложение, наречено Мобилен портфейл. То стои в основата на услугата, тъй като осъществява връзката между мобилния оператор и вашата банка. Именно Мобилният портфейл превръща вашия телефон в универсално средство за електронни услуги - банкиране, пазаруване и електронна идентификация.
В портфейла може да имате до 10 сметки, на 5 от които да сте титуляр, а 5 може да са делегирани от други лица. Интерфейсът му е изключително семпъл и доста лесен за работа. Ползването на приложението се заплаща при мобилния оператор на абонаментен принцип, като месечната такса ще е достъпна, може би около 2 лева, но точната цена ще стане ясна едва при старта на услугата. Добрата новина е, че трафикът, който генерира, е безплатен.
Мобилно банкиране
Обвързаното със сериозни суми "мобилно банкиране" е част от Мобилния портфейл. Тази услуга ви позволява да управлявате банковите си сметки и да правите преводи и различни плащания (включително в електронни магазини и електронни плащания на сметки и задължения). Мобилното банкиране има две предимства пред електронното. Първото от тях е, че можете да оперирате едновременно със сметки в различни банки, а другото - че можете да го използвате навсякъде и по всяко време от мобилния си телефон, вместо да търсите компютър с интернет връзка.
Мобилното банкиране използва интерфейса на Мобилния портфейл, като в няколко менюта са селектирани основните възможности - плащане, зареждане на предплатена карта, банкови преводи, пази се и информация за направените плащания. Услугата ви дава възможност сами да потвърждавате всяка операция с ПИН код и електронен подпис от мобилния телефон и да контролирате изпълнението на нарежданите от вас операции. Всяка транзакция се заплаща в зависимост от вида на плащането и избраната от вас банка.
Плащане чрез POC терминал
Плащането чрез POC терминал е сравнително известна услуга в Западна Европа. В най-популярния ґ вариант се използва технологията NFC. Тя е вградена в няколко модела на Nokia и позволява с доближаването на телефона на няколко сантиметра от терминала да правите различни разплащания, най-известният пример е виенското метро, където от няколко месеца можете да си купите билет по този начин.
Използваната тук технология е по-различна, тя не е вградена в самия телефон, с което премахва ограничението за специален апарат. Използва се отделно устройство с вграден електронен чип за идентификация, базиран на технологията "Докосни и плати". Т.е. само трябва да насочите чипа към терминала - веднъж, за да ви идентифицира, и още веднъж, за да потвърдите плащането.
Услугата се нарича Електронно портмоне и не изисква въвеждане на PIN код. Тя е направена за улеснение и бързина и служи за заплащане на сметки до 20 лв. Ако сумата, която искате да платите в търговския обект, надхвърля 20 лв., тогава ще получите искането за плащане на мобилния си телефон. В този случай ще трябва да го потвърдите с ПИН кода на Мобилния портфейл, за по-голяма защита.
Електронното портмоне се зарежда чрез телефона с избрана сума до 200 лв., като при самото зареждане се удържа банкова такса между 1-2 % от заредената сума. След това отделните плащания с електронното портмоне не се таксуват. В случай, че изгубите устройството, можете лесно и бързо да го блокирате само като изберете съответната опция от менюто на приложението Мобилен портфейл.
Чрез електронно портмоне от началото на следващата година ще заплащаме сметките в ресторантите на KFC и други търговски вериги a малко по-късно ще можем да купуваме и билети в софийското метро.
Сигурност и защита
Говорейки за банкови сметки и преводи, изниква въпросът за защита на личните данни. При мобилното разплащане обменът на информация между чипа в телефона и банковите сървъри е изцяло криптиран и защитен с електронен подпис. За по-висока сигурност освен мобилния номер за идентификация на потребителя се генерира и отделен PIN код за приложението. Важна подробност при мобилното разплащане е, че наличният капитал в "мобилния портфейл" не се губи при откраднат или изгубен телефон, стига да съобщите веднага в своя оператор, банка или СЕП. В телефона не се пази каквато и да е финансова информация, така че при изгубване авоарите ви ще бъдат защитени.
Бъдещето
Фактът, че мобилния телефон е навсякъде с нас, го превръща в идеален инструмент за интегриране на различни услуги. Само в рамките 2-3 години сме свидетели на една истинско преобразяване на телефона в универсален инструмент за работа и забавление. Мобилният телефон вече успешно замества любителската ни камера и музикалния плейър, като функционалността му все повече се доближава до тази на компютър с бърза интернет връзка, достъп до електронната поща и работа с документи, така че да "поставим" дебитната си карта в телефона е една логична стъпка в развитието на мобилното устройство. Мобилното разплащане е все още в начален стадий на развитие, но според водещи анализаторски компании има потенциала до 5 г. да се превърне в масова услуга, прониквайки сред една трета от потребителите на мобилни телекомуникационни услуги. Електронното плащане, купуването на билети за транспорта и дори отварянето на врати от мобилния телефон вече са реалност в Южна Kорея и Япония. Според изследване на Forrester Research 15% японските потребители на мобилни телефони правят разплащания и купуват в магазини именно чрез своя апарат. Във Великобритания пък 11% от потребителите между 35 и 44 години ползват мобилно банкиране и твърдят, че през последната година все по-често прибягват до услугата. От Gartner Inc. прогнозират ръст на мобилните плащания със 70% до края на годината, което означава, че 73 млн. души по света ще се възползват от модерната услуга през 2009, а до 2012 г. бройката им ще нарасне до 190 милиона.