Тъй като електрическите превозни средства стават все по-разпространени по улиците, пешеходците, велосипедистите и други уязвими участници в движението се сблъскват с все повече изкуствени предупредителни звуци. Тези сигнали - известни като акустични системи за предупреждение за превозни средства (AVAS) - имат за цел да направят тихите електрически автомобили забележими в движението.

Ново проучване на Технологичния университет „Чалмърс“ в Швеция обаче разкрива сериозен недостатък: много от тези предупредителни звуци са трудни за определяне, особено когато няколко електрически автомобила се движат едновременно.

Изследването е проверило доколко хората могат да определят посоката на три често срещани вида AVAS сигнали, издавани от електрически и хибридни автомобили. И трите бяха значително по-трудни за откриване, отколкото традиционните звуци на бензинов двигател.

При един от тестовете повечето хора дори не могли да определят дали чуват един, два или повече автомобила - или откъде идва звукът.

"Изискванията към производителите на автомобили са свързани с откриването или откриваемостта, а не с локализирането на посоката на звука или броя на участващите превозни средства. Но ако си представите, да речем, паркинг на супермаркет, не е немислимо няколко сходни модела автомобили с един и същ AVAS сигнал да се движат по едно и също време и в различни посоки", казва Леон Мюлер, докторант в катедрата по архитектура и строително инженерство на Чалмърс.

Съвременните разпоредби в Европа, Китай, Япония и САЩ изискват електромобилите и хибридите да издават някакъв изкуствен предупредителен звук при движение с ниска скорост. В Европа този праг е под 20 км/ч, а в САЩ - 18,6 км/ч (30 км/ч). Идеята е да се помогне на пешеходците да чуват приближаващите се превозни средства, които иначе не издават почти никакъв шум.

Тези разпоредби обаче се фокусират само върху това дали звуците са доловими, а не дали са локализирани. Това означава, че производителите са свободни да разработват свои собствени звукови сигнатури, често в лабораторни условия с минимален фонов шум.

"Начинът, по който са формулирани изискванията, позволява на производителите на автомобили да разработват свои собствени звукови подписи. Тези предупредителни сигнали често се тестват без усложненията, свързани с фоновия шум, но в реалната среда на движение обикновено има много различни видове звуци", обяснява Волфганг Кроп, професор по акустика в шведския университет.

За да проверят как това работи на практика, изследователите организират подробен експеримент с 52 участници в безизходна камера - помещение без ехо, което симулира реална среда с прецизен контрол на звука. Участниците са седнали в центъра на кръг от 24 високоговорителя.

Изследователите пускат записи на три вида AVAS сигнали: един, състоящ се от два тона, един от няколко тона и един, базиран единствено на шум. Те включили и записи на традиционни звуци от двигатели с вътрешно горене.

Участниците били помолени бързо да посочат откъде идва звукът. Те чули сигналите от разстояние около 7,5 метра, смесени с фонов шум от тих градски паркинг. Двутонният сигнал се оказал най-труден за локализиране - особено когато няколко негови версии звучали едновременно. Всъщност нито един от участниците не успя да открие правилно всички двутонни сигнали в рамките на 10 секунди.

Един от основните изводи от проучването е, че звуците от двигателите с вътрешно горене се обработват много по-лесно от човешкото ухо. Изследователят обяснява, че тези звуци съдържат кратки импулси, разпределени в широк диапазон от честоти, което ги прави по-познати и по-лесни за идентифициране. За разлика от тях, фиксираните честоти на звуците на AVAS могат да станат объркващи, особено когато се припокриват в ситуации с няколко автомобила.

Снимка: Unsplash

Виж още: Първото 6G електронно оръжие в света е на Китай и може да блокира вражеския радар за секунди