Вследстие на фаталния инцидент, в който кола на Uber в автономен режим блъсна и уби пешеходец в Темпи, Аризона, компанията спря тестовете на автономни коли в множество градове в САЩ. Това е първият случай с трагичен край с участието на автомобил в автономен режим. Новината бързо обиколи света, а разследванията по случая започнаха мигновено.
Автомобилът, който е убил 49-годишната Илейн Херцбърг, е бил Volvo. Както Volvo, така и другият основен партньор на Uber, Toyota, отказаха коментар по случая. Говорители на Uber пък заявиха, че компанията ще помогне с всички сили на властите, за да се установи причината за инцидента.
Началникът на полицията в Темпи, Силвия Моар, заяви, че колата на Uber най-вероятно не е била повредена. Следователно машината не е виновна за станалото произшествие. След като е бил прегледан видео запис от самия автомобил, е установено, че пешеходката е бутала колелото си до тротоара, носейки найлонови торби. Жената е била в сянка, след което е изскочила на пътното платно абсолютно неочаквано и внезапно. Началник Моар допълни, че би било невъзможно да бъде избегнат този сблъсък при тези обстоятелства, в какъвто и да е режим на движение. Въпреки това, стана ясно още, че автономният автомобил не е направил никакъв опит да намали скоростта, с която се е движел, нито да смени лентата, за да избегне или поне да смекчи удара. Коментарите на властите са в полза на Uber, но все пак остава въпросът дали не е било възможно превозното средство да направи опит да спаси пешеходеца от нараняване.
Някои медии твърдят, че злополучното Volvo се е движело с 38 мили в час при ограничение 35 мили в час. Снимки от Google Street View обаче показват, че ограничението на този път е 45 мили в час. Освен това зад волана на автомобила е бил 44-годишен шофьор, нает от Uber, за да подсигурява безопасността. Водачът Рафаел Васкез е бил в добра кондиция по време на инцидента, потвърдиха от полицията. Той също не е взел никакви мерки, за да бъде предотвратен инцидентът. Властите съветват винаги да бъдат използвани тротоарите и пешеходните пътеки, за да бъдат избегнати подобни трагедии. Разбира се, че са прави, но нали затова автономните автомобили имат богат арсенал от скъпи камери и сензори. Тъмнината и сенките не би трябвало да бъдат пречка.
Въпреки че заключенията на полицията са в полза на Uber и набеждават жертвата за виновник за случката, това не е последната дума. Националната служба по безопасност на транспорта на САЩ вече е назначила независими експерти, които да съберат доказателства и да дадат своята оценка. След това случаят ще достигне до прокуратурата на окръг Марикопа, където се намира град Темпи, за да бъде решено дали ще има последствия за транспортната компания.
Ще очакваме заключенията на компетентните органи по случая, но със сигурност технологията може да бъде развита, за да се избегнат такива случаи в бъдеще. Учени смятат, че “мозъкът” на автомобила не е успял да се приспособи към средата, която го заобикаля, така че да очаква подобни обстоятелства. Появата на пешеходец на пътя е била изключително внезапна, но това не означава, че толкова интелигентна технология не би трябвало да може да се справи.
Какъвто и да бъде развоят на този случай, последствия ще има не само за Uber. Навлизането на технологията за автономни коли по всяка вероятност ще бъде забавена. Освен това регулациите ще бъдат преосмислени от страна на властите. В Аризона вече е позволено да се движат автомобили в напълно автономен режим, без шофьор. Калифорния също разреши тестовете на автомобили без водач от април тази година. Това не променя факта, че само 13% от населението на САЩ ще се чувства в безопасност, знаейки, че по пътищата се движат автономни коли. Цели 63% от американците казват, че ги е страх да се качат в автономна кола. Въпреки че хората на това мнение през миналата година са били 78% от населението, този процент може да се промени отново, вследствие на инцидента от тази седмица. И все пак, автономните коли все още не са по-опасни от колите, които се управляват от човек. През 2016 година са загинали 5987 пешеходци, вследствие на произшествие с кола, управлявана от човек.
Инцидент с автономен автомобил щеше да стане рано или късно. През 2016 година загина шофьор на Tesla Model S, която обаче не е била в напълно автономен режим. Тогава автомобилът Tesla се е блъснал в камион, а в крайна сметка шофьорът на камиона се оказа виновен за инцидента. Какъвто и да е развоят на разследването и както и да се развият технологиите, това няма да помогне на семейството на жертвата. Мненията за това дали човекът е виновен или машината се различават, но като че ли съветите на полицаите да не пресичаме безотговорно и да ползваме тротоарите, остават най-основателни от всичко.