Когато преди 10 години интернетьт в България беше безумно скъп и се намираше само на отделни компютри в хай офисите, всички ползваха Yahoo като навигатор за необятната световна паяжина. Днес никой тийнейджьр не може да си представи живота без уеб, но имаше време, когато той беше непосилен лукс за дома, а собствениците на фирмите бързаха да спрат интернета на служителите си, за да не се разсейват. На никого не му хрумваше, че мрежата може да е незаменим източник на информация, а не само територия за забавление.

Ако пуснете една и съща дума в няколко търсачки, резултатите ще се различават, въпреки че претърсват една и съща мрежа. Това се дължи на факта, че използват различна логика и алгоритми за работа. Няма обаче общовалидно правило кой е най-бърз и точен, зависи от конкретната заявка.

Някои съвсем нови търсачки, като Hakia, която още е в тестов период, използват изкуствен интелект, за да дават по-прецизни резултати на потребителите. Yahoo пък използва т.нар, вертикално търсене. При него информацията се систематизира в отделни категории -спорт, финанси, изкуство, образование и т.н., и при заявка се проверява съответният раздел. Днес Yahoo държи 12,8% от целия пазар на интернет търсене.

Близо половин милиард виртуални сърфисти в цял свят останаха верни на доброто старо Yahoo, създадено преди 14 години от състудентите от Станфордския университет Джери Янг и Дейвид Фило.

Yahoo звучи като измислено име на анимационен герой, но всъщност е съставено от първите букви на терминологичните думи Yet Another Hierarchical Officious Oracle. Двамата приятели избрали това наименование и по още една причина - звучи като име на сумист. Те кръщават персоналните си компютри в колежа на легендарните състезатели Акебоно и Конишики, като и до ден днешен остават фенове на спорта.

Въпреки че Джери и Дейвид притежават компания, оценена на $36,7 млрд., те не се срамуват да участват в сумо състезанията за служители на фирмата. Трудно е да се каже кое е по-колоритно - самата борба или обличането на специалните костюми, накичени с бръшлянови листа. За целта "войните" лягат на пода, двама мъже им помагат да се намърдат в екипировката и с леко стръскване ги изправят на крака. Веднъж паднали, състезателите нямат техническата възможност да станат сами и затова продължават борбата на пода. Това развлекателно събитие в двора на компанията е по-снимано от традиционния новогодишен коктейл на Yahoo, където присъстват куп милионери и държавници. Създателите на търсачката са убедени, че тайната на всяка империя е сплотеността.

И тъй като едно забавно мероприятие се забравя след 4 седмици, Янг и Фило се грижат всеки месец да има някакво спортно събитие или пикник, на който са поканени и семействата на служителите. Те могат да посетят и ежегодния безплатен панаир "Боклукът на едни е богатство за други", на който яхувците носят свои непотребни вещи и си избират от чуждите. Най-често колегите си обменят почти нови бебешки играчки и дрешки, които са вече неактуални за растящите с часове деца. Традиционно могат да се видят и спортни екипировки и битова техника. Yahoo се грижи не само за финансовото удовлетворение на служителите си, но и за поддържане на борбения им дух, като устройва тенис състезания с екипи на Google. Ако сетовете с "врага" не помогнат за разреждане на напрежението, програмистите могат да поиграят т.нар, фейсбол (faceball) със съсобствениците на корпорацията. Тази измислена от Yahoo игра позволява на програмистите да хвърлят надуваема топка по главата на шефовете, а те нямат право да "отлепват" ръцете си от колената.

Традиционните фирмени занимания включват импровизиран голф в офиса или пък опити да подобрят рекорда си за максимален брой хора в един автомобил. За доказателство винаги се снимат, въпреки че се виждат само висящи ръце и крака през прозорците и багажника. Дори Фило, който преминава 40-те, често се изкушава да уплътни "свободното" пространство в автомобила. Паралелно с празненствата и екскурзиите непрекъснато вървят вътрешни миниконкурси, на които служителите печелят спални чували, раници, одеяла и МРЗ плейъри. Въпреки че "леглата" с цип са предназначени за ползване в палатка, яхувците често ги ползват за спане под бюрото, когато окъснеят в офиса.

Търсачката има ясна политика относно рождените дни и пенсионирането на служители - задължително се прави купон. Yahoo всичко е лилаво - от мебелите до коктейлите.

От Ива Валериева, в. Класа

Тагове: