Освен отвъд Океана Tesla има сериозни проблеми в Европа. Производителят на електромобили, който някога доминираше в продажбите на електрически превозни средства в региона, е изправен пред спад на продажбите от над 50% във Франция, Нидерландия, Швеция, Дания и Обединеното кралство. Продажбите в Германия не са толкова лоши - те са намалели с 46% през април, а в Португалия и Испания спадът е малко по-малък. Само в Италия и Норвегия се наблюдава някакъв ръст на продажбите.

Противоположните ветрове вече изглеждаха неблагоприятни за Tesla още преди главният изпълнителен директор Илон Мъск да се захване с Доналд Тръмп и неговото преустройство на американското правителство. Малкото и остаряло продуктово портфолио вече изглеждаше изчерпано в сравнение с притока на електрически автомобили от китайски марки и европейски автомобилни производители, но политическите изяви на Мъск и продължаващият антагонизъм на американското правителство към останалата част от света накърниха марката напълно. Неотдавнашното освежаване на стила на Model Y не успя да спре спада.

Обединеното кралство е един от най-големите пазари на Tesla в Европа и там се наблюдава нещо като бум на електромобилите, като през април 2025 г. са регистрирани 8.1% повече BEV автомобили в сравнение с предходната година, дори когато общите продажби на автомобили са намалели с 10.4% на годишна база. Но продажбите на Tesla са спаднали с 62% - автомобилният производител е регистрирал само 512 автомобила през целия месец. За контекст - през миналия месец в Обединеното кралство са регистрирани 120 331 нови автомобила, от които 24 558 са BEV.

В Германия общият пазар на автомобили се представи много по-добре, като новите регистрации намаляха само с 0.2% през април. От тези нови автомобили 45 535 са BEV - 53.5% увеличение на годишна база. В контекста на тези нарастващи продажби на BEV, 46-процентният спад на Tesla на годишна база трябва да предизвика тревожен звън.

Някои други европейски държави са по-малки пазари за Tesla, но отбелязват още по-значителен спад на продажбите. В Швеция продажбите на Tesla са спаднали с 81%. В Нидерландия продажбите са намалели със 73.8%. В Дания продажбите са намалели с 67%, а във Франция - с 59%.

С деклариран годишен капацитет от 375 000 автомобила фабриката на Tesla в покрайнините на Берлин изглежда вероятно ще бъде неизползвана за известно време. Във финансовия си отчет за първото тримесечие Tesla заяви, че разполага с глобален капацитет от 2.35 млн. автомобила годишно, а през 2024 г. е продала 1.8 млн. автомобила.

Снимка: Unsplash

Виж още: Claude вече ще мисли до 45 минути, за да ви даде най-задълбочени отговори