Формула Е е в средата на цикъла си от автомобили от поколение 3 и плановете за предстоящия състезател от поколение 4 са в ход. Въпреки това сериите не чакат изцяло новия електрически автомобил да бъде готов да излезе на пистата, за да дебютират с някои значителни подобрения на настоящия модел. Преди E-Prix в Монако този уикенд Формула Е дебютира с така наречения Gen3 Evo - най-бързо ускоряващия се едноместен автомобил на ФИА в света според настоящите стандарти. Серията въвежда и промени по каросерията, целящи подобряване на аеродинамиката и издръжливостта, особено на носа, както и задвижване на всички колела (AWD) за първи път в автомобил от Формула Е.

От Формула Е твърдят, че Gen3 Evo е способен да ускорява с цяла секунда по-бързо от версията Gen3, като ускорява от 0 до 100 км/ч за 1.82 секунди. Организацията обяснява, че това време е с 30% по-бързо от болид от Формула 1 за 2024 г. и с 36% по-бързо от Gen3 EV, който в момента се използва в състезанията. Тези цифри не са и теоретични: серията вече е постигнала показателите на пистата в Мизано, Италия.

Gen3 Evo все пак трябва да достигне 100 км/ч за по-малко от две секунди, когато дебютира на пистата за състезания през следващата година.

Ключов аспект на това отключване на ускорението е използването на AWD за първи път в автомобил от Формула Е. Серията дебютира с двойно задвижване при Gen3, но досега предното се използваше само за регенериране на батерията. AWD ще се използва само по време на по-късните кръгове на квалификацията (преки двубои), на старта на състезанието и когато пилотът е активирал режим "Атака" по време на състезанието. Освен увеличаването на ускорението водачите би трябвало да имат по-добър контрол и по-голямо сцепление, когато AWD е активен. Освен това то изцяло променя стратегията на отборите и може да доведе до още по-вълнуващи състезания.

Едно от разочарованията на Gen3, което Формула Е решава с Gen3 Evo, е крехкостта на предното крило. Като част от по-голямата реконструкция на каросерията, която включва нови странични капсули, задно крило и други, новият автомобил има преработен, малко по-остър нос и подсилено предно крило. При автомобила от поколение 3 повредите на предното крило са често срещани и то често се заклещва под автомобила, което става опасно за пилота, опитващ се да се върне в питстопа. Според Формула Е промените в каросерията не само са "по-здрави" и "по-издръжливи", но и подобряват аеродинамиката, което може да допринесе за повече битки колело в колело на пистата.

Друга ключова промяна е свързана с гумите. Формула Е все още работи с Hankook по сместа за всякакви метеорологични условия, използвана за нейните състезания, но актуализираната версия предлага от 5 до 10% повече сцепление в сравнение с настоящата спецификация. Това увеличение на сцеплението е от съществено значение, тъй като Gen3 Evo използва предно задвижване за AWD.

От Формула Е твърдят, че вече са проведени някои тестове на Gen3 Evo при закрити врати и отзивите са много положителни.

Снимка: Formula E

Виж още: Нов модел с изкуствен интелект предсказва човешкото поведение с невероятна точност