По нашите географски ширини бързите скорости все още се смятат за нещо много провокативно и отличително, но подготвяните от Европейския съюз регулации ще внесат някои дълго чакани промени. Въпреки многото усилия някои практики изглеждат морално остарели още преди да бъдат въведени, защото следващата генерация вече настъпва по американските улици. Наскоро Ню Йорк обяви революционен начин за ликвидиране на проблема с бързащите шофьори с помощта на ограничители на скоростта. Като част от новата шестмесечна пилотна програма 50 превозни средства от градския автопарк са оборудвани с активно интелигентно подпомагане на скоростта (ISA), което ограничава максималната скорост на превозното средство, предотвратявайки превишаването на местните ограничения на скоростта.
Ако успее, град Ню Йорк ще разшири инициативата в целия автопарк на града от 30 000 превозни средства, който включва пожарни коли, полицейски коли, санитарни камиони и пътнически превозни средства. Ограничител на скоростта (наричан също регулатор на скоростта или интелигентен асистент за скорост (ISA)) е предназначен да предотврати превишаването на определен праг на скоростта на превозното средство. Интелигентните асистенти за скорост използват камери за разпознаване на пътни знаци или свързана с GPS карта система за откриване на знаци за ограничение на скоростта. Системата предупреждава водача, ако превиши ограничението на скоростта, а в случай на активни системи, ако водачът не се вслуша в съветите на системата, тя ограничава въртящия момент на двигателя, намалявайки скоростта на автомобила.
Подобни механизми се използват и при услугите, предлагащи електрическите тротинетки под наем. Например в Париж скоростта им в близост до туристически зони е ограничена до 10 км/ч, за Лондон пределът е 19.3 км/ч, но със забрана за движение в някои зони и допълнително по-ниска скорост от 12.8 км/ч в други.
Както се вижда, Европа не изостава по всички параграфи - още през 2019 г. въпреки съпротивата на Европейската асоциация на производителите на автомобили ЕС прие законодателство, което изисква всички нови превозни средства да имат интелигентен ограничител на скоростта. От юли 2022 г. ISA бяха приети за задължителни в Европа за всички нови модели автомобили, бусове, камиони и автобуси. От юли 2024 г. нататък производителите трябва да оборудват със система ISA всяко ново превозно средство, продадено в ЕС. Тези правила не важат за САЩ, но много производители започнаха да ги въвеждат доброволно. Тяхното предназначение е и по-широко - така например в случай на инцидент може да се определи точната скорост, с която се е движело превозното средство. Други го правят с цел намаляване на разходите за гориво, защото, както знаем, бързите скорости се постигат само когато резервоарът е пълен.
Въпреки това заслугата на Европа е само частична - ограничителите на скоростта са с пасивен характер и предупрежденията ще са само чрез звуков или визуален сигнал. Според Европейския съвет за безопасност на транспорта този тип известия са дразнещи и е по-вероятно водачите да ги изключат. Единствено „хаптичната обратна връзка“ би могла да доведе до ефективни ограничители на скоростта. Поставен така въпросът, се оказва, че нюйоркчани са доста по-смели в действията си в сравнение със „строгите“ европейски регулации.
Снимки: Unsplash
Виж още: Стандартните бутони на автомобилното табло изпревариха по безопасност вездесъщите екрани