През последния месец сме свидетели на изкушаващи новини от страна на един от най-популярните кросоувъри – Nissan X-Trail. Големият X-Trail, с 5 или 7 места и богато пространство за багаж, което лесно се аранжира според броя на пътниците и приключението, на което са се отправили, е много успешен модел за Nissan. Продажбите му в Европа за периода от октомври 2015 до октомври 2016 са нараснали с 50%. Всъщност от лансирането на третото поколение на модела през 2014 са продадени почти 115 000 бройки в Европа, а за фискалната 2016 година X-Trail (включително Rogue – името, под което се продава в САЩ) е най-популярният в света SUV, реализиран в тираж от 766 000 бройки – повече от всеки други конкурентен модел. Всичко това явно стимулира компанията да продължава да го усъвършенства според напредъка на дизайна и технологиите и най-вече според изискванията на пазара.
Какво всъщност иска пазарът? Данните за индустрията разкриват, че моделите с висока мощност съставляват 46% от средния SUV сегмент. Казано по-просто – потребителите искаха по-мощен двигател за X-Trail – препоръка, която присъстваше и в много автомобилни медии, тествали модела. Факт е също така, че автоматичните скоростни кутии все повече се превръщат от екстра в норма, и това важи не само за градските автомобили, които караме в задръстванията, а и за тези, които ползваме за дълъг път и за по-нестандартни и тежки терени. За последните е нормално да искаме и задвижване на четирите колела.Затова и добрата новина от Nissan е не просто в обявяването на нов 2.0-литров дизелов двигател с мощност 177 к.с. и максимален въртящ момент 380 Nm, с който компанията прави съществена стъпка по отношение на мощността спрямо настоящия 1,6-литров дизел с мощност 130 к. с. Голямото изкушение е във възможността да поръчате X-Trail с този двигател, с автоматична трансмисия Xtronic CVT и задвижване на четирите колела (4WD). Разбира се, гамата се допълва и с версии с 6-степенна механична предавателна кутия и 4WD, както и Xtronic CVT със задвижване на предните колела (2WD).X-Trail е изключително комфортен и луксозен за SUV автомобил, както се убедих лично на тест драйва за представянето на новия му двигател до Рибарица и обратно. Комфортът от ергономиката на интериора му, от цялостното му поведение на пътя, което е много приятно за шофьора, и от множеството модерни и интелигенти системи за управление като Nissan Safety Shield, Intelligent Emergency Braking, Driver Attention Alert, Traffic Sign Recognition, High-Beam Assist, Blind Spot Warning и Lane Departure Warning.
Новият 2.0-литров дизелов двигател е с мощност 177 к.с. и максимален въртящ момент 380 Nm
Като цяло те се грижат за предотвратяване на повечето неприятни ситуации на пътя, породени от разсейването на шофьора, като например непреднамерено навлизане в насрeщната лента или в лентата за изпреварване, и дават сигнализация за обекти в слепите за водача петна от пътя. Автомобилът се предлага още с Vehicle Dynamic Control, Brake Assist, Active Ride Control, Active Trace Control, Active Engine Brake, Intelligent Park Assist, Hill Start Assist и Intelligent Around View Monitor с Moving Object Detection – още по-прецизни системи за сигурност, по-добро и сигурно спиране и по-лесно и безопасно паркиране.
С всички тези системи шофирането на X-Trail създава едно смесено усещане – от една страна, за контрол върху голям и мощен автомобил, а от друга – за това, че този автомобил е доста интелигентен и ползва мозъка си, за да се меси в работата ви. Разбира се, ако някои от тях натрапчиво ви дразнят, можете да ги изключите, но аз реших да им се доверя и с известна изненада открих някои дребни, но съществени грешки в личния ми стил на шофиране – например, че давам прекалено късно мигач при изпреварване. Това обаче няма пряка връзка с новия двигател. Истината е, че по-мощен двигател винаги е по-добре, но реалната полза от него е свързана с повишената му теглителна мощност. При оборудване със системата All-Mode 4x4-i, Nissan X-Trail 2.0 дизел има капацитет за теглене 2000 кг при механичния модел и 1650 кг при двете версии със CVT трансмисия, което означава, че спокойно можете да теглите каравани, лодки и ремаркета. Добавете към това гъвкавото товарно пространство в самия X-Trail, което при сгъване на всички седалки достига 1982 литра, и получавате наистина богати възможности да пренесете и изтеглите всичко необходимо за едно истинско приключение.
Фейслифтът на X-Trail идва не само с нови цветови комбинации, но и с промени във фаровете и по-изразителна решетка.
Междувременно преди броени дни, по повод финала на Шампионската лига, на която Nissan е официален автомобилен партньор, бе представена и новата модернизирана версия на X-Trail, която ще влезе в продажба от август и която нямаме търпение да тестваме. Подобренията са фокусирани върху освежаване на дизайна, подобряване на качеството в интериора и въвеждането на още по-иновативни технологии.
През 2018 година се очаква технологията за автономно управление ProPILOT
Новият X-Trail е осезаем фейслифт, с много цветови комбинации и модернизирани детайли, сред които ревизирани блокове на фаровете – със сигурност ще забележите разликата във външния му вид. Отвътре една от любимите ми новини е свързана с използването на нова аудио система на BOSE Premium с осем високоговорителя. Аудиото от Bose, което срещаме в новите модели на Renault и вече Nissan, определено вдига нивото на изживяването вътре в купето. Сред нововъведенията са още безконтактен контрол на вратата на багажника, нов волан и цялостна система за контрол на автомобила, като за първи път имаме и подгряване както на предните, така и на задните седалки.
Интериорът е комфортен, като водачът има цялата необходима информация на удобно за него място. Фейслифтът носи и нов волан.
Може би най-голямата иновация ще дойде през 2018 година в лицето на технологията за автономно управление ProPILOT. Тя ще контролира волана, ускорението и спирането при магистрално движение в една лента, в много натоварен трафик и при движение с висока скорост. Това всъщност е една от многото системи на Nissan Intelligent Mobility, която се предлага за пръв път в новия X-Trail. Другите включват спиране при засичане на пешеходци - Intelligent Emergency Braking с Pedestrian Recognition, и Rear Cross Traffic Alert - ако водачът опита да потегли назад, когато бъде засечен автомобил, системата издава визуални и звукови предупреждения. И тук виждаме крачки в посока на бъдещите все по-автономни автомобили.