
Звукът е сложна тема при автомобилите. Някои коли са добри, защото са много шумни. Други са добри, защото са много тихи. Много малко автомобили могат да бъдат отнесени и към двете категории. Всъщност, само Hyundai Ioniq 5 N успя да отговори на двете изисквания, но ако вярваме на обещанията на Ferrari за първия им електромобил, скоро може да имаме още един кандидат.
На събитие в централата на компанията в Маранело, Италия, Ferrari разкри първите подробности за своя първи електромобил, Elettrica, който ще дебютира напълно през следващата година. Липсват ни няколко ключови подробности (като например как изглежда), но след като прекарах един ден в разговори с различни инженери, стоящи зад тази машина, най-накрая мога да разкрия какво кара тази кола да се движи и как може да звучи.
Мощността е ключов показател за всеки Ferrari, а Elettrica има в изобилие. Четири електрически мотора, по един на колело, се комбинират, за да генерират мощност от над 1000 конски сили. Това го поставя близо до мощността на новата суперкола F80 на компанията, но в ерата на електромобилите с 2000 конски сили, мощността на Elettrica не е точно зашеметяваща.
Това е нещо, което дори главният директор по разработване на продукти на Ferrari Джанмария Фулгенци признава: „Много е лесно и просто да се създаде мощност в електрически двигател. Не е трудно.“ Според него, най-важното е поведението в завоите. Той нарича настоящите електромобили „слонове“, способни да се движат бързо по права линия, но напълно неуспешни като машини, които да предизвикват удоволствие от шофирането.
Това е една от причините Elettrica да има четири двигателя. По този начин системите за управление на сцеплението и стабилността на автомобила могат да модулират мощността, за да максимизират сцеплението на всяка гума поотделно, вместо да разчитат на един или два двигателя с диференциали, за да се опитат да управляват въртенето на колелата. Но това е нещо много по-дълбоко. Elettrica може също така да управлява всяко задно колело независимо, повече или по-малко от вътрешната или външната страна на завоя, за да помогне за управлението (или може би дори да предизвика) пренавиване на гумите.
Накрая, Elettrica ще разполага с активна окачване: нов тип технология, която дебютира в SUV Purosangue и се използва и в суперколата F80. Амортисьорите на Ferrari заменят традиционните клапани и масло с електрически мотор, който осигурява съпротивлението. Това означава, че отново амортизацията и височината на колата могат да се регулират независимо във всеки ъгъл, почти мигновено.
Един от ключовите фактори за това е уникалният звук. Инженерите на Ferrari знаеха, че трябва да измислят някакъв вид акустично съпровождане за Elettrica, но също така знаеха, че то трябва да бъде автентично. „Не създадохме фалшив звук, като този на космически кораб или нещо подобно“, казва Фулгенци. „Искахме да имаме точно звука на електрическия двигател.“
Ferrari измисли решение, подобно на това, което Porsche използва за Taycan, но го изпълни по новаторски начин. В Taycan Porsche взе проби и ремиксира звуците на електрическите компоненти на колата. За Elettrica Ferrari всъщност инсталира акселерометър вътре в корпуса на задните електрически двигатели. Този сензор улавя хармоничния резонанс и го прекарва през цифров усилвател, за да създаде звук, който не е проба – той всъщност идва директно от тези двигатели.
Фулгенци го оприличи на усилвател на електрическа китара, който улавя почти нечуваемите вибрации на струните и ги превръща в (потенциално разкъсващ ушите) звук. Това може би е малко амбициозно, но доказателството, разбира се, ще бъде в слушането, нещо, което Ferrari за съжаление все още не ми е позволило (нито на когото и да било) да направи.
Те също не показват на никого как изглежда колата, но изглежда сигурно, че тази машина ще има форма и дизайн, различни от всички предишни модели на Ferrari. Причината е, че Ferrari за първи път работи с дизайнерската къща LoveFrom, по-известна като къщата, която Джони Айв създаде, след като напусна Apple през 2019 г., а след това продаде на OpenAI за 6,5 милиарда долара.
LoveFrom е работила по доста проекти от създаването си, но това ще бъде първият автомобил на компанията. Предвид това, нямаме абсолютно никаква представа за визуалния стил, но ако трябва да гадаем въз основа на предишната работа на Айв, можем да очакваме нещо с минималистичен стил. (А също и въз основа на неговата собствена колекция от автомобили, в която има много класически модели на емблематични британски автомобили.)
Това, което знаем, е, че Elettrica ще има четири врати и четири седалки. Това няма да е истински спортен автомобил, а по-скоро нещо между GT и SUV. Ще е нещо, проектирано с малко практичност и комфорт, способно да се движи спокойно и тихо, ако желаете. Или, с натискането на няколко бутона на волана, ще може да стане шумно, когато се чувствате по-агресивни.
Снимка: Pexels
Виж още: След 14 години ходене в една посока, този човек стигна края на света на Minecraft