Изследователи от канадския университет Ватерлоо са разработили нова конструкция на литиево-йонна батерия за електрически превозни средства, която може да се зарежда от нула до 80% само за 15 минути и има по-дълъг живот.

Новият дизайн също така позволява на батериите да издържат до 800 цикъла на зареждане, което значително увеличава техния живот.

Иверик Рангом, професор във Факултета по химично инженерство на Уотърлу, заяви: „Ако успеем да направим батериите по-малки, да се зареждат по-бързо и да издържат по-дълго, ще намалим общата цена на автомобила. Това прави електромобилите жизнеспособна опция за повече хора, включително за тези, които нямат домашни зарядни станции или живеят в апартаменти. Това ще увеличи и стойността на употребяваните електромобили, като направи електрическия транспорт по-достъпен.“

Тайната тук се крие в анода, който традиционно се основава на графит. Изследователите са разработили метод за сливане на графитни частици, за да подобрят проводимостта. Това подобрение позволява на литиевите йони да се движат бързо, без да предизвикват типичната деградация или опасности за безопасността, свързани с бързото зареждане.

Интересно е, че учените не са изобретили колелото по отношение на материалите; екипът е работил със същите литиево-йонни компоненти, които днес вече се използват в батериите за електрически превозни средства.

„Просто откриваме по-добър начин за подреждане на частиците и осигуряваме нови функции на свързващите вещества, които ги държат заедно, като например най-съвременни свойства за пренос на електрони, йони и топлина“, обяснява Майкъл Поуп, един от ръководителите на изследването и професор в Центъра за изследване на батериите и електрохимията в Онтарио във Ватерлоо. „Този подход гарантира, че технологията може да бъде мащабируема и внедрена с помощта на настоящите производствени линии, предлагайки евтино решение на производителите на батерии.“

Следващата стъпка? Изследователският екип оптимизира производствения процес и изпробва прототипи, за да провери интереса на индустрията. Целта е да се увери, че този нов дизайн на батерията е не просто ефективен - той трябва да бъде мащабируем и готов за широко разпространение в индустрията.

„От решаващо значение е тя да може да бъде внедрена в рамките на съществуващата инфраструктура както за производство на батерии, така и за станции за зареждане“, допълва Рангом, водещ изследовател на предизвикателството за работната сила в областта на батериите.

Снимка: Unsplash/University of Waterloo

Виж още: Богатствата на този астероид могат да направят всеки един на Земята милиардер