Вече не само жените могат да имат предимството да се придвижват успешно и бързо в трафика

Ако в рамките на алианса Renault-Nissan се учреди импровизирана награда „Световен автомобил”, то с най-големи шансове да я спечели е Nissan Micra. Моделът има почти 30-годишна история, като от него са произведени над 5.65 милио­на автомобила. Мicra е знаков модел за Nissan и без съмнение най-отличителният автомобил на компанията. Обръщали ли сте внимание сутрин по пътя към офиса колко много от малките закръглени колички със странни изпъкнали фарове профучават край вас и ловко, сякаш без никакво усилие се престрояват и шмугват и в най-малкото пространство между автомобилите в колоната. Точно така, Micra е не само сред най-авангардните, но и най-маневрени градски автомобили. Заради компактните размери и разчупена визия обаче досегашната версия 3 се възприемаше като типично дамска кола. Това вече не важи за новото четвърто поколение. Micra 4 е променена до неузнаваемост точно с цел да разруши предразсъдъците, че е създадена само за жени. Все пак това е автомобил, който се предлага в 160 държави, защо само дамите да имат предимството да се придвижват успешно и бързо в трафика?

 

Мощна и маневрена

Четвъртото поколение на Micra е първото, което не се произвежда в Япония или Европа, а в Индия. Моделът е базиран на новата платформа V на Nissan, която комбинира чистите и елегантни линии от второто поколение и обемния силует, отличаващ третата версия, но без дизайнерски странности като изпъкнали кръгли фарове или калници с по-особена форма. Така е постигната една приятна, по-семпла визия, която ще допадне и на дамите, и на мъжете. Идеята при създаването й е всички, които шофират основно в градовете, да получат надежден, лесен за управление автомобил с предвидими реакции, добро оборудване и компактни размери, които все пак позволяват в купето да пътуват четирима човека. Благодарение на прецизните настройки на волана Micra 4 се управлява лесно, добре остъкленото купе дава много добър обзор във всички посоки, а качествата на 3-цилиндровия двигател са напълно достатъчни за приятна динамика в градското движение.

В сравнение с третото поколение на модела Micra IV е с по-големи размери – дължината се е увеличила с 61 мм, колесната база – с 20 мм, но височината е намалена с 1 см. Накратко, повече място в областта на коленете и кръста за пасажерите и допълнителен обем за багажника, който никога не е бил силната страна на компактните градски автомобили. Както и при предишния модел, задните седалки са издърпани напред, за да се освободи допълнително пространство в багажника.

Как се чувства човек зад волана на Micra? Удобна седалка, но малко плитка, отлично четими уреди на арматурното табло и сигурност, че виждаш „всички краища” на колата – нещо, което е важно в натоварената градска среда. А и маневрирането става много лесно – за това помага както сервоусилвателят на волана, така и компактните размери – радиусът на обратния завой на Micra е едва 4.65 метра. Това е доста малко, пробвайте го с някой друг автомобил, за да се убедите сами.

 

Повече оборудване

Високите технологии и богатото серийно оборудване предлагат изненади, които доскоро се смятаха за непостижим лукс в компактния клас. Всички версии на Micra са оборудвани системи, осигуряващи безопасността на пътниците, като ЕSP, предни и странични въздушни възглавници, странични тип „Завеса”, облегалки за главата на пътника и система против блокиране на спирачките. Част от стандартното оборудване са и автоматичните фарове и чистачки, електрическото задвижване на страничните огледала и автоматично заключване на вратите след постигане на определена скорост. Като опция се предлага и интелигентен ключ за достъп и стартиране на автомобила, който през цялото време може да стои в джоба ви.При версията Tekna дебютира системата Nissan Connect, която включва навигационна система с 5-инчов тъчскрийн, Bluetooth и аудио система с 6 високоговорителя, която работи с външни източници чрез USB порт. Докато в най-високото ниво на оборудване Tekna Plus ще откриете екстри, които за първи път се предлагат в Micra, включително стъклен покрив, двузонов климатик, круз контрол и ограничител на скоростта.

Новата Micra предлага сериозна помощ в една деликатна област – паркирането в големите градове, сериозен проблем не само в Европа. Водачът е улеснен от системата PSM (Parking Slot Measurements) – тя подпомага успоредното паркиране, а след активирането й, докато водачът кара бавно покрай колоната паркирали автомобили, само трябва да укаже на системата с мигача от коя страна на пътя ще спира. Системата определя размерите на всяко свободно пространство за паркиране и го оценява на три нива – от препоръчително до такова, при което маневрата не се препоръчва. А и самата система може да се настрои така, че да е максимално полезна на водача в зависимост от неговите умения при паркиране – колкото е по-добър, толкова по-малко място ще му трябва, и PSM е наясно с това при препоръчването на едно или друго паркомясто.

 

След тест драйв в центъра на София установихме

Новата Micra е следващата стъпка към по-лесното и приятно шофиране в големите европейски градове, какъвто е и София – със сравнително тесни улици, натоварен трафик и недостатъчно място за паркиране. И определено помага.

 


Двигателите на Micra

Нови 3-цилиндрови бензинови мотори с работен обем 1.2 литра, които са достатъчно мощни и икономични, че маркетинговите специалисти на Nissan са решили, че няма нужда Micra да се предлага и с дизелови двигатели.

Атмосферната версия на мотора е с мощност 58 kW (80 конски сили) при 6000 об./мин и максимален въртящ момент 110 Nm при 4000 об./мин. С него максималната скорост на автомобила е 170 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 13.7 секунди. Комбинираният разход на гориво е 5 литра на 100 км/ч (5.4 литра със CVT), а нивото на вредните емисии е: 115 грама CO2 за версията с механична трансмисия и 125 грама CO2 на километър за версията със CVT трансмисия. Версията с компресор е с мощност 72 kW (98 конски сили) и максимален въртящ момент 142 Nm, а нивото на отделяния въглероден двуокис е 95 грама на километър за версията с механична трансмисия и 118 грама за версията със CVT.